Vikten av Hälsan

Kanske är lite väl nyfiken Nu men har Ni handlat och planerat helgens mat?

Här är det inte handlat än, men handlingslistan är skriven, och som jag skrev tidigare i veckan så levererade butikerna en hel del i Fröken Loo anda!

 

Som alltid inför en handling vill jag rensa ut, det som ligger i kylen och eftersom vi handlade i lördags så fanns det en hel del, så jag lyckades förbereda både morgondagens lunch och middag, samtidigt som jag fixade dagens middag, finns fortfarande en del grönsaker kvar men det är ju sådant som håller och går åt så det gör absolut ingenting.

Så detta kommer stå på vårt bord kommande måltider

Kvällens middag blir;

Mangoglaserad lax, på en bädd av färsk vitkål och blomkål, som fått en svag touch av citrongräs och vitlök. Till det serveras även två sorters linser. Vackra färger, härliga smaker och underbara dofter.

Morgondagens lunch blir;

Tomat och lökfylld vittling som kommer täckas med en hemgjord tomat och olivröra
Till det serveras en ljummen (och färgglad) paprikasallad

Morgondagens middag blir;

Hyvlade och pepparrotsslungad morot och palsternacka
En broccoli och svampsallad
Kungsfisken kommer smaksättas med grov senap, dill, persilja och gräslök
(Kan hända att jag lindar in den i rökt/gravadlax bara för att det är så förföriskt gott)

Och på lördag lunch väntas det picknick, då vi ska på trav med mina föräldrar, så då blir det en fräsch sallad, lax från idag i min och Putte får nog räkor eller kräftstjärtar.
På lördag kväll blir det rimmad torskrygg den serveras med en morot och spenatsallad som får sällskap av söt mango och krispig blomkål. Till Söndagens lunch bjuder jag på halstrad långa med lågtemp torkade tomater,rostad broccoli, samt ett svamp och paprika fräs. Söndagens middag blir något så enkelt som en svagt currykryddad lax med en fräsch vitkålswook med sting av ingefära.

Som jag skrev igår, fisk hela helgen lång. Kan tänkas att Putte vill ha en köttbit från Diléns Saluhall på lördag kväll men det är inga problem, då den spenatsalladen även kan serveras till en köttbit.

Det är ju ofta så jag tänker, att maten ska kunna sparas, serveras till något annat en annan dag.

Så, handen på hjärtat, Hur ser Er mathelg ut?

Vad kommer Era smaklökar, doftsinne och ögon få njuta av?
Har ni planerat eller kommer Ni stå där då magen kurrar och nästan skrika ut

Vad ska vi äta ikväll?

Det ska ju bli sommarväder så jag kan tänka mig att grilloset kommer ligga tjockt över landet, så kan det även bli här, åtminstone på söndag lunch, att långan läggs på grillgallret.

Kalla mig matnörd eller vad Ni vill
Men jag ser mig som en gourmet, Hälsogourmet (ett ord som Camilla Rova har patent på =) ) , som vill kunna njuta av maten
med alla sinnen, och känna hur varje tugga göra gott i kropp och knopp!

Men mitt ”nörderi” lönar sig ibland, i form av olika priser i tävlingar, det har ju blivit några stycken
och igår kom ännu ett bevis på att i alla fall ICA´s webbredaktion gillar mina förslag, och denna gång för ett förslag på hur jag smaksätter maten, hur jag får sälta utan salt, och lyfter råvarornas egna smaker.
Priset blev; Saltskålar från Joseph Joseph och saltkit från Falksalt.

Tänk om de lokala ICA-handlarna i denna ”tröga” stad kunde visa samma uppskattning för Fröken Loo´s idéer och tankar kring att förbättra folks matlagningskunskaper och hälsa!

Lämna en kommentar