Vikten av Hälsan

Freeedagsmys

Ja, då var det fredagkväll. Veckan har rusat på, som alltid.

Sitter och inväntar sällskapet för kvällen som blev lite senare än tänkt då bilen strulade men ack hinner ju boosta er inför helgen med massa matinspiration då istället.

Inget ont som inte har något gott med sig. Och gott, det finns det massor av här hemma just nu.

Se bara på detta fredagsmys jag fixat i ordning;

Gluten/Laktos/Sockerfritt knäcke
Falafel
Hummus
Råstekta morötter med blodapelsin
Broccoli, blomkål och romanesco som marinerats med citron och sedan fått en soltorkadtomat-pasta över sig. (Dessa ska rostas samtidigt som falafeln steks i ugnen)
Tomat, svamp och tre sorters lök som frästs tillsammans med rökt chili, tomatpuré och paprika
Picklad polkabeta med äpple
En skål med frukt

I knäcket hade jag

Glutenfria havregryn, boveteflingor, pumpafrön, solrosfrön, vitlök, blandade örter och vatten.
Kavlade ut det mellan två bakplåtspapper, och gräddade på 200 grader i ca. 35-40 min.

När jag ändå var i farten förberedde jag lite inför morgondagens mellomys (Jag jobbar halva dagen på ett barnkalas så för att inte behöva stå i köket hela kvällen tillsammans så fixade jag lite ikväll) då det blir;

En rödbetsbakelse med rökt lax (Kokta rödbetor som mixas med ägg och dill) sedan ligger det lite hackad rökt lax där i.
Sen blir det:

Långarygg som kommer fyllas med mixad saltgurka som blandats med senap och lindas in i rökt lax.
Till det kommer vi göra
Pepparrotsmorötter med äpple och persilja

Vitkål med lingon
Betor med apelsin

Så från lite medelhavssmaker ikväll till nordiska smaker imorgon.

Men fruktfatet för imorgon innehåller som vanligt smaker från hela världen

Nej, nu ringde sällskapet, bäst att stoppa in falafel och kål i ugnen. Duka och tända ljus.

Hoppas att jag kunnat inspirera och locka lite med detta korta inlägg!

https://www.instagram.com/frokenloo/

Ja, just det, kom ihåg att följa Småkockarnas blogg, där vi nu utlyser en tävling

http://smakockarna.se/category/blog/

 

 

Kommentera

Etikettmoln

