Vikten av Hälsan

Vad är fuska för dig?

Fick en fråga för inte så länge sedan
”Vad menar Du med att fuska med träningen?”

Ja, fuska för mig, idag, är att träna två gånger om dagen, sju dagar i veckan!
För mig är det inte att ”Fuska med träningen” att tillåta mig att vila.
Som för så många andra.

Nu menar inte jag att man INTE ska träna, för det ska alla göra.
Alla kan träna, något. Alla kan göra någon form av rörelse. Det är bara braAlldeles för många sitter still för mycket, och då är det inte att VILA från träningen.
Då är det o osund ovana!

Men för mig, var den osunda ovanan att träna, för mycket, mest hela tiden!
Och att INTE vila! Det var långt ifrån sunt, inser jag nu, när min kropp skriker högt vid för mycket träning, för mycket stress och press.
Ordet löpning får höger fot att svälla och stresspåslaget ökar markant. Jag önskar att jag en dag kan löpa igen, med glädje. Känna löparglädje på RIKTIGT utan att ha använt löpningen som ett medel att fly från verkligheten.

Ni som följer mig på instagram har sett en del bilder, från då, och nu. Ni som känner mig, och följt denna djävulska resa en längre tid, vet, hur illa det varit.


Maj 2015


Augusti 2016

Tack och lov, så tror jag att min kärlek till maten och matlagningen räddat livet på mig. För hur illa det än varit med träningen så har jag alltid lagt ned massa kärlek i matlagningen och gör än idag. Och som jag skrev i ett inlägg på instagram för ett tag sedan
Vad vore jag utan matlagningen?

Men idag ger jag lite mer kärlek till mig själv, försöker lyssna på kroppen mer.
Och att ligga kvar där i sängen, om morgonen när jag är ledig, och dra täcken hårdare kring kroppen, lyssna på när Putte brygger morgonkaffet och inte sticka ned fötterna på golvet före man känner kaffedoften.

Fast, som sagt, jag tränar, det måste jag, jag har ett yrke som är slitsamt, jag vill kunna leverera matupplevelser till hungriga gäster i flera år till. Jag vill träna, för att det är kul, idag är det en annan längtan till träningen än förr.

Fick en kommentar av en vän förra veckan
Om att jag aldrig varit så vacker som nu, att det yttre sammanstrålar med mitt inre.
Kanske just för att jag låter mig vara just Jag!

Men jag vet, bakslag kommer, jag måste lära mig att tackla dem, ta lärdom av dem.
Möta dem, som det Krigarhjärta jag är!

Behöver ständigt påminna mig själv om detta smeknamn som Han, gav mig för flera år sedan. Som jag graverade in på ett brokigt hjärta.
Det som kommer bli titeln på min framtida bok (om jag skriver en). Om jag någon gång tatuerar mig blir det detta på underarmen. För att jag Aldrig ska glömma. Krigarhjärtat. Jag.
Han som trots kändisskap och framgång tagit sig tid för Mig i så många år och gett mig namnet Krigarhjärtat.
Är honom evigt tacksam för det.
Honom ska boken dediceras.
Men den ska också dediceras till alla som kapat mig vid fotknölarna, som lurat mig, gjort narr av mig, hånat och skrattat. För det är de som gjort mig till Krigarhjärtat, som reser sig upp varje gång. Som växt sig starkare för varje fall och hinder på vägen. Men det är Han som sett mina styrkor och fått mig att se dem själv.

Kommentera

Etikettmoln

