Vikten av Hälsan

Det är inte bara mat

Kan det bara inlägg nummer 100 i ämnet smittat kött i min blogg? Nej kanske inte så många men nära inpå.

För nu har det hänt igen. Ica återkallar flera ton köttfärs som sålts i hela landet.

http://www.dn.se/ekonomi/ica-aterkallar-kottfars-efter-larm-om-salmonella/

När vaknar våra politiker upp? Det är för mycket det händer för ofta. Det har blivit en politisk fråga men det verkar som att de väljer att stoppa huvudet i sanden. Ska det behöva bli en stor spridning,  att några för många äter och blir sjuka för att det ska ske något?

Ska vi vanliga konsumenter behöva gå upp till kamp för att vara bönder ska få det lättare på marknaden och för att det ska slutas med import av kött?

Jag har slutat att bli förvånad då alla dessa rubriker kommer men jag blir bara mer och mer arg för var gång det händer.

Något måste göras. Det är inte ”bara” mat. Det handlar om vår hälsa och  vår miljö. Det handlar faktiskt om liv och död!

Kalla mig vad Ni vill men jag tänker inte släppa detta. Nej jag äter inte kött själv men för den sakens skull betyder det inte att jag INTE bryr mig. Jag omringas av folk som gör det och jag vill att de ska kunna få äta kött utan att riskera att bli sjuka.

Fast visst jag skulle vilja att fler vågade mer grönt på tallriken. Minska på köttet. Kanske bara toppa med kött och då köpa kött från våra svenska gårdar där djuren har det bra. För det är ju inte bara protein i kött. Det finns i små mängder i det mesta. Se bara vad en broccoli innehåller.

Och Appråpå broccoli och grönsaker så lagade jag och bästa sällskapet middag ihop hela helgen.

I fredags blev det vegetarisk fredagspizza på vårt sätt;

 

Mixad blomkål och broccoli som blandas med ägg. Sedan ut på bakplåtspapper in i ugnen på 220 grader i 7 min. Ut och på med en god tomatsås, soltorkade tomater,  rödlök, svamp,  paprika, tofu och färsk basilika. In i ugnen i ca 15 min. Ta ut och njut.

På lördagen efter min morgonlöpning så överraskade jag med brunch då han kom hem från träningen

 Bananplättar m kesella, jordgubbar och mullbär. Omelett som vi toppade m grönsaker. Jucie. Kaffe. Bovetegröt med lingon, äpple och kanel. Kokta ägg. Färsk frukt.

Och till middag hade bästa sällskapet önskat pulled beef. Så för första gången i mitt liv tillagade jag det. Vilket inte var särskilt svårt. En stor bit svensk högrev massa rökt chili, paprikapulver, vitlök, tomatpure, vinäger, olja,  salt och krossade tomater som blandades ihop. Bryna köttet i med det i en ugnsform på med kryddblandningen in i ugnen på 125 grader i 8 timmar. Ja vi han både gå på stan se fotboll och gå på bio under tiden.

Åt mig själv var jag lat och köpte min favorit vegetariska burgare från Paradiset Matmarknad. Bovetebiff m Majs, chili och koriander.

La min biff mellan romansalladsblad och toppade med salsor, guacamole, morotssallad och ananas.

Och igår blev det fisk med massa grönsaker och mycket smak.

Grönsakswook med heta kelpnudlar. Sötsyrlig pocherad långa. Toppad m en fylld portobellosvamp.

Svampen fyllde vi med avokadopesto.

Avokado, vitlök, koriander och blodapelsin mixades. Sedan mixade vi pumpafrön och vände ned den i avokadoröran. Toppade med soltorkade tomater

Så lyckad söndagmiddag. Och det är ju så tacksamt med wook. Bara att ha i det man känner för och har hemma. I vår hade vi; Blomkål, broccoli, lök, morot, vitkål,banan, edamebönor, polkabetor, romanesco och massa ingefära och en smakrik tikka masala blandning.

Det handlar inte bara om att stilla en hunger då man äter. Det är ju så mycket mer. Att dessutom laga maten tillsammans ger måltiden en helt annan innebörd.

Ja det brukar ju vara jag som inspirerar och försöker vägleda inom kökets väggar men imorgon är det jag som ska få inspiration och idéer. Då jag ska på fisk och skaldjurs kurs med Fredrik Eriksson på restaurangakademin.

Höll på att glömma, la ju upp en bild på instagram på väg hem från kvällens spinning på mitt blivande kvällsmål.

En sockerfri glutenfri och laktosfri äppelkaka

Lovade att lämna receptet här;

1/2 banan, 1 Ägg, 1,5 dl glutenfria havregryn  (jag använde urtekram )1 tsk kanel och 1 tsk kardemumma. Mixa ägg och banan. Blanda med övriga ingredienser och låt svälla i ca 1 timme.

Tärna ett äpple och fördela i en liten form. Täck med degen och ställ in i varm ugn ca.15 min.

Blanda under tiden ihop en ”vaniljsås”. Jag tog laktosfri kesella, yoghurt och vaniljpulver.

Perfekt efter träning. Protein, kolhydrater och vitaminer. Lite dåligt med fett så jag toppar med favoriten kokos nu när jag kommer äta den.

Hoppas att jag lyckas förmedla lite med detta inlägg. Vi måste tillsammans kämpa för våra svenska bönder. Och vi måste kriga för vår hälsas säkerhet.

Och Ni, våga mer grönt. Våga mindre socker i vardagen. Det går och ni kommer må så mycket bättre om ni gör små byten i era kylskåp och skafferi.

För mer inspiration, finns ju mitt instagramkonto;

https://www.instagram.com/frokenloo/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

Etikettmoln

