Vikten av Hälsan

Alla hjärtans mat

Ja igår var det alla hjärtans dag och det var nog som jag skrev förra året många som mumsade både choklad och gelehjärtan jag hoppas att Ni så fall njöt av dem. Och det var minst lika många (om inte fler) som mumsade lördagsgodis och diverse snacks på lördagen framför ”Mello” och som hade fredagsmys i soffan i fredags.

Bildresultat för fredagsmys

Många dagar att ”fira” med något sött med andra ord. För att inte säga alla semlor som mumsades i tisdags. Förra veckan var en söt vecka för många.
Inte direkt någon ”Hjärt”vecka precis.

Nu låter jag som värsta ”peka” med hela handen tanten. Visst jag drack både champagne och rödvin i fredags, och njöt av det. Njöt av fantastisk mat på Agrikultur (läs min recension här https://www.yelp.se/biz/agrikultur-stockholm?hrid=wDKtbXmlp_RIv2QK3CSNaA&utm_source=oshare ). Men jag lät inte hela veckan bestå av sådant.

Jag försöker att tänka och välja mina stunder, och då NJUTER jag.

Vad jag vill säga med detta inlägg? Jo något som jag och Putte har diskuterat en del på slutet, speciellt då vi var och åt hos Filip på Agrikultur i fredags, det här med bra mat, god mat, nyttig mat.

Det ska vara gott att äta, samtidigt som måltiderna ska göra gott i vardagen. Mat ska smaka och dofta. Som jag ofta skriver.
Vi gjorde en riktig ”Hjärt” middag igår.

(Jo med detta menas mat som gör gott i kroppen samtidigt som det smakar gott och doftar gott. Ledsen men nyttig mat för mig/och Putte är inte en burk tonfisk med broccoli. Ingen av oss skulle stå ut med det! Vissa gör det men risken är att det blir för enformigt, även om det är bra råvaror måste kroppen ha variation! Köttbullar och makaroner sju dagar i veckan är inte bra så inte heller att leva på ångad torsk med blomkål hela tiden även om det är NYTTIGT. Kroppen behöver mer. Det funkar ett tag, men i längden. Nej! Men visst vi alla är olika)

Egentligen så lagade vi redan på lördagkväll en härlig ”Mello-fest” middag;

En liten salladsbuffe som bestog av; Ört o citronmarinerad svamp och morot. Blomkål o broccoli som fräst m vitlök o olivolja. En paprika, aubrgine och tomatröra. En sallad med papaya, soltorkade tomater, gröna blad, apelsin och saltgurka (en sallad som hade alla smaker). Till det blev det rökt lax kokt ägg samt att det provades en jätte avokado. Jag la laxen och en del av grönsaker och röror i romansalladsblad. En favorit ”wrap” hos mig.

Och en härlig efterrätt


Fruktsallad
där frukten marinerats med vaniljpulver och på toppen en
Choklad”mousse” bestående av avokado, jordgubbar, raw cacao och kakaonibs

Men igår blev det;

Fisksoppa med asiatisk touche

Citrusrimmad skreitorsk med rödbetsbakelse, ugnsbakad tomat/svampsallad, ljummen grönkål med senap, morot och saltgurka

Och till efterrätt blev det

Massa frukt!
Gott som smakar gott, gör gott och ser gott ut!

 

Och imorse då det var dags att förbereda min vecka, och dess måltider kände jag ”NEJ! Inget bovete, inga chiapuddingar! Jag MÅSTE få laga MAT”!

Så av dessa ingredienser jag hade hemma;
200 g lax, 1 ägg, svarta linser, kokta kikärtor, burksvamp, majs, broccoli, 1 äpple, 1 citron, blomkål, 1 lök och 2 större morötter (och lite kryddor)

Gjorde jag detta ;

1 Laxbiff (100 g lax och 1 äggula, torkad chili och vitlök)
1 Blomkåls”bröd” (Mixad blomkål och 1 äggvita) som laxbiffen kommer serveras i
Ugnsbakad lax med tomat och spiskummin
Citronpicklad blomkål
Vitlöksfräst broccoli, svamp och äpple
Majs/Kikärtssalsa
Vegetarisk currygryta (Kikärtor, majs, blomkål, lök och morot)
Linssallad (linser, morot, lök, röd currypasta)
Hummus

Tänk att så gott som samma ingredienser kan bli så många olika rätter. Har man fantasi, och vågar lite i köket. Så kommer man billigt undan. Hitta nya proteinkällor. Se utanför boxen. Ta fram trollkarlen och kocken i dig. Få variation i dina måltider. Din kropp, dina sinnen kommer tacka dig.
Nyttigt är inte tråkigt och enformigt. Mat ska vara gott, det ska locka, det ska ge något tillbaka till din kropp. Inte bara ta!

Alla dagar ska innehålla ”Hjärtats-mat”!

Nej nu tänker jag inte hålla låda något mer!

Nu ska jag på ett intressant möte med Tommy Svensson
innan hans föreläsning om ekologisk mat och tillsatser på Paradiset Matmarknad!

Vill Ni ha mer tips på härlig mat som gör gott?
Spana in det här

https://www.instagram.com/frokenloo/

Eller så kontaktar Ni oss på Småkockarna/Lidingö Matstudio så kan vi nog ordna någon härligt inspirerande kurs i mat som gör gott och smakar gott. Samtidigt som det är lockande från planering till sista tugg
För det är det vi står för!
Bra mat med bra råvaror som med enkla medel blir härliga måltider!

Kommentera

Etikettmoln

