Vikten av Hälsan

Årets kock

Bildresultat för årets kock

Ja, idag går finalen, på Annexet på Globen, tyvärr sänds den inte på tv längre, utan små klipp visas bara. Skulle verkligen vilja uppleva den på plats.

Jag minns då jag var ”liten” och jag prompt skulle se den, finalen. De STORA kockarna, de var gudar i mina ögon. Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt om jag hade koll på namnen, men jag visste att de besatt en enorm kunskap inom matlagning och kunde laga fantastiska rätter

Bildresultat för årets kock

Matlagningen har utvecklas sedan dess. Torn och liknande på tallrikarna har för länge sedan bytts ut om andra kreationer, fortfarande har utseende en stor betydelse för bedömningen av mat, och det förstår jag. För vi äter ju med ögonen.

Redan som liten var matlagning något som intresserade, på min studentskylt satt ett kort där jag står vid min leksaksspis, hade tagit mammas kastruller fyllt dem med vatten och lekte kock, som kockmössa hade jag en rosa keps med en panda på. Mins det så väl.
Och jag hade nog nyss lärt mig stå, då jag stod på en liten stol bredvid mamma vid spisen. Ibland undrar jag om hon fick en lugn stund där i köket med mig med.
Men hon lät mig vara med. Mat och bakning. Jag fick göra det jag kunde, inte tror jag att hon brydde sig så mycket om det här med att jag stökade ner heller. Samma sak, då vi fick vara med i dagisköket, jag älskade det. (Idag får barnen inte komma in i köket på förskolorna)

Min matlagning har utvecklas, såklart. Det ska den göra. Jag har skaffat mig kunskap desto mer mod jag fått, ju roligare har jag fått i köket. Större utsvävningar, nya råvaror. Helt annan mat, från vad jag lärt mig från början. Smaklökarna har fått nya upplevelser, doftsinnet har utvecklas.

Nej, någon ”Årets Kock” kommer jag aldrig att bli, men jag kan inte sluta fascineras av dem, dessa fantastiska kockar som nischar sig, hur de skapar ”sitt”. Samtidigt som de måste hänga med i svängarna, kring trender, våga ta ut svängarna, prova nytt, sticka ut, för att synas.

Jag älskar det.

Samtidigt som jag älskar att se barnen utvecklas i köket, hur de efterfrågar svårare rätter. Igår då jag lämnade jobbet var det med varmt hjärta då barnen utropat ”Det här var ju MYCKET godare än fiskpinnar” och nästa barn klappar sig på magen o säger ”Mums. Godare än karameller” om rotfruktsstompet.

Mat för mig betyder så mycket, en måltid ska verkligen vara lockande från planering till sista tugga. Och äter man på restaurang så är det verkligen helheten från att man kommer in, tills att man går som räknas in.

Så dessa kockar som tävlar idag, har ett stort ansvar, det är inte vem som helst som klarar av det. Fingertoppskänsla, hantering av råvaror utan att förstöra dem. Men samtidigt måste de ha roligt, och kunna ge kärlek till den färdiga måltiden.

För jag brukar säga, att kärlek till råvarorna och maten man lagar är den viktigaste kryddan!

Jag har som jag skrivit tidigare blivit elit-recensent på Yelp.se

Vilket är otroligt stort för mig. Att gå ut och äta är en hel upplevelse, att få recensera gör det bara ännu roligare. Allt från renlighet, bemötande, smaker, dofter, alla intryck ska med.

Denna vecka hinns det med minst tre restaurang besök, i tisdags blev det lunch ut och fira en älskad vän som fyllt 30, en ”enkel” men fantastisk

Pascal - Stockholm, Sweden. Fantastisk sallad med smakerna på rätta stället

Laxsallad på café Pascal (som i år blev utsedd till årets café av DN)

Igår blev jag utbjuden på lyxmiddag på FLFL, ett Hummus-ställe på söder. Som serverar helt fantastisk mat!

Och imorgon, det är inte ofta jag är nervös inför ett restaurangbesök, men jag är så ivrig, som ett barn på julafton, då blir det ”Once-In-A-Lifetime” middag på Agrikultur Filip Fastén´s restaurang(Årets kock 2014).

Agrikultur restaurant

 

http://www.agrikultur.se/

Där menyn bestäms för dagen, hållbarhet och närhet går hand i hand med matupplevelsen. Trodde aldrig jag skulle lyckas få bord men jag fick det.


(Bild från när Filip vann 2014, lånad från MartinServera)

Som sagt, Årets Kock, kommer jag aldrig att bli men jag kommer fortsätta andas mat så länge jag lever.

Det är en vår som genomsyrar detta. Förutom jobbet på Småkockarna, mitt uppdrag som Elit-Recensent så kommer jag den 8 Mars gå en Fisk/Skaldjurskurs med Fredrik Eriksson på restaurangakademin, och den 29 Maj ska jag gå en kurs i Vegetarisk Grill med Paul Svensson.

Kalla mig nörd om Ni vill, för mig är detta stort. Riktigt stort.
(Och ja, jag följer Årets Kock på
http://www.aretskock.se )

Ni som följer mig på instagram vet att just
Mat och Träning, Kost och Hälsa (och Miljö)
Är det som mitt liv består av

https://www.instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

