Vikten av Hälsan

Söndagstips!

Tänkte bara lite kort skriva denna söndag, och tipsa om det bästa sättet att skala en mango på!

Såhär gör jag;

Skär runt kärnan, som vanligt. Sedan tar jag ett glas och sätter nedre delen av mangon mot, sedan drar jag av köttet. Det blir ingenting kvar i skalet. Så smidigt och mindre kladdigt än att skära det där rutmönstret som många gör.

Litet tips bara!

Sen kan jag ju posta mina små kvällsmål för veckan med då! Kanske lockar det någon.
(Blev alldeles rörd i veckan då jag fick höra att en väldigt speciell följare köpt en mixer för att kunna göra mina små godsaker själv.)

Så pysslat ihop detta inför veckan.

Ja det är ju semmeldagen på tisdag, så jag har faktiskt förberett min variant av Semlan
Muggkake-Semla.

1,2 dl boveteflingor, kardemumma, 1/2 banan och 1 ägg.
Fyllning
Blötlagda gula russin och mandel som mixas till en massa
Laktosfri kesella med vaniljpulver som ”grädde”

Sen har jag förberett en ”Overnight” gröt
Bovete, raw cacao och kokos.
Som jag kommer mumsa med jordgubbar.
Chiapuddingarna
har smaksattas med
Laktosfri kessella med lakritspulver på toppen apelsin och jordgubbar
Laktosfri kesella och vaniljpulver och på toppen en banan/choklad/apelsin ”mousse” (mixad banan med raw cacao blandad med pressad apelsin). På toppen ananas och salta kokoschips.
Salt och sött i en härlig kombination.

Bovetet
fick smak av jul och har blandats med
1.Laktosfri kesella och pepparkakskrydda, varvat och toppad med äpple
2.Saffran och varvad/toppad med jordgubbar

Ja lite smått och gott denna vecka som kommer med.

Kan ju även passa framför Melodifestivalen.
Det är ju riktig ”Mellofest” runt om i landet nu. I fredags då jag var på stan blev jag erbjuden gratis chips till mitt mys. Och killen som delade ut dessa chipspåsar blev väldigt chockad då jag tackade NEJ till dem.


”Tackar Du NEJ till GRATIS fredagsmys?” Japp, det gjorde jag. Inget som jag och mitt sällskap skulle ha ätit upp vilket fall så.

Nej istället blev det massa frukt (oliver o avokado) till fredagsmys (och lördagsgodis) och till ”Mellomys” blev det även en liten variant av

”Tortilla med tonfisk”.

Färsk tonfisk panerades i sesamfrön (kryddades med finhackad chili, citrongräs och ingefära) stektes lätt och skivades
En salsa på ananas och chili (Färsk finhackad ananas, lök och chili som frästes ihop)
Gurksallad med koriander (Gurka, paprika, lök, avokado och koriander)
Tomat/Svampfräs (Tomater och svamp, vitlök)
Syrlig vitkål (Fin riven vitkål, vinäger och vitlök)
Hummus med rökt chili
Lades i ett romansalladsblad

Dessutom kan man ju göra en smaskig efterrätt, som jag lärde barnen på Småkockarna i torsdags!

BANANGLASS!

Så in i den nya veckan nu.
Låt den bli den bästa veckan, fyll den med energi, fyll din kropp med god energi och sprid leenden runt dig!
Kanske möter Du en ny vän (eller kärlek) genom att mötas med ett leende!

Kommentera

Etikettmoln

