Vikten av Hälsan

Mellis-Måndag

Måndag betyder nu för mig, jobb hemifrån, planering inför veckan på Småkockarna, försöka sprida Småkockarna vidare. Och dessutom planering och förberedelser hemma inför min vecka, där det är en del sena kvällar som kräver att det finns något ätbart, om inte klart, åtminstone förberett i kylen.

Jag fick en tidig start imorse. Piggare än i lördags (rev till och med av ett spinningpass igår kväll och kroppen svarade precis som jag ville)

Så med ny energi fick jag till en veckohandling på morgonkvisten och han förbereda veckans kvällsmål innan jag drog iväg in till stan för måndagsträning, jobb, lunchdejt, mer jobb och träning. Innan det blev hemfärd nu ikväll.

 Bananpannkakor stektes (i ugnen)

1 banan (mixad)
1 ägg
1 msk sesamfrön
Lite vaniljpulver

Gräddades i ugnen på 200 grader i ca.7 minuter
Muggkakssmet gjordes (denna gång med morotskaka i huvudet)
1 ägg
1 banan
1 tsk pepparkakskrydda
½ Riven morot

På toppen kommer det hamna laktosfri kesella (smaksatt med vaniljpulver)
Samt tärnad apelsin och riven morot

Helt bovete och chiafrön lades i blöt

Laktosfri kesella smaksattes (som kommer ge smak åt bovetet/chiafröna);
Lakritspulver/salta rostade sesamfrön/tärnad clementin
Raw cacao/kokos
Vaniljpulver

Kokade tärnat äpple med kanel som mina bananpannkakor kommer fyllas med och även lite kesella med vaniljpulver och en ”kolakräm” (Blötlagda mixade mullbär) hamnar där i


Såklart kokade jag även ägg, de kan räddade den mest hungriga mage!

 

Kanske kan mina små kvällsmål/mellisar locka er till att prova något nytt och gott.
Men bara för att det är mängder av nyttigheter i mina godsaker är de ju inte tomma på energi. Däremot är det STOR skillnad på Energi och Energi! Ta min muggkaka som exempel, där jag utgått från Morotskaka.

Bildresultat för morotskaka

Att äta en morotskaka som kvällsmål kanske inte är optimalt med tanke på VAD för energi den innehåller. Massa energi, från snabba kolhydrater; SOCKER, vill säga INGEN näring.
Min muggkaka innehåller både protein, kolhydrater (bra och långsamma), vitaminer, mineraler, lite fett, (kan utöka fettinnehållet med att toppa med lite mandlar.)

Ligg steget för ditt sug, din hunger. Planera dina måltider. Förbered. Våga leta nya väger i butiken och våga prova nya smaker. Du kommer få helt andra måltidsupplevelser och även en bättre hälsa!

Jag LOVAR!

Jag hade inte bestämt mig då jag åkte ifrån spinningen nu ikväll vad som skulle hamna i min mage men
Det blev
Muggkakan

 

Så blir det bananpannkakorna imorgon kväll.

 

 Och Bovete”gröten”


Lakritspulver med rostade salta sesamfrön och apelsin
Raw cacao m kokos och frystorkade bär

Chiapuddingarna

Vanilj med frystorkade hallon
Raw cacao med apelsin

De andra dagarna denna vecka.

För imorgon är det ny kursvecka på jobbet, samma Småkockar men nytt recept, ny utmaning både för dem och för oss. Det är lite vemodigt att det snart är dags att ta farväl av dessa ungar men vi ska ju välkomna ett gäng nya den 22 februari. Kanske har Du något barn som vill komma och på ett lust fyllt sätt lära sig laga mat.

http://www.smakockarna.se

 

 

Ja, ja jag skrev ju att jag var på Lunchdejt idag, var på ett fantastiskt ställe som heter
Newt, ligger på Kungsholmen här i Sthlm.

NEWT - Stockholm, Sverige. Tog en Rut! Sallad m falafel o tahinidressing. Fantastisk sallad.

Jag åt en fantastisk Falafelsallad!
Vill Ni följa mina restaurangbesök och mina recensioner har jag blivit utsedd till Elit-recensent på http://www.yelp.se

Mat, Mat, Mat!
Ja mitt liv andas mat.
Jag är Mat!

Och jag vill sprida matinspiration och matglädje där hälsa och miljö ligger i fokus!

Kommentera

Etikettmoln

