Vikten av Hälsan

Mys(tiskt)

Fy tusan. Som ett brev på posten. Vaknade igår, fredag, tidigt, hade ställt klockan för att riva av morgonträning och min fredagsfys innan det var dags för planeringsmöte med jobbet och efterföljande lunch med kollegor och bästa sällskapet.

Både spinning och Les Mills CX-Work skulle avverkas på en timme, inga problem, tills att sista övningen skulle göras och rygglyften skulle börja. Hjärnan exploderade kändes det som, snoret började rinna. Så ironiskt med tanke på det inlägg jag publicerade i torsdags, om vitaminbomb i en fruktsallad.

Men jag skrev ju också att det spelar ingen roll hur bra man än lever så kan förkylningar och andra sjukdomar drabba en. Det är bara det att ju sundare vanor, desto färre gånger blir man sjuk.

Fast det kändes som om jag bett om det själv iochmed inlägget men skickar föräldrarna sjuka barn till kurserna så är det ju som upplagt att bli smittad. (Förstår inte hur man tänker, skicka sjuka barn till skola/dagis och/eller fritidsaktiviteter är helt sinnessjukt. )

Ja, jag åkte på planeringsmötet, och intog en helt fantastisk lunch på Hermans

Vegetariska Restaurang i Vitabergs parken. Fredagen fortsatte rätt lugnt med bästa sällskapet, lite handling och pyssel med fredagsmyset.

 

 

Hamnade även på Paradiset igår (Som blivit utsedd till årets Ekobutik vilket är så förståligt)

Och eftersom jag inte var så pigg, och vi båda var rätt nöjda efter lunchen så fick det bli en fruktig och lite ”nötig” middag med kesella på toppen.

 
Fredagsmys. Frukt är godis!

Hamnade i en diskussion med sällskapet igår, då jag tydligen såg helt nedslagen ut av min snoriga näsa. ”Suck förr var jag alltid sjuk” ”Ja och nu ledsnar Du redan efter en halv dag”.

Men det var ju så det var. Jag var ALLTID sjuk förr. Förkylningarna avlöste varandra. Men jag ledsnade efter flera år. Tog tag i mitt liv, bröt ovanor och la till goda vanor.

Bildresultat för Fröken Loo + godis

Framför allt bytta jag varor i kundkorgen och slängde sockret lång väg, bytte djungelvrål och salta nappar mot frukt, kakor och bullar fick inte heller komma med hem. Glassens plats i frysen tog frysta grönsaker. I olika omgångar lät jag nya varor komma in i köket, vilket gjorde både det ena och det andra med kroppen.

Visst jag gick ned en hel del i vikt men framför allt så kom hälsan tillbaka.
För det är ju vår hälsa som är det viktiga.

Kan säga, att en sådan här lördagsmiddag hade jag INTE lagat då;

 

Halstrad lax
Som läggs i ett
  Broccolibröd (Mixa 250 g broccoli blanda med ett ägg, en äggvita och ev. lite vitlök)
Grädda dem i 200 grader i ca.15-20 min
Sen till detta serveras det;
Salsa
En fruktig sesammarinerad blomkål med citrongräs
Paprika och svampfräs med chili och ingefära
Morotssallad med äpple, lime och koriander

 Utan då hade det nog blivit ett sådant här burgarmål istället.

 
Följt av ett besök i en sådanhär butik

Och på söndagarna blev det ofta;

 

(Såklart var det även godis på söndagarna, och alla andra dagar i veckan)

Men imorgon blir det lax igen (Fick tag på en sådan fin stor bit)

 

 

Och fortsätter med immunförsvarets bästa vänner, kryddor

Blir sesam och limegravad lax
Algsallad
Rostad vitkål
Marinerad svamp med edamebönor
Wookad paprika med fänkål
Syrlig palsternacka

Krydda gör jag med ingefära, vitlök, chili och koriander.

Tänk på vad kosten påverkar kroppen!


Och tänk vad en måltid kan se lockande ut med alla dessa färger som grönsaker ger!

Jo, kolla in Småkockarnas blogg (http://smakockarna.se/category/blog/ ) och Facebooksida för inom kort kommer en tävling ut, där Ni kan vinna en matlagningskväll för åtta personer, där både små och stora kockar är välkomna!

Kommentera

Etikettmoln

