Vikten av Hälsan

Dags för vitaminboost?

Så var den här, förkylningstiden.
Var och varannan snorar och hostar, över allt ser man dessa som går omkring
med vitaminpiller i små påsar från olika Apotek/Hälsokostbutiker

Visst jag vill inte heller bli sjuk, men att köpa dyra piller, i tron om att
man ska hålla sig frisk.

Det finns lite man kan göra själv för att minimera risken att bli smittad, men det finns
inget mirakelpiller som gör dig immun.

Bildresultat för glas med multivitamin

Att vara ute, träna, och äta en varierad näringstät kost, varje dag, är väl det enda ”botemedlet” mot dessa sjukdomar. Men inte ens det är en säker metod men den bästa!

I dessa vitaminpiller som säljs finns det sådant som kroppen inte alls är i behov av.
Vissa vitaminer behöver vi inte tillskott av, och blir rent ut sagt farlig i för stor dos.
Försök hitta en ”Multivitamin” utan A-vitamin. Så gott som omöjligt även fast A-vitamin i för stora mängder kan ge motsatt effekt som hudproblem (torr hud), huvudvärk, illamående och håravfall.

För mycket c-vitamin och B-vitamin, är inte alls lika farligt, utan det kissar vi ut helt enkelt. Men varför köpa piller som sedan bara går rakt genom kroppen?

fruktpiller

Vill man boosta kroppen med vitaminer är det ju bättre att göra en stor skål fruktsallad.
Ja det var denna bild jag ville komma till, denna skål jag gjorde igår. För en fruktsallad kan ju innehålla allt din kropp behöver, och du får dessutom i dig fibrerna som INTE finns i ett piller. Det kan bli ett bra mellanmål. Finns inget piller i världen som ersätter en måltid vad än reklamen försöker lura dig med. I denna skål finns det;

Apelsin, mango, ananas, äpple o clementin. En perfekt mogen Passionsfrukt.
Toppade med gojibär (som innehåller mer c-vitamin än apelsiner, mer järn än spenat och mer antioxidanter än körsbär och mer betakaroten än moroten)
Proteinrika hampafrön och magnesiumrika sesamfrön.
Till det blev det en vaniljsås (eller något liknande ) gjord på laktosfri kesella vaniljpulver och ”Barabär” med smaken Havtorn / Mango
Se bara vad mycket nyttigt man får i sig av En fruktsallad bara man har lite fantasi.

Här är det massor av vitaminer, fibrer, mineraler, protein, kalcium
Och framför allt en massa olika smaker och konsistenser.
Färger som lockar.

 Jämför det med ett glas multivitamin-tablett

Bildresultat för glas med multivitamin

https://www.instagram.com/frokenloo/

Fler blogginlägg från mig finns nu även att läsa här;

http://smakockarna.se/category/blog/

Där tas ämnet hälsa, barn och mat upp flitigt!
In och läsa vettja!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: