Vikten av Hälsan

Mat med kärlek

Jag lovade ju igår, efter mitt lilla ”ego”-inlägg om min löptur, att jag skulle låta Er få lite matinspiration idag.

 

Förra veckan bjöd på lite smått och gott att äta ute. Bl.a. en helt underbar ”Meze-sallad” med falafel och hummus på Babel Deli.

I Lördags blev jag bjuden på brunch på Griffin´s Steakhouse, kanske låter konstigt att jag som inte äter kött hamnar på ett steakhouse men detta ställe (som stjärnkocken Christan Hellberg driver) levererade en helt fantastisk lax och goda grönsaker. Mer krävs egentligen inte för att jag ska bli nöjd. En fisk lagad till perfektion och grönsaker med massa kärlek.

Har lagat en del mat själv också, tro det eller ej så blev det Taco-fredag med Putte i fredags, och jag brukar ju förespråka att man ska laga maten helt själv men IBLAND slår livsmedelsindustrin till på stort, och man hittar små godbitar som underlättar i köket utan att tumma på kvalité och vår hälsa.

Där har kryddtillverkaren Spicemaster kommit långt. Om Ni köper deras kryddblandningar till fredagsmyset försvinner mycket onödigt salt och socker ifrån måltiden.
Vi provade deras guacamole-mix i fredags, och den vart helt okej. Inte som om man kryddat helt själv men ingen kostgjord smak fanns, dock valde vi att bara ta avokado på påsen stod det att man kunde blanda med creme fraiche. Men en gucca ska ju BARA innehålla avokado och kryddor!

Ja, som Ni förstår har jag ju ”mitt” lilla egna sätt att äta tex-mex på;

 Romansalladsblad fylldes med, heta kikärtor, majs, en mangosalsa (mixade gröna tomater, koriander, chili, lök, vitlök, färsk mango), guacamole

Helt förträffligt gott!

 

Efter en lördagens brunch var man inte så sugen på riktig mat på kvällen så jag och mitt sällskap plockade ihop lite mys.


Jag hade beställt massa snacks från herbalstore.se som jag hämtade lagom till helgen, så vi provade frystorkade frukter.

 

 Samtidigt som vi dukade upp med lite favoriter;
Kokoschips, mandlar, färsk frukt, torkad frukt, hummus, oliver, raw kex
Sedan gjorde vi varsin muggkaka.

 Min innehöll som vanligt; 1 ägg, ½ banan, 1 dl bovetegryn.
Sedan smaksatte jag med raw kakao och kakaonibs.

 

 Toppade med, laktosfri kesella, frystorkade skogsbär, mandel, gojibär och ringlade en ”Bara bär”-sås från Finneröjda med smak av Havtorn/Mango.
Lite lördagssnacks. Helt sockerfritt (bara naturens egen sötma vilket är sött nog)

Igår då jag kom hem från min löpning pysslade jag ordning veckans kvällsmål, och jag fortsätter med mina chiapuddingar och bovetegrötar, muggkakor. Kul att testa med olika smakkombinationer. Dessutom perfekt att ha klart i kylen då jag kommer hem sent från jobb och träning i veckorna men kroppen behöver något litet innan det är dags att sussa.

 

Så denna vecka blir det;

 

 Chiapudding med ”Barabär”-sås från Finnerödja (Havtorn/Mango) toppad med färsk ananas
Chiapudding med kokosmjölk, gojibär och raw kakao

Bovete”gröt” med vaniljpulver, naturens egena kola; Mullbär, och kakaonibs. Med ett mellanlager av mixad banan som jag blandat med rawkakao. Toppad med gojibär och mullbär
Bovetegröt med Torkad mango och kokos. Med ett mellanlager av mixad färsk ananas. Toppad med proteinrika hampafrön

Har även sett till att fruktfatet är påfyllt och att det finns kokta ägg i kylen.

 Min muggkaka denna vecka är en variant med

 

 

Pepparkakskrydda och fin hackat äpple. Toppad med hackad mandel.
Till det serverar jag laktosfri kesella som jag blandat med vaniljpulver och lingon
(Denna kommer jag mumsa på ikväll efter kvällens spinning)

Men min söndagsmiddag blev med bästa sällskapet, så vi tillagade en riktig härlig måltid;

 

 Hel röding som fick bakas i folie i ugnen, fyllde den med citron, dill och fänkål. Lite flingsalt och en skvätt vin fick följa med in i paketet.

 Till det gjorde vi;

 

Syrlig vitkålssallad med morot, lime, purjolök och blodapelsin
Rostad broccoli och palsternacka som vi sedan marinerade med balsamvinäger
Stekta betor med fänkål, äpple och vitlök
Helstekta skogspärlor (små champinjoner), schalotten lök, edamebönor och blomkål
(som kryddades med chili )

 

Men idag, blir det vegetariskt till lunch, Köttfri Måndag som det är;

 

 Svamp och tomatfyllda paprikor
Het palsternacks”pasta” med broccoli
Kikärtssallad med majs och rostade sesamfrön
och en krämig avokado till det

Är måndag och då har vi än så länge inga kurser på Småkockarna så då är det jobb hemifrån, med planering ,receptskrivning, marknadsföring och liknande. Lite ovant kan jag säga. Men bara fler hittar till oss ute på Lidingö (http://www.småkockarna.se ) så blir det kurser även måndagar och helger.

 

Det är spännande det här med Småkockarna, jag (Vi) hoppas på att det tar sig med anmälningar. Att både små och stora kockar hittar till oss.
För förra veckan fick vi klart med namnet Lidingö Matstudio, så vi får även nu ha matlagningskurser/event för vuxna som vill få mer matinspiration och sprida matglädje i sina familjer och vänskapskrets.

Och det är ju just det jag vill förmedla, till Er, till Alla! Matglädje! En måltid ska vara lockande från planering till sista tugga och alla sinnen ska få vara med!

 

För Ni som följer mig både via instagram och här på bloggen, vet att jag låter måltiderna ha massor av färg. Att det naturligt söta får ge sötman, att de syrliga ska vara så naturligt som möjligt. Att maten ska dofta. Locka. Ge något tillbaka till kroppen. Energin ska vara fylld med näring.

Maten ska vara fylld med kärlek! En av de viktigaste kryddorna i köket!

Det bygger en hållbar hälsa. Och på sikt kan en grönare måltid ge oss alla en bättre miljö.

Kommentera

Etikettmoln

