Vikten av Hälsan

Bildresultat för tecknad kock

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg idag så har jag ju inte bloggat på ett tag och en del har påmint mig om detta. Men det har liksom inte funnits tid, dagarna från att jag kom hem från Jamaica har rusat iväg. Har spenderat dem med träning, bästa sällskapet, massa matlagning och något litet restaurang besök.

(Paolo Robertos Restaurang och Melker Andersson och F12´gruppens nya tillskott Mother. Bilder från de besöken finns på mitt Instagramkonto)

Igår var det en som skrev till mig ”Tänk vad mat du lagat sen förra blogginlägget”. Jag blev lite kallsvettig kan jag säga då jag insåg hur MYCKET mat jag kommer bomba er med. Ska försöka fatta mig kort men just såhär i början av året vet jag av tidigare erfarenheter från andra år i Januari är det många som vill och har lovat att att de ska äta nyttigare, mer grönt, mindre socker, mer fisk os.v.

Så egentligen kanske detta inlägg passar rätt bra just nu. För denna reklam som mötte mig imorse då jag drack morgonkaffe ger ingen hållbar god hälsa. Satsa på bra mat istället, det behöver inte vara tråkigt, dyrt eller svårt. Ta ett steg i taget.

(Och varför inte, om Ni nu vill/kan och bor i Sthlm är det INTE omöjligt att ha matlagningskurs i ämnet för vuxna, i småkockarnas kök. För Vi har ju redan kurser för vuxna)

)

Jag hoppas Ni nu är redo att bombas av Chiapuddingar, bovetegröt, sallader, och annan härlig mat/snacks som gör gott i kropp och själ! Så kanske Ni möter året lite piggare och får mer matglädje framför allt!

Vi börjar väl bakifrån och tar dag för dag sedan jag kom hem. Redo? Då kör vi!
Då blev det


Ugnsbakad lax med ingefära, paprika och koriander.
En liten sallad med granatäpple.
Syrliga betor med blodapelsin
Råstekt smålök med äpple.
Som förrätt/tilltugg blev det rawkex, oliver och hummus.

På nyårsdagen är det ju en stor Pizzadag, så stor att det blivit internationella pizzadagen, så då bjöd jag bästa sällskapet på Pizza alá Fröken Loo

En gluten/laktosfri pizza där botten består av mixad blomkål och broccoli som blandas med ägg och örter. Denna gång hade jag även i två msk sesamfrön i smeten för lite extra god smak.

 Jag toppade min pizza med en
Mustig tomatröra som jag kokade på färska tomater, rödvin, squash, örter, vitlök och lök. Tofu, soltorkade tomater och paprika.

 

Självklart fick en hel del jamaicanska läckerheter följa med hem, däribland frukten Ackee som där borta blandas med salt fisk (liknande makrill) men här hemma så brukar jag ta rökt lax;

 

 Så ackee, rökt lax, paprika, timjan, salladslök och chili hamnade i pannan!

 

Förföriskt gott! Till detta serverades en
Banan/kålsallad med koriander och edamebönor.

 

Och såhär i Januari är det ju lite tomt i plånböckerna så vad är inte bättre då än då butikerna sätter ned mat som har kort datum, och då de har bra priser på grönsaker.

 

Jag fick tag på en stor rökt lax för 70 kr, och fick ihop fyra måltider av den. Och dessutom kunde jag bjuda bästa sällskapet på en lunch.

Gjorde en
Rotfruktspytt med dill, äpple och pepparrot. En ugnsrostad spetskålssallad med mandel, broccoli, svamp och brysselkål den smaksatte jag med senap.

Använder man butikens erbjudanden och vågar köpta råvaror som har kort datum kan man få riktigt billiga och bra måltider! Butikerna säljer INTE gammal mat! Det är bara plånboksvänligt och miljövänligt att handla dessa varor. Det enda som gäller är att tillaga dem på en gång då man kommer hem. Men efter tillagning, helt okej att frysa in/ställa in i kylen och äta dagen efter.

Något annat som är billigt är ju vegetariskmat som är baserad på baljväxter som proteinkälla!

Och är det inte gott med Falafel och hummus? (Samma basingrediens, kikärtor)

Jag gjorde en rejäl laddning falafel som räckte några dagar.

Ena omgången med falafel åt jag
Squashplättar (riven squash, ägg, vitlök). Vitlöksmarinerade betor. Tomatsallad och fräst svamp/broccoli.

Den andra omgången bjöd jag bästa sällskapet på falafelmiddag då serverade jag falafeln i Romansalladsblad och kunde fyllas på med;
Chilipicklad blomkål/broccoli
Morotssallad med soltorkad tomat/blodapelsin
Balsamvinägermarinerad squash o rödlök
Färgglatt paprikafräs m vitlök
Het tomatsalsa
Samt en laktosfri tzatziki (som jag gjorde på laktosfri kesella)

Så det blev Falafelwrap av romansalladsbladen!

Och något mer som är ekonomiskt är ju att ta reda på rester. Av paprikafräset o squashen från ovanstående falafelmiddag, blev det en ny rätt.

Jag blandade ihop dem båda, la dem i en ugnsform, fyllde en rödtunga med ansjovis och la det i en ugnsform. Till det gjorde jag en aubrginepure.

 

Ja, förutom rester, är ju storkok perfekt billig mat. Och som kan bli super nyttig.
Se bara här;

 

En kikärtsgryta!
I denna finns kikärtor, lök, morot krossade tomater, vitlök, kanelstång, lagerblad och oregano.

Den åts som gryta, späddes ut till soppa, smaksatte med lite kokosmjölk under en uppvärmning, och den sista skvätten av grytan toppade jag med hummus (och åt en chiapudding som efterrätt för att det var lite lite gryta för att bli mätt)

Har lagat en hel del mat tillsammans med bästa sällskapet med, riktigt kul att laga mat tillsammans, och att dessutom jag får lära ut och inspirera är ju ännu roligare! (Nu både på jobb, här i bloggen och lite med sällskap hemma i mitt kök)

Så en lördag besökte vi ParadisetMatmarknad och det slutade med denna middag;

Sesamrostad morot och palsternacka m chili o äpple
Rödkålssallad med koriander
Wookad Svartkål o grönkål med skogspärlor (små champinjoner) o vitlök
Samt brysselkål o blomkål med ingefära
Köpte, en salsa med gröna tomater, tofu och ekologisk biff som vi åt till.

Ja i fredags drog vi till med storkok innan jag skulle till jobbet, sällskapet hade köpt lax till bra pris och ville ha lunchsällskap så då blev det;

 

Ugnsbakad lax med apelsin och en krydda från Knektgården o lite härliga grönsaker fick följa med i formen.
Till det blev det
Timjan/vitlöksbakade rödbetor o äpple

Fräst squash, aubrgine, o tomat med balsamvinäger o basilika, där vi vände ned jordgubbar.
Samt hummus.

Ja som sagt det har blivit mycket matlagning och i lördags lät vi Jamaica komma till köket.

Då det blev
Jerk-chicken och jerk-kryddad tofu.
Med Ugnsrostad vitkål o paprika samt råstekt morot, blomkål o äpple med massor av koriander.
(Underbara krydda )

Och innan jag går in på små kvällsmål, mellis o snacks så avslutar jag med gårdagens fantastiska middag;

 

Sesampanerad torsk som serverades med;

 

Algsallad (blötlagda aramealger användes denna gång. Alger kostar lite mer men de smakar mycket, sväller vid blötläggning så man behöver inte mycket) m purjolök och portobellosvamp
Curryfräst äpple o champinjoner
Kelpnudelwook (kelpnudlar är gjorda av en alg och är då såklart naturligt gluten/laktosfria och fria från ägg)
Romansallad m granatäpple o apelsin
Vitkålssallad m morot o banan
Mango och gurksalsa
Samt tre olika sorters hummus som inhandlades på Paradiset.

Sesampanerad torsk är så enkelt att göra o bra mycket godare (o nyttigare än fiskpinnar/vanlig panering) Vänd torsken i ägg sedan i sesamfrön. Jag stekte dessa i ugnen så slipper man dessutom stekoset.

Ja som mina inlägg innan Jamaica resan så har jag fortsatt mina prov med olika smaksättning på ”bovetegröt” o Chiapuddingar.

Saffran och pepparkakskryddan har följt med in i Januari.
Men såklart har raw cacao, vaniljpulver och lakritspulver använts mer. Även kokoschips, kokosflingor och kokosmjölk har fått gett smak. Havtorn har varit en utstickare o uppstickare.

Sen har jag toppat med mullbär, gojibär, kakaonibs, färsk frukt.
Mandel, pumpafrön och solrosfrön.

Och något som vart riktigt gott var ”bovetegröt” smaksatt med vanlijpulver, som varvades med ”Äppelkompott” (Tränat äpple som jag kokade med kanel, lite vatten och lite äppelmust)

Jag har även nu provat gjort muggkaka!

Raw cacao och salta kokoschips vart riktigt bra i min muggkaka.
Jag toppade den sedan med laktosfri kesella, goji och mullbär samt en ”barabär”-sås från Finneröjda som ICA sålde ut, Havtorn/Mango, bra blandning av sötma och syra.(Själva muggkakan innehöll; ½ banan, 1 ägg, 1 dl havregryn, 1,5 tsk raw cacaopulver, lite salta kokoschips (från Smilingfaces).
Körde den drygt 1 minut i micron. Vände den upp och ned på ett fat och garnerade den.

(Den blev som sagt riktigt god men min mage klarade ju inte av havren, många glutenkänsliga tål havre, men bevsligen inte min, då jag inte ätit havre sedan min tarmop i Maj 2014.)

Så ikväll testas en ny variant, med bovete denna gång. För det vet jag ju att min mage klarar av.

Denna idé fick jag igår då jag såg en massa reklam om semlor. Tänkte ”Hm varför inte göra en semelvariant av muggkaka”.

Så åkte hem och förbredde den inför ikväll:

Mixade en halv banan med ett ägg, drygt 1 dl boveteflingor o 1 tsk kardemumma.

Som ”mandelmassa” mixade jag blötlagda gula russin och mandel.

Istället för grädde kommer jag ha laktosfri kesella.

Får se hur den blir ikväll.

 

Ja, det är ju som sagt många nyårslöften just nu. Och många har nog avlagt löften om sockerfria liv, mindre godis och liknande.

Bildresultat för sockerstopp
Det finns ju bättre varianter av snacks, här kommer några förslag. MEN det man ska komma ihåg är att dessa är energirika, även om de är fulla med näring (jämfört med vanligt godis/Snacks) så är de fulla med energi.

 

Torkad frukt (Mango är en av favoriterna, förutom gojibär och mullbär), se till att den är OSÖTAD. Säljs massor av torkad frukt som har tillsatt socker! Helt onödigt med tanke på att fruktens sötma kommer fram ännu mer vid torkning.

Äppelchips.
Kokoschips (både salta och naturella)
Grönkålschips
Salta/Rostade mandlar
Färsk frukt (Äpplen och citrusfrukter är ju i säsong nu, liksom färsk mango, ananas och granatäpple)

Ja, nu hoppas jag att jag kunnat bjuda Er på lite matinspiration.
Och Ni vet, mer finns på
http://instagram.com/frokenloo

För det spelar ingen roll vad reklamen säger, det finns ingen quick-fix till en god hälsa!
Små steg, leder till hållbara resultat.
Dessutom ska en måltid vara lockande från planering till sista tugga.
Och låta ALLA sinnen vara med!

Kommentera

Etikettmoln

