Vikten av Hälsan

Med smak av jul

Fortsätter på förra inlägget, med julens smaker, säsongens utbud.

Det finns annat i butikerna än chokladaskar, skumtomtar, marsipangrisar, julskinkor och lussekatter.

Se bara på denna härliga handling jag lyckades göra igår;

 

 

Bara massa frukt och grönt till extra bra priser. Bäddar för härligt gröna måltider.
(dessutom har ju ICA sin kampanj då man kan handla vissa varor där pengarna går till Childhood, och en del av dessa varor är just frukt och grönt, så då handlar jag gärna dessa och gör en god sak för både min hälsa och barn i världen)

Bildresultat för ica + childhood

Bättre jul helt enkelt!

Och idag besökte jag en liten favoritbutik på söder, Gryningen, och fick med mig en massa gott och spännande hem;

 

 Rökta kokoschips, kålchips, torkad mango, torkad banan, raw-kex, raw kokoschips, hampafrön, chiafrön, alger, kakaonibs och en ny tofu.
(Och de salta mandlarna är en farlig favorit, som var på kampanjvara på en annan butik)

Fast även om dessa snacks, är bra mycket bättre alternativ än chokladpraliner, skumtomtar och knäck så ska man komma ihåg att de är sprängfyllda med energi (men så även näring)

 Bildresultat för chokladaskar

Och som jag skrev i förra inlägget så hade jag ju lagt bovete i blöt, detta har jag nu tagit hand om

 

Så nu ikväll, under tiden jag skriver detta så har jag mumsat på en;

Bovete ala Malta med smak av saffran
(istället för ris ala malta)

Blötlagt bovete (ca 24 timmar), sedan väl sköljt. Blandade med laktosfri kesella, saffran, gojibär och torkade granatäppelkärnor.

Och av den andra halvan av satsen, så gjorde jag detta;

Bovete-pudding
(istället för risgrynspudding)

 

 Samma visa där, blötlagt bovete (ca.24 timmar)
Blandat med laktosfri kesella, vaniljpulver och en kanelstång.
Detta fick sedan stå några timmar till.
Sedan tillsatte jag ägg.

Och detta står nu i en form i kylen, redo för ugnen på lördagkväll. Och kommer då servera den
med kanelkokta äpplen.

(Går lika bra med varma bär, som ersättare för söt saftsås)

Så, än en gång. Våga tänk nytt, och våga prova nya varianter av gamla klassiker!

 

Ja om Ni inte fick nog nu, kan Ni ju följa min äventyr bland frön, gryn, frukt, grönt och annat som har med livet och mat att göra på instagram

http://instagram.com/frokenloo

 

Kommentera

Etikettmoln

