Vikten av Hälsan

Rustad för motgångar

Har det med åldern att göra, att dagarna rusar iväg. Det har gått hela två veckor sedan förra blogginlägget. Sinnessjukt.

Visserligen hade jag ju fyra dagars ”semester”, vissa åker ju till Barcelona och London på weekend-resor jag drog ju hem till Hälsingland. Och hade verkligen tur med vädret, spenderade den mesta tiden ute, vid havet, i skogen. En hel del löpning, men även så mycket kvalitetstid med familjen.

Älskade systerdöttrarna fick jag hänga med hur mycket som helst, massor av tid med mamma och pappa. Tid för tanke och reflektion över livet, tid att landa och hämta nya krafter. Som Ni ser på bilderna nedan så var det verkligen ypperligt för att få en dos av både träning och avkoppling, sådant som vi alla behöver.

Många rusar ju bara på, utan att stanna upp. Det gäller att våga landa, i sig själv. I nuet. Försöka greppa livet och allt som det bär med sig.

Det är mycket i mitt huvud just nu, försöker fylla dagarna med just sådant som får mig att må bra. Älskar jobbet på Erssons. Människorna där och alla kunder. Har en välplanerad agenda för november.

Två träningskonvent, besök av saknad vän ifrån Gävle, och ALLA söndagar är uppbokade för löpning med löpargruppen inför halvmaran jag anmälde mig till.

Var på run-off med dem i Söndags, helt fantastiskt event. Löpning, två olika gruppträningsklasser samt en föreläsning med Kalle Zackari Wahlström. Det finns något som heter runnershigh och den sitter nästan fortfarande i. Sådan glädje, sådan uppslutning, och jag kan tänka mig att där bland alla människor finns det nya bekantskaper att lära känna. Längtar redan tills nästa träff. Tror verkligen att dessa träningstillfällen under vintern och våren kommer vara riktigt givande både träningsmässigt och socialt.

Många är det nog av Er som läst mellan raderna, en del vet ändå, men att det är en spricka mellan mig och Putte, ingen osämja, ”bara” vänner, lite svalnande känslor. Kanske har våra 15 år tillsammans tagit slut här i storstaden eller så har vi bara tappat greppet om varandra. Att vi kan hitta tillbaka till varandra. Självklart saknar jag OSS, jag skulle ljuga om jag sa något annat men samtidigt så vet jag att Vi har haft så mycket mer, så mycket bättre än det blev här i stan. Men jag orkar inte gråta mer, tårarna har tagit slut. Liten tomhet men ändå en lättnad att problemet tagits upp till ytan. 15 år är ju ändå halva mitt liv. Det var ju inte alls såhär jag trodde att livet skulle bli i storstaden men man kan ju inte förutspå livets resa. Ingen vet vad som väntar. Vem vet, kanske finner vi vår väg igen, eller så slutar det såhär.

Så är det någon av Er, mina bloggläsare, som vet en lägenhet i söderkrokarna som är ledig, till bra penning, tänk på mig.
För kanske är det så, att särbo-livet, kan få oss tillbaka igen.

Men även om känslorna är i storm, tankarna snurrar så är min passion i köket, det känns samtidigt skönt att jag har det, att jag har träningen och framför ALLT, så skulle jag ha rasat samman om jag inte haft ALLA dessa fantastiska människor här i stan som ställer upp dag som natt då tankarna snurrar för fort. Som omfamnar mig, sätter sig och bara tar en kaffe och surrar om allt och ingenting.

Ni vet vilka Ni är!


Livet i storstaden blev inte så ensamt som folk påstod att det skulle bli, för är det något jag inte är, så är det ENSAM!

Ni som följt min blogg länge, vet ju hur jag drivit på om hälsa, barn och hälsa, barn och mat, barnfamiljer, köttätande, inspirerat till mer grönsaker. Tro inte att jag släppt detta. Det är fortfarande MIN låga, tro inget annat.

Bildresultat för fröken loo + löpsedlar

Jag blir fortfarande LIKA upprörd över idiotiska löpsedlar och onödig reklam för ”skit”mat. Tycker fortfarande att samhället kan göra mycket MER för folkhälsan. Det är ju ”stor”helg nu till helgen, halloween. Butikerna slänger på oss godis, och snacks. Höstlovet i sig har ju också gjort att butikerna satsat extra hårt på ”mat” som barnen kan ”laga” själv, eller rättare sagt, värma själv, eller bara dra av en folie och stoppa i en sked.

Bildresultat för fröken loo + risifrutti

Ni som följer mig på Instagram har ju garanterat sett hur jag försöker inspirera Er med att hitta nyttigare alternativ till det vanliga ”fredagsmyset” och snackset, för det finns verkligen BRA alternativ, bara man hittar dem och vågar prova dem.

Detta handlades på Paradiset Matmarknad förra veckan;

Och såhär kan en ”skål” med lördagsgodis se ut

Fast även om det är nyttigt och bra innehåll så ska man ju komma ihåg att det fortfarande ger energi men så mycket bättre energi och dessutom näring än en vanlig skål med godis!

Bildresultat för lördagsgodis

Fast även om det ser ut att vara ett bra alternativ, vänd ALLTID på förpackningen och LÄS!
För det skiljer sig verkligen åt, se bara här;

Så än en gång, var uppmärksam på VAD dom stoppar i korgen, för det ska sedan hamna i DIN mun, i DIN kropp
Och Du har bara ETT liv, se till att förse din kropp med rätt bränsle för att orka med det livet har med sig!
Så som bra mat, träning, umgås med människor som ger dig energi, upplev, andas, stanna upp.

Även om det kommer motgångar, så klarar Du dem bättre om Du är rätt rustad redan från början!

Det är precis så jag gör!
Rustar mig för livets resa, jag fyller 30 men även om livet just nu är uppochner så tänker jag tackla det, på mitt sätt!

Jag tänker inte bomba Er med bilder på en massa grönsaker, och läckra maträtter utan denna gång avslutar jag såhär. Vill Ni ha matinspiration från de två veckor som gått, får Ni göra som Min pappa, följa Mig på Instagram!

https://instagram.com/frokenloo/

För där bombas Ni dagligen av en MASSA mat, det kan jag lova Er!

Kommentarer till: "Rustad för motgångar" (4)

  1. Hej. Vad tråkigt att höra att ni ska flytta isär. Som du kanske läst på min blogg kämpar jag också med en massa känslor och utmaningar. Det hjälper ju inte dig, men jag kan tycka det är skönt att inte vara ensam. Tack för att du vågar skriva så öppet och ärligt.
    Sen håller jag med, träningen och ens egna intressen/passioner är viktiga för att man ska komma framåt i livet. Tappa inte bort din passion för bra mat, för den passionen är en så stor del av dig. Kram och stort lycka till i framtiden

    • Åh tack Yvonne för din kommentar.
      Det är lätt att tappa fotfästet och rasa samman men det gäller att hasa sig upp igen och med hjälp av andra går det lättare o samtidigt att man inte glömmerbort sig själv o sina intressen.
      Men man måste få vara ledsen också o vara liten för en stund.
      Tack för dina fina ord. Tillsammans är vi starkare

  2. Jag har varit så uppe i mig själv att jag missat och inte läst. Vill skicka dig all kärlek och kramen den varmast. 💛 Alla uppbrott är svåra oavsett en persons beslut eller ett gemensamt. 💛💛

    • Tack fina Du! Det gör ont, jag låter det få kännas. Men mitt i allt, så känns det skönt att veta att jag har vänner som verkligen öppnar sina armar. Både genom närhet och ord.

Kommentera

Etikettmoln

