Vikten av Hälsan

Söndagsreflektion!

Imorse då jag jag hade varit och handlat lite frukt så passerade jag en Pressbyrå och såg denna reklam som täckte halva butiken;

Det slog mig, behövs verkligen speciella ”Godis-veckor”, äts det verkligen så lite snask i detta land? Köps det så lite godis att det måste upp speciella långvariga kampanjer på ”skitmaten”?
Hemmakväll brukar vara expert på att reta upp mig med deras kampanjer, och det är ju så, reklam ska ju väcka känslor och tankar. Kanske inte just ilska mot företaget utan mer lust och SUG efter att handla.

Vilken butik uppmärksammade Äggetsdag i fredags?

Men förra söndagen uppmärksammades Kanelbullensdag ÖVERALLT!

Men som det ser ut i detta samhälle, med folkhälsan bör dessa kampanjer minimeras. borde lagsättas om hur MYCKET plats dessa kampanjer borde få. Visst vi har tryckfrihet i detta land, vilket är otroligt bra men någon gräns borde finnas.

För VEM har sett att Ica har sålt svensk frukt för 15:-/kilo denna vecka, då de flesta reklamblad svämmar över av snask-reklamen. De flesta ser, det de vill se! De går i sina gamla fotspår, samma vända med vagnen där i butiken. Ser de stora skyltarna om ”Billigt fredagsmys”, suckar över priset på ekologisk frukt eller svenskt kött.

Fann denna bild på Facebook, och den säger ju en hel del om hur många svenskar tänker då De handlar och resonerar mat!

Det är ren sanning i den skylten!

Många gnäller över priset på MAT men fyller istället på sina korgar med SKIT! Som inte har ett dugg där att göra egentligen. Om Man istället handlade vettiga råvaror, lagade maten själv, skulle man kanske kunna ”unna” sig lite skit (om man nu vill det) utan att det påverkade hälsan allt för mycket.

Vad betalar Du för? Hur tänker Du där i butiken? Vad ger Du störst plats där i kundkorgen?


Såhär såg det ut i Min korg i fredags då jag handlade lite snacks inför helgen!
Kokoschips, salta mandlar, pumpafrön och blandade oliver!


Min fördrink innan maten igår, och min skål med lördagsgodis!

Jag kanske inte behöver påtala hur det ser ut här i kylen inför veckan?

Så nog bådar det gott för massor av härlig matlagning!

Men både grönsaker och frukt!

Jag firade äggets dag i fredagskväll med en härlig omelett;

Med svartkål och svamp till det serverades det
Lättkokta rödbetor som blandats m päron och lök, dill/fänkålspicklade morötter o sockerärter samt sesammarinerade blomkål äpple och brysselkål.

Igår kväll blev det något så enkelt och snabbt som;


En färgglad vegetarisk wook med bönor och en härlig salladstallrik på sidan!

Idag har jag varit ledig och njutit för fullt av höstsol, träningsglädje och vänskapens magi

Så blev lunchlåda med en Tonfisksallad med massa gröna rester efter spinningen

Sen drog jag och Mia ut på en LÅÅÅNG promenad genom ett vackert Stockholm

Nu ikväll har jag slappat i soffan en stund och bara varit, vilat benen efter sju spinningpass o ett löppass denna vecka
Kikade på Rolf Lassgårds nya film


Klart sevärd!
(Småkryp en VÄLDIGT konstig barnfilm!!! Stängde av efter 45 min!)

Nu börjar det bli dags att ta tag i dagens middag som står förberedd och det blir en riktig färgglad middag som ALLTID
Där säsongens grönsaker (grönsaker som jag köpte FÖRRA veckan på Bondens Marknad, ja tänk bra råvaror i rätt förvaring håller LÄNGE) spelar huvudrollen

Strimlad cosmoplitan med päron, purjo och granatäpple
Råstekta krokiga morötter
Marinerade bönor
Picklade polka/gulbetor
Vitkålssallad med äpple och mandarin
Lättkokta grönsaker (Vaxbönor, blomkål, romanesco, broccoli)
Härliga tomater
Hummus
Aubergineröra
Ajvar/solrosröra
Tomatsalsa
Till det blir det
Olivöverbakad torsk
(O långbakade lammracks till Putte)

Och då jag ändå är i gång, steker jag falaflarna till morgondagens middag och plockar ihop grönsaksrester till en läcker sallad som äts till.

På tisdag kommer det bli snabbmat efter yogan;
Svartkålspytt med röktlax o stekt ägg

Och på Onsdag tänker jag göra något så gott som
Kålpudding med torsk (som kommer bli kvar ikväll och rökt lax (som blir kvar på tisdag)
Som kommer serveras med lättkokta senapsslungande rotfrukter

Torsdag blir det
”Asiatisk”inspirerad bönsallad med sesam

Sen åker jag på en efterlängtad, välbehövlig weekend och andas in Hälsinglands friska luft och låter det magiska lugnet svepa in i mig!

Vad som händer här näst?
Följ mig på Instagram så missar Ni inget =)

https://instagram.com/frokenloo/

Lämna en kommentar