Vikten av Hälsan

Jag vet inte om det är en 30-årskris eller vad det är men tiden rusar ur mina händer, mobilen är fylld med bilder som jag skulle vilja hinna blogga om.
Mat jag lagat, som jag vill dela med mig av, produkter jag ser som jag vill hissa eller oftast dissa. Saker jag gjort, provat på, människor jag mött men det liksom stannar där.

Ja, tänk, jag fyller snart 30!!!

Och under dessa år, tänk vad jag upplevt saker och ting, vad jag lärt mig, vilka nitar jag gått på, alla gånger jag fallit men ändå på något märkbart sätt tagit mig upp. Förra torsdagen då jag gick hem ifrån jobbet var det med lätta steg, för dessa tankar kom till mig;

Att det är rätt otroligt att jag står där jag står idag. Där jag möter nya människor dagligen, och jag älskar det. Jag VÅGAR möta deras blick, jag vågar tala med dem. Det är egentligen inte länge sedan jag helst lät blicken vara ned i backen. I skolsalen var jag helst tyst, trots att jag spenderade hela dagar med klasskamraterna så var jag så rädd. Jag försökte vara osynlig, rädd för att prata, rädd för att se människor i ögonen, nya människor var en stor skräck. Idag är det tvärtom, jag älskar mötet med nya människor. Även om jag än idag har en stor osäkerhet i mig själv så har en viss trygghet infunnit sig. En trygghet som växt fram, en trygghet som inte längre bara finns bakom Pappas rygg, där jag helst av allt gömde mig, eller tätt intill Mammas sida. Även om det är den största tryggheten ALLTID finns så har jag på något ofattbart sätt fått tal i munnen och mod att lyfta blicken

Jag kände mig så lättad och nöjd över dit jag kommit, hur jag växt som människa på sistone.

Herregud vart tog livet vägen, och vad händer här näst, det vet inte jag. Det får framtiden utvisa. Men lågan för matlagningen, kärleken till råvarorna, viljan att inspirera och vägleda Er den finns kvar. Och jag hoppas att den inte dör ut med ”tjugo-någonting” utan att den följer in i ”30-mitt-i-livet”.

Är snart två veckor sedan sist, ofattbart. Ska jag bomba Er med all mat jag lagat så slutar Ni läsa efter bara någon bild, för mycket mat har det varit, vet ju att en del av Er hittat mig på Instagram, och där är jag ju mer flitig än här just nu.

Kanske blir det en förbättring här på bloggen snart.

Men ja, nog har jag varit ute på mina små turer i alla fall, alltifrån besök på Paradiset Matmarknad förra fredagen där jag möttes av denna vackra skapelse.

Till ett besök på Bondens Marknad i Gävle

Och såklart handlades det en hel del även där.

Som det blev en härlig grön buffé middag av på lördagkvällen

Som avnjöts tillsammans med falafel och pilgrimsmusslor

Sen räckte ju det gröna som uträknat till flera middagar nu i veckan

Har hunnit hängt med mamma och pappa som var ner till min ena kusin, så passade på att ta med mig en del grönsaker och bjöd dem på en härlig höstig soppa i söndags;

Är ju superbillig mat, just soppa (morötter, lök, rotselleri, vitkål, persiljerot, svamp och bondbönor) och denna årstid med alla rotfrukter, till det serveras det en svartkålssallad m rödbetor äpple och mandarin. Soppan kunde man toppa med halstrad gravad lax om man ville. Köper man sådant som är i säsong, på kampanj, kan man ju ”lyxa” till det med lite ”finare” tillbehör.

Något fler behöver upptäcka just hur billigt det är med färska grönsaker och rotfrukter, och gå OMVÄG förbi frysdisken!
För i tisdags då jag var på affären så var det en kille framför mig som köpte dessa;

Rotfruktsstrips

450 G, för 28 spänn! I samma butik hade de morötter (rödbetor, lök o vitkål för 3:-/KG) Palsternacka (o Rotselleri) för 10:-/KG!

Och dessutom var dessa Rotfruktsstrips doppade i vetemjöl för att bli mer krispiga och sedan friterade. Ikväll kommer jag rosta egna rotfrukter, till bra mycket billigare pris! Och de blir minst lika krispiga utan vetemjöl och att bli friterade. En god olivolja och flingsalt, het ugn och det är klart!

Rostade rotfrukter en härlig vit/rödkålssallad m äpple och kålrabbi, fiskbiffar ( och råkorv chorizo till Putte) som läggs i cosmopolitanblad tillsammans med stekt squash o svamp samt en mustig tomatröra som fanns i frysen.
Nästan korvmojs/snabbhaks middag ikväll, burgare och korv i bröd med strips o ketchup, blev burgare o korv i salladsblad med rotfrukter och tomatröra

Underskatta ALDRIG ugnen! Perfekt att använda till vardagsmatlagningen. Många ryggar tillbaka då de ser att det ofta är falafel här hemma, (i jakten på den godaste falafeln) men jag steker dem i ugnen. Mindre flott men precis samma smak.

I måndags var det dags igen för mer falafel, och tre sorter´s mixar testades. Stektes i ugnen.

Falafel, Hummus, Auburgineröra, Lättkokta betor, örtstekt squash, Lättkokta grönsaker, blandade gröna blad, råstekta morötter och lök, samt härliga granatäppelkärnor

Igår besökte vi Botkyrka för en liten tur på ICA MAXI, där vi fann denna lilla skylt;

Kunde ju inte undvika att köpa dessa ”mobbade” morötter, snacka om att dessa var naturens underverk, inte stöpta i någon viss form utan fått utvecklas och växa precis som de vill och bör göra!

Blev även ett besök i ”vår” lilla favoritbutik, där fann vi STORA brukar av våra favorit oliver till bra pris och dessutom en stor hink av en falafelmix, helt utan konstigheter och riktigt billig. Skulle INTE tjäna på att köpa torra kikärtor ens o göra själv!

Sen har jag faktiskt hunnit baka ett glutenfritt fröknäcke också, som vi erbjuder glutenintoleranta gäster på jobbet!

Det är inte svårt, det som jag använde var;

Kokade gröna linser, blötlagda solrosfrön, linfrön och sesamfrön, samt salt. (Gjorde två svängar, en att ha här hemma med, och där hade jag även i chili och spiskummin)

Och de kexen som jag bakade till mig, passade utmärkt till den vegetariska böngrytan jag åt i måndagskväll;


Som kryddades med en helt underbar kryddmix från Spicemaster som har kryddblandningar helt utan salt, socker och andra onödiga tillsatser!

Ja, det blev ett väldigt blandat blogginlägg detta, från en 30-årskris till som det alltid brukar bli då jag är igång, massa mat!

Men det är ju det jag brinner för, maten, kost och hälsa är ju fortfarande min låga. Och jag vill få er att förstå vad kosten, det vi stoppar i munnen har för betydelse för hälsan!

Det är ju den ”Rosa Månaden” nu, och extra mycket uppmärksamhet på just kost och hälsa, men det räcker inte med att äta bra en månad, men börja nu, det är ALDRIG försent att föra in mer hälsosamma val på tallriken!

Fast, just denna månad, kan Ni ju slå två flugor i en smäll, gör hälsosamma val för din skull och bidra även till forskningen kring bröstcancer!

Ät bra, Må Bättre!

Kommentera

Etikettmoln

