Vikten av Hälsan

Grön kärlek!

En vecka har nu passerat. Otroligt. Tiden rusar fram. Helgen som gick, spenderades med min allra bästa vän, så mycket kärlek och välbehövlig kvalitetstid. Jag må inte ha många vänner, men hellre att de jag har, är sådana som vet ALLT om en och ändå står kvar, som ALLTID finns där, även om man kanske inte hörs varje dag. Exakt en sådan vän är Hon, Jossan.

Så när jag kom hem från jobbet i fredags, satt hon där, på bänken, och väntade på mig. Egentligen trodde jag att det var en illusion. För bra för att vara sant, att Vi skulle få spendera ett dygn tillsammans.Och med sig, ja Hon känner mig, vet vad jag brinner för, och har användning för, en gåva från hjärtat;

En stor korg full med grönsaker från ”Min” odlare i Ockelbo.
Så mycket kärlek!

Så mycket tankar som delades, vi skulle kunna spendera två veckor tillsammans och fortfarande ha massor att prata om. Vi passade på att återuppleva gamla minnen, där i mitt kök. Vi pluggade på gymnasiet tillsammans, och lärarna fick kämpa en del för att dela på oss då vi skulle göra par-arbeten, så vi tog upp det gamla köksparet och fixade middagen ihop.


Het sesammarinerad kelpnudelsallad
Rostad flerfärgad morot
Lila grönkål med gul squash i örtvinäger
Picklade Mixade betor med västeråsgurka
Lättkokt lila blomkål och broccoli
Vitbetor med kålrot och kummin
Blandade blad med rödkål
Syrlig Rödkålssallad m mandarin och äpple
Till det blev det
Mini-färsbiffar
Och
Halstrad havskatt

Lite tyckte jag allt att hon skulle få vila, så söndagslunchen tog jag hand om lite snabbt innan Vi drog iväg på lite spinning på söndagsförmiddagen. Så när vi kom hem var det ju nästan bara att sätta sig o äta;


Ugnsbakad ratatouille
Rostad blomkål och pumpa
Kokt rödbeta med apelsin o vitlök
Linssallad
Saltad Vit salladsgurka m vaxbönor
Rostad brysselkål
Hummus
Auberginepure
Råstekt morot och kålrot m äpple

Och Ni som följer Mig, vet ju hur hopplös jag är, att jag INTE kan laga lagom med mat, utan att det ALLTID blir för mycket och en hel del rester, så även dessa måltider, så kylen blev laddad med härliga tallrikar för några av veckans måltider;

Men såklart så gapar ju inte grönsakslådan tom för det

För det ska ju aldrig vara långt eller svårt att få till en härlig måltid. Och idag var det äntligen dags att löpa amook i köket igen;

Fänkåls”picklad” rotfruktssallad med päron och lök
Rödbetor med äpple och en gnutta mortlad senapsfrö
Lätt kokta grönsaker (vaxbönor, brysselkål och broccoli)

Till det serveras en halstrad långa som får sällskap i stekpannan av
Rotselleri, kummin, lingon och purjolök

Då jag ändå var i gång fixade jag morgondagens middag;

Torsk under kokos och mangotäcke
Som serveras till;
Het linspuré
Sesam och koriandermarinerad två-färgad blomkål
Ugnsrostad pumpa”wook” med gotländsk chili
Vitkålssallad med mandarin och den nya mexikanska örten Epazote

Ja, som Ni ser, även om jag inte bloggat på ett tag så har jag legat i, där i köket. Samtidigt som förtroendet för mig växer på jobbet, vilket är så otroligt roligt. Mer ansvar, de litar på mig, ger mig ansvar för sådant som jag knappt vågar drömma om. De litar på mig, och min kärlek till maten, till grönsakerna, till råvaran. Att kunna prestera, presentera och förmedla det till trogna och invanda kunder, liksom att få nya att hitta dit.

Och jag hoppas att jag lyckas, att jag INTE gör dem besvikna.

Och Ni som vill, har lite mer av min kärlek till råvarorna, matlagningen och allt annat som hör mitt liv till

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

