Vikten av Hälsan

Matkärlek

Oj, jag vet inte hur jag ska börja detta inlägg.

Full av inspiration, höstsolen strålar där ute. Varit ledig två dagar, även ledig imorgon. En fullspäckad vecka med bara härliga ”bokningar” som väntar blandat med jobb.

Efter jobbet i fredags så blev det lite träning sen möttes jag och Putte upp på Paradiset (inte så ovanligt kanske) för att handla lite gott att laga fredagsmiddag av.

Och nog blev det en hel del i påsen;

Betor i olika färger
Palsternacka
Svartkål
Lila morötter
Lila vaxbönor
Gul blomkål
Kålrot
Kålrabbi
Västeråsgurka

Men vi tog hand om allt på en gång, och de färgsprakande salladerna räckte inte bara till fredagens BBQ-lax (som jag i lathet köpt ifrån jobbet)

Utan det blev även en varsin lunchlåda som följde med till Gävle igår, och en varsin tallrik som stod där i kylen och väntade på oss då vi kom hem från Gävle.

Så man kan säga, sex portioner mat (innehållet i kassen gick på 200kr), i snitt 33:-/portion. För ekologiska och närodlade grönsaker som är i säsong. Lägg då till lite protein, så är det en komplett måltid. Visst kanske låter dyrt i öronen. Men vad kostar en portion mat att äta ute? Självklart kan Du äta billigare, nudlar, pasta, kostar typ ingenting men vad ger det för näring egentligen?

Människor borde lära sig räkna ut matkostnader på ett annat sätt, om vi ska ha få en hållbar miljö och hälsa. (Hur gick det med vår undersökning Carolin Helt =) ? )

Ja, även om vi nu var på Paradiset i fredags kunde vi ju inte låta bli att stanna till på Rådhustorget i Gävle igår då vi ändå skulle upp.

Och handla av ”vår” grönsaksodlare från Ockelbo. Så mycket kärlek till råvarorna. Till grönsakerna. De skrattar lite då de ser mig, eftersom de vet att jag bor i Sthlm nu men ändå passar på att handla hos dem då jag är i närheten. De är ju lite billigare än Paradiset men sen att handla direkt från odlaren är något speciellt, de kan tala om exakt vilken tid grönsakerna skördats. Det är kärlek från jord till bord.

Blev även ett besök hos ”vår” kötthandlare där i stan.

Ekologisk närproducerad köttfärs, för 79:-/KG, blev sex kilo färs att packa in i frysen, så många måltider till Putte är räddade, för tänk vad mycket man kan göra av just köttfärs. Blev även deras fina falukorv och en vildsvinskarré som Putte åt till middag igår.

Stannade till hos syster innan vi begav oss hemåt igen, åt våra lunchlådor tillsammans med ren och skär kärlek från havet.

Mamma och pappa var där, och go´-mamma hade lagt in lax till oss, köpt strömming och pepparlax från ”mina” fiskargubbar.

Och min älskade pappa, han hade med sig lite lingon till oss.

Så mycket matkärlek på några timmar!

Många ryggar ju tillbaka, och har alltid gjort då de ser vad vi handlar på Bondens

Men allt det vi handlade igår, gick på nästan 300:-

Fast tänk vad många måltider det kommer att bli och alla smaker, alla dofter.
Det är kärlek, direkt från odlare till våra sinnen!

Visst kanske det kostar, alla har inte den möjligheten, men ibland måste man börja tänka om, och tänka nytt. Kanske inte handla just på Bondens Marknad, men se över priset, vad det ger näringsmässigt och vad det gör med kroppen.

Som mitt tidigare inlägg denna vecka, om Budgetmat, rotfrukter för 3.-/KG det kommer man knappast billigare undan. Spelar ingen roll om Du äter nudlar eller pasta, rotfrukter ÄR billigast nu!

Idag mötte höstsolen mig, den strålar ju fortfarande. Så härligt, Och så lyckat då jag skulle möta upp en vän jag lärde känna på Ecobaren, vi möttes upp efter min spinning och begav oss ut på Djurgården, till Spritmuseet och deras bartömning, men nej ingen alkohol för oss utan det var deras samarbete med några av stans toppkrogar som drog oss dit och deras Veggo-BBQ,

Och nog märktes det, att det var kärlek till råvarorna. Så väl hanterat, ja ett hantverk på tallriken. Kärlek på en tallrik.

Spritmuseet (utan kofett och nötter!)

GRO!
Gott för kropp och själ
Dessutom gick pengarna till välgörenhet och en byggnation av en skola i Tanzania så då kändes det extra gott i kroppen.

Så när jag kom hem skulle Putte iväg och tvätta bilen så vad passade då bättre än att ta fram kniv och skärbräda, låta all inspirationen jag fått sprida sig över dagens middag;


Rödkålssallad med äpple, lingon och senapsfrö, dillpicklad blomkål och vit salladsgurka, lätt kokt broccoli och vaxbönor samt rostade gulbetor, polkabetor, lila morot och palsternacka. Till det serveras det en senaps”rimmad”lax med ett täcka av finhackad; fänkål, äpple, kålrot och lök. En gulärtpuré med pepparrot läggs på sidan.

Är ju som sagt ledig imorgon också så till lunch blir det;


Ugnsrostad spetskål, blomkål, banan och lök
En avokadosallad med koriander och äpple
Samt sesammarinerade calypsobönor o champinjoner

Imorgon kväll väntas det gemensam matlagning med Putte, och vi ska laga; Falafel, hummus, aubergineröra, funderade på att försöka baka de gula runda squashen hela i folie med olivolja, örter och citron. Servera med råstekt romanesco och de tomater som vi köpte.

På tisdag kan det bli rester av laxen från ikväll, som äts tillsammans med en rödbetsrösti och ärtpuré.

Onsdagen blir det ljummen rödkålssallad med kummin och svamp, Samt picklade vitbetor. Putte får stekt falukorv till det och jag kommer nog halstra torsk.

Ja, jag har en kärlek, en stor kärlek till maten, matlagningen, råvarorna.
Något jag gärna delar med mig av, till de som orkar läsa, lyssna, äta.
Kanske tar det mig någonstans, eller så stannar det här.

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

