Vikten av Hälsan

Det här med hälsa och mat…

Oj oj! Tiden springer bokstavligen iväg. 10 dagar sedan jag bloggade sist. Inte meningen att lämna Er men kanske har livet kommit emellan.

Är fortfarande aktiv i köket, tro inget annat. Ni som följer mig på Instagram vet, Ni vet också att jag i och med det nya arbetet fått mer tid till att hänga på träningspass, spinning är ju en del av mitt liv nu känns det som. Jag har nog hittat ”min” träningsform i livet, allt tack vare att Amira och Elin tog mig till sina pass och hjärtan där i början av året. De fick mig att våga, och oj så kul jag har haft där i spinningsalarna sedan dess. Vilka människor jag mött, vissa förblir ansikten man ser där i salen, andra små surrkamrater innan passet börjar och andra, som en del av ledarna knyter man band till och relationer växer fram.
Spännande vad träning gör med en. Ibland vill man liksom inte att passet ska börja för att man har så MYCKET att prata om, samtidigt som man inte vill att det ska ta slut då endorfinerna sprutar ut i salen och glädjen över att få träna tillsammans.

För ett år sedan var det för mig en omöjlighet att se mig själv i en gruppträningssal men oj så fel man kan ha om sig själv och vad man kan. Och att se mig själv på en yogamatta, det trodde jag väl aldrig, men även där fick Elin mig att våga, och denna höst, kommer jag att kunna landa på mattan, varje tisdagkväll med Anna-Karin. Ett riktigt mysigt pass att avrunda en dag med. Att gå in i sig själv, landa, och andas.

Var inte riktigt dessa ord jag först tänkte förmedla till Er då jag började skriva, men det var så det blev. (Tack Elin, Tack, för att Du är Du, och för att Du har lagt din hand på min axel och visat mig vägen. Du är en ängel)

Nå väl, nu till det tänkta ämnet, eller vad man ska säga. Min låga, min passion, mitt driv. Maten. Fick en liten ”kommentar” på instagram i veckan, eller egentligen två. Helt olika. Som bevisar hur olika vi är som människor och den syn som vi har på hälsa och bra mat.

Ena kommentaren var från en barndomsvän som undrade vad jag fick allt ifrån, och om jag kunde ge honom lite tips på bra och enkel men nyttig mat, för det jag delar ser ju så gott ut.

Sen dagen efter kom det en kommentar om hur jag kunde se min mat som bra och nyttig. Hur jag te.x. kunde anse att det var bra att äta rödspätta och blanda så många olika grönsaker med frukter.

Det är svårt att förhålla sig till kommentarer som kommer till en, hur ska man handskas med dem, men det enda jag försöker sprida med mitt instagramkonto är matinspiration och visa vilken matglädje man kan få med massor av grönsaker på tallriken.

Och jag har hittat något som ger mig glädje, samtidigt som den ger min kropp näring och energi för att orka i vardagen. Min kropp har tagit många smällar genom åren, blundat för laktosintolerans, ätit bröd i massor trots att leder svullnat och magen skrikit, levt på socker, massor av socker. Det har satt sina spår. Därför har jag valt att leva som jag gör, och det mår jag bra av. En kost baserat på grönsaker som ger bra med kolhydrater, vegetabiliska fetter från avokado, frön, oliver, kokos, protein från fisk (som även ger en del fett) och vegetabiliska källor. Men det är inte ens ett år sedan jag fick det på papper att min kropp mådde bra av detta, värdena var klockrena.

Sen om den är nyttig eller ej, det är upp till var och en att tycka. Jag kan tycka att personen som kommenterade min bild hade en snedvriden syn på mat då jag kollade in ”Hens” konto, ingen matglädje i mina ögon. För, som jag ofta förespråkar är mat så mycket mer än bukfylla. Men ”Hen” ansåg ju att den tallriken var precis så som man skulle äta. Jag kommenterade inte. Även om jag tyckte inombords.

Folk får äta precis som dom vill, även om det ofta gör ont i mig då jag ser mångas val av mat, speciellt då det gäller barnfamiljer. Det krävs en uppryckning på alla fronter för att vi ska gå mot en friskare framtid. Ingen påtryckning om utseende utan det är HÄLSAN jag pratar om. Hälsan hos barnen.

Föräldrarna, det gör så ont i mig. Jag vill in och peta, jag vill skrika ibland då jag ser barn på tunnelbanan, i butiken, helt ”fel” tidpunkter för godis, glass och annan s.k skräpmat, som gör allt annat än gott i deras kroppar. (Som INTE gör gott i någons kropp!!!) Jag läste en sådan himla bra krönika igår;

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/jenniferwegerup/article21404203.ab

Läs den, tänk på den, dela den. För det är en sanning, en bitter sanning. Vår verklighet!!!

Men som sagt, det jag försöker med är att sprida mitt budskap om matglädje och att mat, (som jag anser nyttig och bra) inte behöver kosta pengar eller ta tid att tillaga!

Det har ju gått några dagar som sagt sen jag bloggade sist, vet inte om Ni är så intresserade av en hel kavalkad av bilder på 10 dagars mat?!

Men en del kan jag väl bjuda på, och denna vecka har bjudit på detta, men med vissa omstruktureringar som Ni kommer se;

Men i måndags avnjöts detta;


Koriandermarinerad tofu som läggs i romansalladsblad tillsammans med picklad västeråsgurka o äpple, tomat/avokadosallad, hummus och purjolöksgroddar

Ja, innan jobbet på tisdagen hans det med en liten brunch-frittata


Som avnjöts med rökt lax som blev över ifrån helgen


Tisdagkväll provade jag en falafelmix som jag köpt, och den innehöll såklart INGA konstigheter utan bara sådant som falafel ska innehålla. Och smaken var UNDERBAR!.Vi letar ju den perfekta falafeln!


Och till dem blev det morotspasta, svampfräs och en syrligt het kålrabbisallad.

På onsdagen så lagade jag och Putte middag tillsammans av dessa ingredienser;


Och det blev; Ugnsstekt lax med en grönkålspytt med blancherade rödbetor toppad med apelsin samt en morotssallad med fänkål och päron. Sen lite härlig lila blomkål på toppen
Färgglatt så det förslår!

Och på torsdagen så slängde jag ihop detta efter kvällsspinning;


Stekt (halstrad) rödspätta som jag fyllede med rivet äpple. Till det serverades det Ugnsrostad rotselleri, senapsslungad vitkål m palsternacka samt morötter i alla färger. Kokade kålrot som jag mixade till en pure som smaksattes m dill o lite pepparrot.

Sen i fredags, så kunde jag inte motstå att köpa hem asiatiska fiskbiffar från jobbet

Det doftade så fasansfullt gott. Så det blev en varsin sådan till fredagmiddag sen hackade jag bara ihop lite grönsaker till en läcker wook, virade in biffarna i salladsblad tillsammans med avokado o en syrlig chili/lime dressing.

Och igår var det ÄNTLIGEN dags för syster Anki att komma med en del av familjen på middag och jag har verkligen laddat hela veckan för den middagen

Blev en liten läcker buffé

Ja det blev ju en del kvar även om de gillade/älskade maten!

Och jag slänger ju INTE rester så nu behöver jag INTE laga mat förens på torsdag kväll


Ikväll tar Putte och äter en räksallad och jag avnjuter en salladstallrik toppad med bläckfisk

Imorgon, köttfrimåndag som det är passar det ju bra att rädda falaflarna som blev kvar tillsammans med en annan av tallrikarna med grönsaker

Till de övriga tallrikarna jag har blir det nog fräst tofu en av dagarna, sen rökt lax till den sista.
(Putte får ta hand om all kyckling som blev över på sina tallrikar, tänk på det då Ni ska äta kyckling, köp en HEL kyckling, så billigt. Plockar man den noga blir det mycket kött)

Grönsakslådan är iallafall laddad inför stundande matlagning

Och vad det bjuds på då, det får vi se.
Något höstigt som en svamp och äppeltorsk med rostad morot och en ärtpuré skulle kunna fungera fint på torsdag kväll.
På fredag blir det gemensam matlagning så då får vi se vad som avnjuts. Lördag blir det en tur till Gävle, och bondens samt en sväng till syster.
Men som sagt, om min mat är nyttig eller ej, det är upp till var och en att tycka.
Det är mat som jag mår bra av, inifrån och ut. Som fyller de krav jag har på mat.
Billig, enkel, snabbfixad, god och tilltalande från planering till sista tugga!

Och för att svara på min barndomsväns fråga, vad jag får allt ifrån;

Det bor en massa matiga idéer i mitt huvud som jag sedan får ut på tallriken, helt enkelt!
Och det är det jag försöker förmedla till Er

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

