Vikten av Hälsan

Ni som följt min blogg länge vet hur frälst jag är vid Bondens Marknad och att jag hade en ”egen” odlare där på torget i Gävle, från Böle Grönsaker i Ockelbo. Det ska ni veta SVIDER i hjärtegropen att jag inte har möjlighet att handla av honom längre. Men jag vet att det finns Bondens Marknad här i stan, men prismässigt såklart är skillnaden stor mellan Ockelbo och Södermalm, fast det är värt det och nu har jag ju den där turen att Paradiset säljer skördeguld till väldigt bra priser. Och man vet vart det kommer ifrån.

Denna vecka har det blivit två besök, i torsdagskväll i väntan på att Putte skulle komma hem


(Torsdagens handling)

Även idag blev det en tur, och då jag kom in möttes jag av detta vackra berg av grönsaker

Sen så är de ju väldigt noga med att märka ut ursprung, och ibland är odlarna väldigt väl uppmärkta.

Ungefär som att handla tomaterna direkt av Sofias mamma

Köpte bl.a. broccoli där idag, 59:-/KG låter det dyrt? De flesta butiker denna vecka säljer 250G svensk broccoli för ca. 15-17:-/st räkna ut det kilopriset. 60-64:-/KG! Och det är sådan skillnad på smak! Svensk som svensk tänker Ni, men det är skillnad i smak. Det kan jag lova er.

Vitlök lika så!

Ica´s 4 pack Eko-vitlök 137:-/KG Icke Ekologisk vitlök i lösvikt, 200:-/KG!
(Smaken är helt annorlunda med kan jag säga, vitlöksälskare som jag är så känner jag skillnad, och känner skillnad!)

Lika så som det är skillnad på olika sorters rödbetor, vi jämförde gulbetor, polka och rödbetor i torsdags, smakerna är lika unika som de är olika i utseende.

Tomat som tomat? Nej, våra tomater som vi skördade imorse smakar ju ännu mer tomat än de du köper i butik.

Varför?

Jo, de får mogna klart på busken. Lika så jordgubbar, ju närmare odlingsområdet du handlar dem, desto längre tid på plantan.

Den gula squashen jag köpte på Paradiset i torsdags, smakar SQUASH, vissa har ryggat tillbaka då jag serverat dem squash som jag köpt av ”min” odlare i Ockelbo, då grönsakerna verkligen SMAKAR något i sig själva. Jag kryddar ALDRIG dessa grönsaker i överflöd, utan lite citron, någon ört, kanske lite flingsalt. Sen får grönsaken tala för sig själv. Jag behandlar dem likt dyrbara diamanter. Precis så som bra råvaror ska behandlas.

Skillnad då jag köper grönsaker som jag vet inte levererar smaker själv, som behöver kryddas upp. Växthusodlade grönsaker i från Holland t.ex.

Jag märker när jag skriver här, om maten, det är ett driv i mig, det är en låga. Som en vän sa till mig ”Du går ju igång på grönsaker”. Ja, jag kanske gör det. Jag är en riktig liten foodie.

Och matgalen som jag är, hittar avkopplingen i köket, eller får lite tid över så väljer jag kökspyssel före tv-tittande eller slösurfande. Så igår innan jag gick hem från jobbet handlade jag lite smått och gott som jag överraskade Putte med till middag;

Kräftor
Rökta Räkor
(Blev Putte´s lördagsgodis eftersom jag har skaldjursallergi)

Bläckfisksallader
Inkokt lax
Rökt lax m rosepeppar
Inlagd sill
Glutenfritt frökex från Huså Bröd (riktigt gott var det)

Trots att jag förberett något annat, ville jag överraska honom då han kom hem från Gävle, så till det goda jag köpte fixade jag lite gröna tillbehör i väntan på att han skulle komma hem;

Stekt svamp o gul sqaush
Saltad västeråsgurka m hyvlad morot o vitlök
Lätt kokt blomkål (grön o vit) o sockerärtor
Ingefärskokta rödbetor
Blandade gröna blad
Tomatsallad m nektarin, lök och oliver

Såklart blev det för mycket, så det blev inte bara en varsin tallrik

Utan även en varsin salladslåda tills vår lunch idag

Besöket på Paradiset idag var en liten tur för att handla lite gott att äta till;

Deras falaflar är riktigt goda, liksom deras spännande röror (ger mig lite matinspiration till min egen matlagning)
Sen var det ju även lite fisk kvar från igår som följde med.

Hamnade på Skinnarviksberget denna picknick med dess enorma utsikt.

Så eftersom vi åt utanför matsedeln igår, blev det lite omstrukturering idag med så ikväll blir det;

Dillmarinerade morötter
Ugnsbakade rödbetor
Äppelchutney
Picklad västeråsgurka
Och till det
Halstrad långarygg

Och inför veckan har jag förberett nästan efter matlistan jag skrev i torsdags;

Köttfrimåndag imorgon så då blir det;

Chilistekt tofu med nektarinsallad, morötter med apelsin och koriander, rostad vitkål o blomkål(både grön och vit) m ingefära

sen fortsätter det med fisktema;
Tisdag

Ansjovisfylld Vitling med en äppel o äggsallad m dill samt citronrostade svartrötter

Onsdag;

”Asiatisk”Fiskgryta med syrlig vitkålssallad
(Lax och vitling)

Torsdag;
Tar då reda på fiskrester, mixar med ägg och gör;

Fisk-Kåldolmar med squashpasta (istället för ärtpuré kommer jag göra en tomatsalsa och en avokadosallad)

Jag andas, tänker, lever mat, försöker inspirera Er med min matfilosofi;

Att mat ska vara så mycket mer än bukfylla, den ska fylla kroppen med näring, energi, livskraft. Vara lockande från planering till sista tugga och låta alla sinnen vara med.

Nu suckar säkert en hel del där ute; Inget kött, inget socker, inget bröd/pasta/ris.

Nej, för det är något Min kropp INTE mår bra av. Jag har hittat något som funkar för mig, jag säger INTE att det behöver fungera för dig men något som är säkert är att svenskarna äter alldeles för lite fisk och grönsaker, för mycket socker och kött.

Så helt fel ute är jag inte med min matlagning, och kan jag inspirera Er att våga känna skillnaden på att äta mer grönsaker få en mer varierad kost har jag ju gjort något. Inte bara för Er utan även för vår miljö!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

