Vikten av Hälsan

Som Ni vet har jag nu börjat på nya jobbet, självklart är det rörigt nu i början, innan jag lärt mig allt, nya arbetskamrater, nya gäster, och framför allt nya arbetstider (och NY färdväg till/från jobbet).


(Att gå ÖVER bilköerna…)

Dels att kunna till jobbet, jag har två möjligheter att gå, en tar 12 minuter den andra tar fem minuter (om jag nu inte passar på att ta morgonpromenaden på vägen dit då) men att komma hem, fem minuter efter avslutad arbetsdag, att komma hem INNAN Putte, att kunna äta middag tillsammans IGEN! Och att kunna gå och lägga sig i sängen o läsa när man ”normalt” kommit hem förr.

Livskvalité!

Träffade en vän i tisdags, som också valt att sluta på Ecobaren och gå vidare, då vi möttes upp så sa hon ”Loosan, det är FÖRSTA gången på sju månader som vi kan sitta ned och prata!!!”.

Imorgon, jag stänger på jobbet men Vi hinner fortfarande åka in till Grönan o gå på Tomas Ledin.

Självklart gör ju detta att det blir lite tidigare morgnar vissa dagar, men morgonmänniska som jag är, gör det mig ingenting. Vetskapen om att hemmet är bara några steg bort, ALDRIG mer sena kvällar på t-centralen med hjärtat i halsgropen.

Ledig om söndagarna, visserligen den dag Putte jobbar på helgen MEN han är borta 1,5 timme. Den tiden, kan jag stöka i köket bäst jag vill inför den stundande veckan. Men nu behöver jag INTE ha helt klara tallrikar i kylen längre, det räcker med förberedda måltider så kan jag tillaga dem då jag kommer hem, för jag är INTE hemma 21.45 nu!

Att få ställa sig vid spisen och laga middag, det är ökad livskvalité för mig! Som jag bloggade i söndags så hade jag ju då planerat denna veckas måltider.

Och jag har hållit den bra,
Måndag;

Tisdag;


Onsdag;

(La till en vitkålssallad där m apelsin, fick tag på så goda apelsiner och en härlig sommarkål som gifte sig fint tillsammans)

Förutom en del omstruktureringar till lunch idag och morgondagens middag hamnar på lördag, och lördagens middag blev lite modifierad tills imorgon.

Varit ledig idag (eftersom jag jobbar på lördag) så blev det lunchdejt med Mia efter spinningen på en brygga efter Strandvägen,

Så gjorde i ordning en fruktig sallad och toppade med den rostade broccoli/svampsalladen, de saltbakade tomaterna och halstrade färsk lax, istället för att göra en sotad variant (vill helst äta sotad lax; tunt skuren och stekt i HET panna, alá minut).

Men ikväll blir det precis som det står, och lite till;

Äppelfylld Rödtunga
med
Pepparrotsslungad vitkål o rädisor samt krispiga rödbetsblaststjälkar
Rosépepparpicklad blomkål o morötter
Och en läcker
Grön ärtpuré

Ja och imorgon blir det då;
”Sensommar”-sallad


Päron, edamebönor, sockerärtor, blomkål, salladslök och ingefära

Som serveras med


Strimlad romansallad
Lättkokta rödbetor
Svarta linser
Och
Två sorters lax som fanns i frysen


Färdig i kylen med kokt ägg, redo att ätas efter Ledin-konserten.

Och när jag ändå höll på i köket så förberedde jag resterande måltider för veckan,


Apelsinmorötter, picklad västeråsgurka och putsade betor inför lördagkväll
Dillmorötter, grovt skuren vitkål o blomkål samt äppelchutney inför söndag lunch
Hyvlad squash och skivad svamp inför söndag middag

Även om tid finns så kan jag pyssla lite med nästa veckas mat då istället, för planerade dem idag efter veckohandlingen;

Ibland behövs förändringar i livet för att se vad man har/vad man hade och vad man kan få.

Du vet ALDRIG vad som väntar bakom nästa krök.

Du vet vad Du har idag, men inte vad Du kan få imorgon.
Ibland måste man göra uppoffringar och hoppa för att komma vidare i livet, ibland hamnar snett en stund men allting har en mening, och tänk på ALLT Du lärt dig och fortfarande lär dig under livets resa!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

