Vikten av Hälsan

kan man inte ha gjort på något annat sätt, eller hur?

Gårdagen spenderades i solen, handlade lite gott (två sorters rökt lax) på mitt nya jobb som packades ned tillsammans med våra lunchlådor sen begav vi oss till Drottningholmsslott, rullade ut filten, åt lunch och bara vilade inför kvällens stora drabbning.

Midnattsloppet.


Före loppet

Jag har inte nerver av stål, utan var sjukt nervös, försökte hela tiden ha mantrat ”Ha kul” i huvudet. Vilket jag hade, löparglädje runt Stockholmsgator, inte så mycket trängsel i år, valde nog rätt startgrupp. Och jag tog mig runt, totalt slut kom jag över mållinjen.

Men jag hade ALDRIG pressat mig själv till det yttersta om inte bytt mantra i huvudet efter några steg ”Du kan, Du kan” ekade i huvudet, med Elin´s röst. En tjej som fått mig att våga så mycket dessa månader i storstaden, som fått mig att gå så långt utanför mina trygghetszoner i träningsvärlden. Samtidigt som hon har pressat mig upp på VoMax2 till att hitta lugn på yogamattan, har hon fått mig att våga träna med andra än bara mig själv. Alla mil o timmar i spinningsalen har gett reslutat.

Jag tog varje backe, lät mjölksyran komma, sedan skölja ur den genom att släppa på. Visste att jag kunde pressa pulsen lite till. Att benen orkar, hjärtat orkar. Det sitter i pannbenet.

Hade ingen klocka, utan ramlade genom målfållan, till tunnelbanan och hem.

Hör Putte ifrån duschen, ”Fan Katrine du tog det under timmen, 56 min. var nöjd. Om Du inte har krafter kvar!”


Efter loppet

Och det hade jag inte.

Så nöjd är jag. Och med runnershigh i kroppen var det otroligt svårt att somna. Eftersom jag inte är en löpare som kan springa med mat i magen så hade förberett min middag så jag kunde slappna av lite innan sänggående.

Kanske en del av er tycker det är tokigt att äta så sent men det beror ju lite på vad man äter. Jag valde en lax omelett m sallad. Vissa på tunnelbanan från loppet valde helt andra saker.

Och något som tydligt visade sig idag då jag besökte Kvantum för att handla en citron till lunchen. Då jag skulle betala så såg jag dessa korgar vid kassan;

Syns vad som säljs bäst och vad som lockar, socker till alldeles för lågt pris.

Undra om det sett annorlunda ut om priset varit tvärtom.

Ja som sagt, handlade citron. Vi delade inte bara på den utan jag lagade en färgglad lunch;

Ugnsbakad hel röding fylld med persilja, citron o lök. På en bädd av mangold o purjolök. Till det hade jag gjort lättkokta polkabetor, picklad blomkål morötter och rädisor lite kokt broccoli och en fräsch sallad m jordgubbar melon och nektarin.
Riktig sommarmat.

Tills ikväll har jag räddat det som blev kvar av

Kelpnudelsalladen o även gjort en vitkålssallad m curry och banan, en mango o svamp salsa, och en smakrik grönsakssynfoni m ananas o gram sala krydda. Till det äter jag tofu o Putte får strimlad lövbiff.

Ny vecka imorgon skolstart för många tillbaka till verkligheten.

Nytt jobb för mig. Lite nya arbetstider så äntligen kan jag återgå till lagad mat på kvällarna o bara förbereda lite lätt med grönsaker o skriva matsedel för veckan.

Inga hemkomster 21.45 längre. Utan senast 20.00 få dagar. Vissa dagar redan vid 15. Ovant. Men som en vän skrev till mig på Facebook ;”Livskvalitet” kanske låter liten förändring i era öron men för mig o min hälsa så värdefullt.
Sen får vi se hur det går. Nytt jobb nya utmaningar nya uppgifter nya människor och möjligheter. Men jag går dit med öppet sinne och gör mitt bästa.

Gör det Du med. Möt den nya veckan med öppet sinne och våga utmana Dig själv i vad det än kan vara, stort som smått.

Kanske börja med Köttfri måndag.

Vi håller i den traditionen tillsammans nu, är extra roligt när Putte vill äta vegetariskt nu med, så imorgon blir det;

Tofurullar m lins o grönsaksfyllning

Till det en varsin salladstallrik som jag plockade ihop av dagens grönsaker.

Resten av veckan kommer jag bjuda på detta;

Måndag; Tofurullar med lins/grönsaksfyllning

Tisdag; ”Grekisk”fisk med tomat och oliver, ugnsbakad vitlöks aubergine, Melonsallad m avokado

Onsdag: Fiskbiffar m Het paprikawook med ananas och edamebönor,
Torsdag
Lunch; ”Sotad” lax med rostad broccoli och svampsallad, saltbakade tomater Middag; Äppelfylld rödtunga med pepparrotsslungad vitkål o rädisor

Fredag; Långa med ugnsbakade betor, apelsinmorötter och picklad västeråsgurka

Lördag; Sen sommarsallad m päron och bondbönor, pocherat ägg serveras med halstrad rökt lax och svarta linser

Söndag;
Lunch; Vitling med dillmarinerade morötter, rostad vitkål och äppelchutney
Middag; Paprikafisk som serveras m squashpasta och kokta gröna saker

Kanske kan det inspirera Er lite att låta denna höst bli lite grönare, lite mer matlagning.
Med planering tar det INTE lång tid, jag lovar!

Mer inspiration och små bilder finner Ni på
https://instagram.com/frokenloo/


Som tips på bra råvaror till bra priser, dessa kryddblandningar fann jag på TGR, 2 påsar 30:-, bara kryddor inga konstigheter (socker/smakförstärkare)

Kommentera

Etikettmoln

