Vikten av Hälsan

Börja att läs på…

Igår när jag skulle köpa mjölk till mitt morgonkaffe var min ”vanliga” laktosfria mjölk slut så jag skulle välja en annan.
Valet hamnade då på sojadryck, men som alltid då jag ska köpa något ”nytt” så vill jag jämföra.
Både pris och innehåll (om det finns flera olika varianter av samma sort) vilket jag nu gjorde.
Det var inget stort utbud, eftersom jag hamnade på vår lilla Hemköp. Men det fanns tre sorter, tyvärr kunde jag inte
fota i butiken, då mobilen var hemma så letade reda på innehållet på de andra två jag INTE ville köpa så Ni kan se
och jämföra.

Mitt val hamnade såklart på den med kortast innehållsförteckning som dessutom var den BILLIGASTE av dem, Garant´s egna sojadryck, Alpro gick bort direkt. Även den sockerfria. Se dess långa innehåll. Och jämför med Garant.
10 kr i prisskillnad. Jag har sågat Alpro´s mandeldryck tidigare, både för bristen på mandel och på dess höga innehåll av socker! Men när jag såg detta, alltså, om Garant nu kan göra en enda sort sojadryck med detta innehåll varför måste då Alpro som nu ska vara så stora och bra(?) pilla i en massa annat skit i alla sina drycker?

Fick höra från en barndomsvän på Facebook som jämfört Garant´s glass med GB, att det var MER grädde i Garant än i GB.

Sådant gör mig så arg. Billigt behöver inte alltid vara dåligt.

Än en gång är det bevisat att man spar både på sin egen hälsa och pengar på att bli en mer medveten konsument!

Jag har nyss kommit hem från en veckohandling, och det kändes ju inte så fel att packa upp och räkna ihop den totala besparingen jag gjort genom att handla kampanjvaror och ”röda lappar”, 275:- totalt! Ekonomisk eller snål?

För mig betyder det bara
MER MATGLÄDJE!

(En tjej på jobbet sa igår; ”Du går ju igång på grönsaker Du!” )

För jag gnäller INTE när grönsakslådan ser ut såhär precis!

Dessutom när både dagens lunch, middag och morgondagens middag står där i kylen

Hade förberett rn picknicklunch för idag


Där picklad vitkål o morot
Vitlöksmarinerad squash och tomat
Ett hett blomkålsfräs m svamp
Samt
Melon
Skulle hamna i en varsin låda


Och ätas tillsammans med en
koriander och chilistekt lax, kokt ägg, lite goda oliver och kronärtskockor samt lite frön
Ute i någon mysig park då Putte har lunch
Men, vädret är grått och regn trillar ned då och då, så picknick blir det på balkongen!
Och ikväll efter min spinning och Putte´s sista PT-kund blir det

En vitkålssallad m citrongräs, stekta majskolvar, mangopicklade morötter/blomkål/sockerärtor, en hemkokt het tomatsalsa
Samt
Svampfylld rödtunga svagt kryddad med rödcurry

Imorgon kväll blir det;


Squashplättar
Ljummen paprika och svampsallad
Krispig sallad m rädisor o morot
Hummus
Aubergineröra
Två olika sorters bläckfisksallader (som jag köpte på Hötorgshallen)
Samt att jag kommer göra min favorit
Ägg bakat i tomat
Putte är inge förtjust i det så han ville ha kokt ägg

Ja, då jag kom hem från min handling så följde denna salsa med hem

Ser Ni innehållet?
17:- för denna burk, skulle man köpa en likvärdig salsa från Santa Maria fick man betala över 25:- och då innehöll den socker!
Varför? Jo för att spara på det ”dyra” innehållet (tomat lök och chili) och tillsätta MER vatten så måste man pilla i något som höjer smaken, och socker är ju något som höjer smaken, helst tillsammans med maltodextrin.

Vad jag vill säga med detta inlägg?
BLI MEDVETEN OM VAD DU LÄGGER I KORGEN!
Det ska sedan hamna på din tallrik, i din kropp!
Och blir Du dessutom medveten om skillnader mellan märken och priser, gör Du en stor vinst både på hälsan och i plånboken!

Väljer Du dessutom mer grönt, blir det ÄNNU billigare, och mer matglädje för både öga och gom!

Inspiration och mer tips, ja det finner Ni på

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

