Vikten av Hälsan

Hade tänkt blogga, och inspirera inför kommande vecka, och Köttfri Måndag som är imorgon.

Men då jag hoppade av tunnelbanan efter spinningen nu ikväll så såg jag denna löpsedel;

Och som Ni vet så blir jag rätt frustrerad över dessa löp. Läser man bara löpet så verkar det ju som om att det
räcker med att äta en broccoli så bränns fettet.

Men så enkelt är ju inte livet! Även om många företag försöker sälja på snabba lösningar på att komma i jeansen efter semestern.

Jag gick in på Expressen´s hemsida och läste artikeln http://www.expressen.se/halsoliv/at-mer-gronsaker-och-kryddor–ga-ner-i-vikt/

(Du måste vara medlem, men det är faktiskt gratis att vara på Expressen, till skillnad från Aftonbladet)

Mai-Lis säger ju EXAKT samma sak, som jag skrev till min Instagrambild, med grönsaker på tallriken blir du piggare och friskare, som gör att du orkar prestera och träna mer. Som i sin tur leder till att du får mindre midja, och bättre värden. Inte av att enbart äta en broccoli med chili. Det är hela tiden helheten. Bra mat med rörelse!

Sen går det inte bara att stirra sig blind på en enda grönsaks nyttigheter, det är variation som både ger mer matglädje för gom och öga, samt nyttigheter till kroppen.

Det är ju faktiskt skrämmande hur lite grönsaker svenskarna äter. Brukar spana ner i folks korgar/vagnar ibland (fult jag vet men jag kommenterar INTE vilket folk GÄRNA gör över våra handlingar). Det är sällan det är grönsaker/frukt som tar platsen.

Som igår, vi spenderade hela dagen ute i det vackra somriga Stockholm. Efter träning på varsitt håll så begav vi oss iväg för lunch på söder, där vi åt på FLFL (vid Nytorget) där lunchen bestod av;

Hummus!!!
Jag åt Hummus med kikärtor och tomat, samt kokt ägg
Putte åt Hummus med aubergine, paprika och kokt ägg
Sidorätterna blev Falafel samt en långbakad blomkål med thahini
Till det fanns det även en läcker salladsbuffé att plocka av.
Kan varmt rekommendera detta ställe!
Och NEJ man kan INTE äta för mycket hummus!

Sen blev det Pridetåget i solskenet men innan vi begav oss hemåt så besökte vi Paradiset Matmarknad

Blev en hel del smått, snacks, grönt och gott (som gör gott) även denna gång som Ni ser.
Som bl.a.. morötter i tre färger, betor i olika färger, färsk vitlök, knipplök, gul blomkål.
Älskar denna tid på året, nu börjar den svenska skörden verkligen att komma till butikerna dessutom börjar Bondens marknad.

Jag tänkte då vi gick där inne, Putte helt lyrisk, som alltid, att vi delar det där intresset för bra mat. Samma sak då vi åt lunchen, hur vi analyserade, smakade, diskuterade.
Vi delar detta intresse för mat, matglädje, och hur mat, hälsa och upplevelser hänger ihop.

Sen är jag så glad över att han verkligen vågat ta steget till hel vegetariska måltider.
För både fredagens middag, gårdagens lunch och middag blev helt vegetariska för oss.

Men idag, är det fisk både lunch och middag istället.
Fast med grönsaker som bas.

Lunchen;

Ugnsbakad blomkål, vitkål och lök med gul currypasta o kokos
Mangosallad med tomat och böngroddar
Chilipicklade morötter
Till det serverade jag en halstrad havskatt som åkte ned i stekpannan tillsammans med strimlade vaxbönor och lök

Middagen blir något så enkelt och snabblagat (då jag ej vet när Putte hittar hem från Gävle) som
Ett krispigt grönsaksfräs med vitlök

Som toppas med
Lax och vitling
En bön/majssalsa
samt en härlig avokado

Och när jag ändå förberedde dagens måltider så såg jag till att tallrikar och lådor fylldes inför veckans sena kvällar.

Så nu är kylen laddad, fram tills onsdag kväll.


Rätt tillagning, hantering och förvaring är denna förberedning och planering inga problem!

Jag kommer välja vegetariskt till mina middagstallrikar denna vecka

Imorgon blir det

Tofurullar med currykryddad grönsaksröra

Tisdag blir det
”Kikärtslimpa” med chili, tomat och spiskummun

3 dl blötlagda men okokta kikärtor
Som mixats med 1 ägg
Kryddor

Sedan ned i en ”limpform” och baka av i ugnen i ca 30-35 minuter på 200 grader

På Onsdag kommer jag göra ett kikärtsfräs med kokta kikärtor, små paprikor, tomat och broccoli som jag toppar min tallrik med.


Det behöver ju inte vara krångligt som Ni ser att äta grönsaker.

(Kan väl lägga till att på torsdag-lunch är det picknick som gäller för Mig, på Naturhistoriska museet med syster och systerson, i min låda kommer det ligga en härlig krispig sensommarsallad med rödbetor, vaxbönor och rädisor. Ett kokt ägg följer med liksom tonfisk. Enkelt gott och grönt.)

Samma ”ingredienser” kan hanteras på olika sätt, på så vis skapa nya rätter hela tiden.
Tänk bara på vad man göra med en påse morötter och ett vitkålshuvud.
Två råvaror men oändligt med variationsmöjligheter!

Så våga att TÄNKA Grönt nästa gång på planerar Era måltider!
Börja tänk grönt, fortsätt sedan att agera och äta grönt så kommer Du så småningom se på Dina måltider med andra ögon!
Samtidigt som Din kropp kommer tacka Dig för att DU vågade göra den förändringen!

Saknar Du Inspiration?

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

