Vikten av Hälsan

Matglädje

Oj, nu var det länge sedan jag bloggade, det har varit en hektisk vecka med så många tankar om framtiden. Fram och tillbaka i tankarna, man skulle kunna säga att det har varit ett kaos utan tid att andas.

Bildresultat för Tankar som snurrar

Helt utom vad jag vill och vad kroppen behöver men ibland går det inte att göra något åt. Ibland kommer man till en fyrvägskorsning och det finns verkligen ingen logik i någon av vägarna, eller så finns det massor av logik och lockelser längs alla vägarna. Men nu har jag tagit några steg in på en helt annan väg än den jag tidigare gått på. Men nu känns det lättare där inuti.

Men en sak är säker, jag kommer fortfarande sprida mitt budskap, min låga är fortfarande kost och hälsa, matlagning min passion så tro inte att Ni slipper mina matbilder, mina texter om hälsa. Och mitt försök till att sprida MATGLÄDJE med fokus på grönt, fisk och hälsa.

Precis som jag skrivit så många gånger förr är mat så mycket mer än bukfylla. Det är något jag vill slå hål på, samtidigt som jag vill slå sönder myten om att det är dyrt och svårt att använda grönsaker i köket.

Se bara på detta bord;

Det är från i fredags då vi var hos mina föräldrar och skulle grilla
Och detta blev det av det;


Sommarpickles (Västeråsgurka, sockerärtor och blomkål)
Dillmarinerade kokta rödbetor
Sommarsallad m rädisor och melon
Kokt broccoli
Aubergine, tomat och paprika med hackad färsk vitlök i foliepaket
Tomat/löksallad
Hummus
Auberginepuré
Rostade solrosfrön
Ett fat med små paprikor, portobellosvamp, majskolvar, plommoncoctailtomater, knipplök som bara fick lite flingsalt över sig innan jag la allt på grillen
Såklart blev det en del rester kvar från den grillmiddagen så igår då vi skulle avnjuta en riktig ”havssommarlunch”

Med delikatesser från fiskargubbarna behövde Vi inte göra något annat mer än att plocka fram ur kylen
Även efter lunchen blev det en del kvar som Ni ser

Många skulle kalla det där ”sopor” och slänga det, Vi tog med oss det hem
Så jag tog och gjorde en krispig sommarsallad när vi kom hem


Som jag bottnade en del tallrikar med och fortsatte att toppa med grönsaksresterna.


Vilket resulterade i gårdagens middag

Och tallrikar för veckan!
Det är ju både dumt och onödigt att slänga fullt användbar mat!
(
Precis som Mia sa i nyhetsmorgon i torsdags; http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3191832)
Men eftersom jag är ledig idag så har jag låtit min passion fått utlopp i köket denna morgon så i kylen står nu dagens lunch och middag


Kelpnudelsallad m chili och salladslök
Vitkålsallad
Mangosalsa
Ingefärsmarinerad paprika och portobello
Lättkokta sockerärtor
Till det blir det
Stekt
Currykryddad vitling m sesamfrön o kokos

Middagen blir;

Squash och tomatlåda m massor av färsk vitlök
Blomkål o svamp m kummin
Kokta rödbetor m fänkål
Till detta kommer det att serveras
Paprika marinerad tofu

Ja, mitt signum här i livet är att försöka sprida mitt budskap och matglädje! Kanske inspirera Er på vägen!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

