Vikten av Hälsan

Vissa suckar högt, undrar hur jag orkar, varför jag lägger ner så mycket (?) tid. Andra blir avundsjuka, andra inspireras.

Men det hela handlar om MIG, och MITT liv och MIN hälsa. Sen om jag kan inspirera någon på vägen glädjer det mig bara nå enormt. Om jag kan få några att testa något nytt, ta en tur till någon annan butik, laga en ny rätt, prova en ny grönsak eller bara börja äta mer vegetariskt.

Men från början är det helt och hållet ur MITT perspektiv, och för MIN egen skull jag gör det.

Vill folk inte se, strunta i det då, jag tvingar ingen att följa mig på Instagram, läsa min blogg eller ens lyssna på mitt prat. Men vill Ni läsa, lyssna, ha tips och råd, lära er något nytt, kanske helt enkelt att Ni öppnar kylen där hemma och känner, SHIT vad ska jag laga för mat i veckan. Ja då står jag här, kanske inte som ett lexikon men lite vettigt brukar jag kunna klämma ur mig.

För jag VET att även om jag gör det för min skull, så finns det en del där ute som blir nyfiken och vill ha recept och förslag, på sådant jag lägger upp på Instagram.

Så blev det igår då jag la upp denna bild;

Keso och kokoskaka med jordgubbar och rabarber

1 banan
1 ägg
1 krm vaniljpulver
1 dl keso
2 dl riven kokos

1 rabarberstjälk
1 Dl skivade jordgubbar

Mixa bananen, vispa ned ägget (vispa i minst 2 minuter), tillsätt vaniljpulvret, vänd ned keso och kokosen.
Häll smeten i en form som du täckt med bakplåtspapper
(Jag tog en avlång sockerkaksform, det blir en ”plattare” kaka)

Lägg på skivad rabarber och jordgubb, tryck till försiktigt.

Ställ in i ugnen, på 200 grader, i ca 15-20 minuter.
Tills smeten stelnat. Ta ut och låt svalna.

Lika så VET jag att denna blogg fångat en del intressanta läsare där ute, som ger mig creed för det, och som kanske kan leda till något annat, med bl.a. min picknickförslag, och spännande kombinationer i köket.

Så även om jag gör det för Mig, vill jag fortfarande sprida MITT budskap vidare om att grönare tallrikar, gör gott för kropp, själ och vår miljö. Några läsare har tillochmed börjat äta mer vegetariskt just p.g.a. MIG!

Så om det nu är NÅGON som läst ända hit och inte tänker låta sig inspireras, kan sluta läsa nu, för nu tänker jag bjuda på en MASSA mat, igen!

Vi hade ju tänkt äta Rödtunga igår men Putte kom hem tidigt ifrån sin utbildning och ville hitta på något, jag hade spanat in någon Deli-butik (Broms) på andra sidan stan, så vi drog dit, med ett stopp på en fantastiska Hötorgshallen

Falafel‬ hummus‬ o skagenröra‬ från Broms‬
Falafel från ‪Hötorgshallen
Härlig ‪Meze‬ från ‪Pierias livs; Oliver, röror, bläckfisk, soltorkade tomater, ‪kokoschips‬ och rostade ‪bondbönor‬ sen en ‪glutenfri‬ Baguette från ‪friends of adam (Ett helt glutenfritt bageri på Hornstull)‬ samt korvar från ‪Taylors and Jones‬

Så kan det gå, då två foodisar är ute på vift!

Så gårdagens middag blev en massa plock då,

Till våra salladstallrikar

Men ikväll blir det Ansjovisfylld Rödtunga
Med

Kumminrostad morot och blomkål
Örtig Broccoli och svamp
Krispig sallad m nektarin
Kokta rödbetor m fänkål och kapris
Samt;

Picklad västeråsgurka m dill och rabarber

Och imorgon har jag plockat ihop en varsin sallad

Med strömming som blev kvar ifrån i torsdags
På måndag och tisdag avnjuter vi också sallader bestående av

Romansallad m nektarin,  jordgubbar och salladslök
Persiljemarinerad blomkål, morot och rädisor
Örtig tomatsallad m svamp och sockerärtor

På måndag blir det tofu/kyckling till
På tisdag blir det Pepparlax från MINA fiskargubbar i Hälsingland

Och på onsdag lunch, ja då hoppas vi på en picknick-tur

Så det blev dagens grönsaker även i de lådorna
(Kanske blir grill-pciknick tillochmed)

Ja, jag gör detta för MIN (och) Putte´s skull, för vår hälsa.
Men för oss är mat så mycket mer än bara bukfylla, det ska vara matglädje från planering, handling, tillagning (mest för mig då), tills att sista tugga åkt ned i magen.

För hur det än är, vad folk än tycker och tänker, och gör
Så spelar det vi lägger på tallriken en stor roll i våra liv!

Vi har bara ETT liv,
TV-Shop säljer inte nya, och inte heller Naturdiet kan leverera något extra liv som du kan använda då du plötsligt trillar ned i avgrunden!

Kommentera

Etikettmoln

