Vikten av Hälsan

”Rikedom handlar om kärlek, skratt, vänner, upplevelser och minnen. Allt det underbara man inte kan köpa för pengar”

Läste detta ”citat” sagt av Alexandra Pascaliduo till en resetidning. Och är det inte sant så säg?

Vi strävar hela tiden efter mer och mer, pengar pengar, saker, konsumtionen stiger hela tiden, skuldberget hos människor växer, krediter tas, för semestrar, saker, för att sedan betalas tillbaka med något nytt lån eller till det dubbla priset.

Men vad är det egentligen som är viktigt i livet?

Jo det är att omges av personer som ger lika mycket tillbaka som Jag ger dem! Det är de små upplevelserna i livet, som kanske inte spelar någon roll för någon annan, men som betyder ALLT för Dig. Men varför ska Du bry dig om vad grannen tycker?

Hela tiden jämförelser med andra. Men alla har vi något unikt, som någon annan är avundsjuk på, men sprid INTE din avundsjuka, det är det värsta som finns. Berätta istället för personen som har det där unika, att du gillar det. Istället för att Du trycker ned dig själv och sprider dynga om personen ifråga.

Värna om de personer Du har kär istället, som ger Dig energi. Som är värd din uppmärksamhet. Och värna först och främst om Dig själv. För som en väldigt speciell vän skrev till mig idag ”Katrine Du ska leva mig dig själv resten av livet”. Varningsklockor om något.

Livet är inte en dans på rosor men för att kunna ta nedgångarna och motgångarna måste man värna om uppgångarna också. Uppmärksamma kroppens signaler. Ibland krävs det inte mycket för att marken ska öppna sig och man rasar låååångt ner det är då man ser vilka som är ens riktiga vänner. Som pusslar ihop varje bit, hittar superlimmet, vänskap och kärlek, viskar ömma ord i örat och torkar tårarna. Kanske gör det ont i några dagar men vännerna står där, ändå. Hela tiden beredd att sträcka ut armarna om man skulle rasa handlöst framåt.

Jag har verkligen fått uppleva ÄKTA värme och vänskap dessa dagar. Tror inte jag fixat mig igenom dessa dagar, utan dem. Ni vet vilka Ni är, för jag VET att Ni läser. Men nu möter jag livet, solen och det nya som står där och väntar med lite starkare ben än förut tack vare Er!

Och idag har jag verkligen kunnat stå emot allt, en ledig dag som jag bara mött med solsken i blick, samlat på mig nya intryck och små upplevelser. Ja, såklart även lite matlagning, för vad vore en dag utan mat? Ingenting i MITT liv i alla fall.

För efter regn kommer solsken sägs det, och det bevisade moder jord idag.

Såhär såg det ut igår kväll när jag kom hem
(Men det är vackert, och doften av sommarregn, Naturen är magisk o har en läkande kraft på oss människor. Kom ihåg att stanna upp en stund och njut av den )

Och detta möttes jag av då jag slog upp ögonen i morse

Så den planerade picknicken, kunde idag verkligen bli av idag.

Hade en läcker salladsbuffé i kylen inför dagens lunch och morgondagens måltider.

Het kelpnudelsallad
Vitlöksrostade squash, tomat, svamp och aubrgine
Blomkål och morot med citron
Romansallad med säsongens stenfrukter
Syrlig vitkålssallad
Mango/gurksallad med grön chili

(Morgondagens middagstallrik, jobbar stängning så då väntar en sallad med tofu i kylen)Så jag plockade ihop en varsin låda, tog med lite frön och tonfisk
innan jag drog till gymmet.

Sen mötte Putte upp mig, för en lunchdejt på en brygga, vid Strandvägen.

Strålande sol, massa prat och span på turister och båtar.


Vi har fortfarande svårt att förstå att vi verkligen bor i Stockholm.

Handlade på väg hem, och en massa inspiration flödade under tiden, så när Putte satte sig och jobbade lite vid köksbordet lät jag kniven fara över skärbrädan och fixade dagens middag.

Butiker o torg är verkligen överfulla med läckerheter nu

Eftersom vi saknar Jamaica så mycket tyckte vi att i denna hetta kan vi låta minnena sprida sig ända ned i magen, så det blir;

Vitkålssallad med jamaicansk senap och banan, en gurk och äppelsallad, mixad mango/nektarinsalsa samt en squash/kokosöverbakad vitling med jerkkrydda.

Som alltid då kniven är framme så låter jag kylen fyllas ordentligt och då det stundar en ledig helg, och vi har tänkt picknick (sen får vi se) så fixade jag en ny salladsbuffé;

Vitkålssallad m paprika och sesamfrön
Strimlad romansallad m färska örter
Ratatouille
Rödbetor m äpple
Morötter/Palsternacka m persilja och citron
Picklad blomkål/gurka/rädisor
Broccoli m svamp o vitlök
Rostad sötpotatis m chili o lök

Sen är det bara fylla lådorna/tallrikarna med dessa läckerheter och njuta. Lördag lunch blir det två sorters lax, en sotad med chili/balsamvinäger och vitlök, samt inkokt lax. På söndag blir det kyckling/tofu.

Nu inväntar jag på att gå o möta upp Putte då han slutar så ska vi ta en kvällspromenad till Paradiset och titta lite.
Jag värnar om dessa stunder vi får, lägger dom tätt intill hjärtat. De är inte många, vardagen snurrar på i en rasande fart.

Så vad är rikedom för dig?

Jag FÖRSÖKER åtminstone fylla dagarna med liv och ta varje ledig stund med att göra något som är värt att minnas eller som utvecklar mig till ett bättre jag! Men det är fortfarande något jag MÅSTE arbeta med varje dag!

Kommentera

Etikettmoln

