Vikten av Hälsan

Mycket grönsaker och frukt skyddar mot hjärt-kärlsjukdom (Foto: SXC)

Läste om att tidningen Womens Health vill utmana sina läsare om 30 gröna dagar, alltså en månad med vegetarisk mat.

http://www.womenshealth.se/artiklar/wh-utmanar-dig-klart-du-fixar.htm

Skulle Ni klara det?

Jag har ju utmanat er/mig själv med vegetariska veckor men jag vet inte om Ni hakat på, jag har fullföljt dem, ibland har jag bara åkt vidare på det vegetariska en vecka till men sen har suget efter fisk varit för stort och jag har ”fallit” dit igen.

Dock är ju mina måltider alltid grönsaksbaserade, sen kommer fisk/ägg dit som ”garnering” men alltid någon vegetarisk proteinkälla på tallriken ändå.

Efter gårdagens egentid med yoga på balkongen somnade jag som ett litet barn, och vaknade till solsken. En helt annan kropp än då jag försökte bege mig ut igår, men vände och gav mig tid till att yoga istället.

Så med ny energi, spatserade jag ut i solen, och väl hemma så flödade inspirationen och eftersom det är sena kvällar på jobbet som väntar nu så gjorde jag en härlig salladsbuffé.

Somrig sallad med rödkål, romansallad, ruccola, jordgubbar, persika, rädisior
Strimlade ärtskott med mango, lök och paprika
Ugnsgrillad paprika och tomat
Svamp och squash m örter
Syrlig vitkålssallad m rädisor
Blomkål m ananas och chili
Morots/palsternack/squashpasta m balsamvinäger
Lätt kokt sparris/brytbönor m citron och vitlök
Linssallad (som även blir fyllning till tofurullar)

Som sedan blev till fyra middagstallrikar åt mig, och en lunchtallrik till Putte.

Bara plocka ut, och lägga till något gott och proteinrikt.

Som ikväll, blir det de vegetariska kåldomar som jag förberedde igår

Och imorgon lägger jag på rökt lax som är kvar sedan midsommar
(Onsdag blir det linsfyllda tofurullar och på torsdag blir det chili/vitlökswookad tofu. Putte får kyckling på sin lunchtallrik)
Kanske låter enformigt att äta dessa tallrikar, men salladerna har olika smak, tillbehören är annorlunda. Och i många hem äts det än mer enformigt (och mindre färgglatt) kan jag ju säga.

Har haft en riktig EGO-dag, sådana man måste tillåta sig själv att ha ibland.

Tömde som sagt kylen på innehåll, så för att jag ska kunna laga go´mat till helgen så blev det lite handling.

Jag kan inte annat än hålla med Womens Health, ska Ni anta den gröna utmaningen, gör det NU! Det fullkomligen grönskar där i butiken, till bra priser.
Både frukt, grönsaker och bär!


Du gör både dig själv, miljön och plånboken en tjänst om Du väljer en grön(are) sommar!

Ja även idag fick jag mysa in mig i yogabubblan med Anna-Karin

Hade ju planerat picknick-dejt med Putte efter passet men vi fick ta våra picknicklådor på balkongen, som vanligt var det svenska sommarvädret inte med oss idag.

Men det var det nu ikväll då jag mötte upp Mia och vi tog en härlig pw-dejt genom ett havsdoftande Stockholm,

Upp mot Paradiset där vi mötte Putte, och såklart blev det lite gott handlat.

Ja, jag ska fundera på det där med den gröna utmaningen, om jag skulle klara mig utan fisk i 30 dagar.
Får jag någon av Er med mig? Eller ska Ni först anamma köttfri måndag/köttfri vecka? Eller bara få en grönare tallrik, garnerat med lite kött?

Behöver Ni grön inspiration, ja då kanske jag kan bistå med den iallafall!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

