Vikten av Hälsan

Fann en lapp vid kassan på Ica Kvantum (Liljeholmstorget) idag

Visst de ska ha all heder för att de försöker göra något för folkhälsan (denna Ica-Butik var även först ut med de små godispåsarna i höstas) men att de ska behöva informera GYMNASIEELEVER om skillnaden mellan MAT och GODIS är skrämmande.

Matkort börjar bli allt vanligare bland skolor nu, och de gäller på både det ena och andra stället, vet inte riktigt vad det är för regler för dessa kort, men det skrämmer mig. Visst skolmaten är inte okej men då eleverna får stor valfrihet, vad väljer dom? Jag kan gå till mig själv i den åldern. Så det ICA har valt att gjort är toppen men de som vill ha skräpet, de hittar nog det på andra ställen, tyvärr. Men som sagt, ett litet steg i rätt riktning!

Jag vet att Hemmakväll ligger en våning upp i Gallerian, och deras utbud lockar nog, liksom deras reklam, som upprör känslor hos mig men kanske lockar andra.

Man får ju utforma reklam (nästan) hur man vill idag
Detta irriterar mig!


(Men jag har ju fått reklamskaparen att lyckas, reklam ska ju väcka känslor)

Det är skillnad på mat och godis, tyvärr är det många där ute som inte vet det.

Mat ska ge näring och energi till att orka leva ett långt och härligt liv.
Godis är sådant som tar energi, och skapar oreda i kroppen som inte bör ätas lika ofta som mat SKA ätas!

…Lätt förklarat…

Sen finns det MASSOR av gott där ute, som gör gott i kroppen.
Som kan smaka som vanligt godis.

Som Ni nog vet nu så stundar ju midsommar och Putte ville ha något gott som mellanmål så

Jag tog och bakade lite efter lunchspinningen

Midsommartårta ala Fröken Loo
blev det

3 äggvitor och 1 krm citronsaft vispades till ett hårt skum
breddes ut på ett bakplåtspapper och gräddades i 35 minuter på 115 grader
(ska vara lite seg)

Under tiden mixade jag
45 g torkad, blötlagd (osötad) frukt
50 G mandel
25 G valnötter
Tillsammans med 3 äggulor
Tillsatte sedan 0,5 dl kokos

Bredde ut det till två bottnar
Gräddade på 200 grader i 10-12 minuter

Fyllningen gjorde jag av
1 banan mixad med 1 tsk raw cacao

Den andra fyllningen blev
0,5 burk keso med en udd vaniljpulver

Då alla bottnar svalnat bredde jag ut banan fyllningen på understa botten och la på skivad persika
Den andra botten fick keso på sig samt skivad cantaloupemelon
La på maränglocket, som fick vara lite segt och större än själva kakbottnarna
Och på maränglocket bredde jag på kesella som hjälpte till att ”tynga” ned marängen på kanterna.
Garnerade med jordgubbar och nektarin

Som Ni ser, bara ”bra” innehåll men fylld med energi, så den passar utmärkt som mellanmål i sommar!

Godis, som gör gott med andra ord!

Och mat, som gör gott i kroppen, det älskar jag!
Mat ska vara gott, roligt, lustfyllt, lockande, från planering till sista tugga!
Allt ifrån den enklaste, middag till en bjud-lunch.

Planerade nästa veckas måltider imorse

Även om jag inte riktigt följer planen vill jag ha något att ha gå efter utifall det inte blir rester, eller att det bara blir panik.

Och nästa fredag, kommer älskade syster ned med familj och husvagn så vi ska grilla med dem.
Syster frågade om jag kunde göra något litet grönt tillbehör till maten

Vet inte riktigt vad hon menade med något litet

Är lite hopplös ja.

Precis som alltid när jag är ledig och får tid att löpa amok i köket
Men jag höll mig bra då jag förberedde lördagens grillpicknick

En stor skål med balsamvinäger och örtmarinerade grönsaker


(Enklare kan det inte bli, stora bitar grönsaker, marinera och grilla, det som blir över, kan ätas i en sallad)
Fruktig sallad
Hummus
Majskolvar
Kommer rimma en havskatt som halstras på grillen
Kokade även en tomatsalsa


Så enkelt
Tomater, lök, chili, en god buljong, balsamvinäger
Koka ihop och mixa!


Har en förkärlek till picknickar, har alltid älskat att äta mat ute.
Så fort vi skulle iväg någonstans då jag var liten så packades kylväskan och vi letade upp små mysiga ställen att äta på.
Ibland drog vi bara iväg på en heldags tur med frukost, lunch och middag som skulle ätas som picknick.
Så man skulle ju nästan kunna tro att det är Familjen Loo som instiftat ”Internationella picknickdagen”
Men det är det inte, fast den är idag och jag ”firade” den med att fösa ned min tofusallad i en låda och picknickade på gymmet med Mia efter spinningen


Behöver ju inte vara krångligt att picknicka.

Följer Ni mig på Instagram så börjar Ni förstå att jag tar varje tillfälle i akt att få ta en picknick

https://instagram.com/frokenloo/

Och nu i sommar/semestertider då det ska ut och åkas efter vägarna, strunta i alla vägkrogar, mackarnas korvar och toasts,

Bildresultat för fröken loo + picknick

Packa Er egen picknick och gör det som en del av resan!

Våga svänga av ”stora” vägen och vips kanske världen mysigaste sjö dyker upp, sätt Er då där, ät er picknick och få ett välbehövligt brejk från trafikens stress!
Både billigare, och kanske lite bättre mat, och så mycket mysigare.

Kommentera

Etikettmoln

