Vikten av Hälsan

Sommar Sommar Sommar

Ja tänk, sommaren är här. Midsommar på fredag med allt vad det innebär. Eller vad betyder det egentligen? En köphysteri högtid för handlarna, såklart. Systembolagets chefer gnuggar sina händer, för nu ska det firas, och många går på semester nu, vilket betyder än mer firande. Klirr i glasen, klirr i kassan hos handlarna.

Bildresultat för midsommar

Ännu en högtid med traditioner som SKA följas, och det ständiga pratande om vädret! Regn, sol, åska, moln, bris? Är det jul så byts sol/åska ut mot snö. Blir det inte som man tänkt sig är besvikelsen total, smakar inte sillen som den brukar, är gräddfilen för lös, löken sur, jordgubbarna ”falska” (sålts som svenska men smakar ingenting), myror som kryper ned i smörpaketet och fulla bordsgrannar.

Bildresultat för midsommartradition

SLÄPP KRAVEN!
Låt det bli som det blir, det blir midsommar ändå!

Jag har INGEN aning om hur min midsommar blir, det enda som är planerat är att vi SKA umgås! Sen vart och hur det blir det vet vi inte. Okej, allt beror på vädret.

Vid sol/uppehåll blir det skärgården på midsommarafton med underbara Mia, och på lördagen kan det bli grillpicknick någonstans.

Men blir det inte väder som passar, då äter vi, umgås och surrar precis där vi är, just då. Det viktigaste är INTE vart det är, bara att det är! Eller har jag fel?

Visst, jag har (och kommer) lägga ned lite tid på maten, men det ser jag som avkoppling. Hade jag inte velat och haft tid, då hade det blivit som det blivit.

Nu har jag ju haft tid och lust, kanske lite för mycket inspiration men traditionell midsommarmat blir det då inte.

Fast jag har ändå låtit sommaren genomsyrat hela måltiden, ja, jag låter ju allt som oftast säsongen spegla maten.

Så efter att ha handlat idag (inte bara för midsommar utan för långt in i nästa vecka)


Ja snacks måste man ju ha också
Så besökte Hötorgshallen och handlade lite


Hampafrön
Soltorkade tomater
Raw kokoschips
Osötad torkad mango
Osötad torkad papaya
Fixade jag maten till midsommarafton;

Lunchen


Dill/vitlök/mandel fylld lax (som jag kommer baka av under folie i ugnen i morgon)
Örtig keso
Ärtpuré med fänkål och pepparrot
Morötter o sparris med rawlakrits och citron
Vitkål m persilja
Kelpnudelsallad (broccoli, svamp och sesamfrön) smaksatt m rödbetssenap
Sallad m jordgubbar, rädisor, rabarber och soltorkad tomat
(blandning av sött, syrligt, krispigt och lent)
Salsa m vit persika, paprika och tomat
Blomkål/polkabetor m apelsin och fänkål
Blir det skärgårdsväder packas detta ned i lådor, annars dukas det fram i vårt kök

Middagen;

Ja, det blir sill och lax, ägg men inte några traditionella tillbehör.
Picklade primörer, rostad broccoli och en ljummen sallad med tomat, lök och rödbetsblast.
För det tycker vi är gott, och det passar till.

Vem har sagt att det MÅSTE vara potatis och gräddfil? Jag äter det inte bara för att ALLA andra gör det. Tycker vissa traditioner är till för att brytas. Och i år sammanfaller midsommar med rammadam, varför inte skapa en mix av dem båda?

Jag tänker låta mellanöstern´s smaker följa med på vår grillpicknick på lördag i alla fall.

Tycker ju om att låta andra länders smaker komma in i mitt kök, matlagningen blir så mycket mer spännande då, och måltiderna mer lockande. Så idag då jag och Mia bokade lunch-dejt på Dramaten trappan så fixade jag en läcker picknick-låda med

Vegetarisk tofusallad med jerk-kryddad kelpnudelsallad vitlökspicklade primörer en chilihet blomkålswook samt en smakrik salsa m färsk kokos o en avokado som lenade av smakerna.

Och imorgon blir det en annan variant av tofusallad

Citronmarinerad blomkål/sparris
Sallad m gula linser och ingefära
Romansallad m tomat och oliver
Tofu med morötter, paprika , sesamfrön, vitlök och kummin
Stekt knipplök
Och såklart
Avokado
Skönt att ha den klar då man kommer hem hungrig från en lunchspinning
Imorgon kväll blir det allt-i-ett-paket rätt, även den med smaker från fjärran land

Lax i foliepaket med färsk kokos och den smakrika salsan
(Tomat, krossade solrosfrön, kanel, spiskummin, chili, vitlök, paprika)
jag gjorde till min lunch idag, hamnade även här

Ikväll blir det

Lins/köttfärsfyllda auberginestubbar
Som serveras med
Basilikamarinerade champinjoner
Sallad med gul kiwi, gurka, nektarin och tomat
Samt en auberginepuré m vitlök och citron
(tog det jag gröpte ur auberginen, rostade med citron och vitlök, mixade sedan det)

Så, vad är midsommar för dig?
Traditioner som följs slaviskt, till punkt och pricka?
Är det, det Du vill, så låt det vara så.
Men vill Du inte, BRYT dem då!
Släpp kraven på sillen och nubben!
Vill Du INTE dansa små grodorna, utan köra backintervaller, sitta på en sten vid havet.
Gör det istället!
Det viktigaste är att Du MÅR BRA och umgås med människor som Du verkligen VILL träffa!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

