Vikten av Hälsan

Vårda din själ

Sommaren är verkligen här med besked. Studenter skriker, sommarklädda barn som slutar ”småskolan”, folk börjar prata semestrar och ALLT som hör där till.

Bildresultat för Stress över sommaren

Vardagen ska bli lata dagar i solen eller hur var det där? Tre/Fyra veckor som ska fyllas med ALLT! Jobbtider och skolschema är utbytt mot ett fullspäckat sommarprogram.

Bildresultat för stress

Visst, jag själv ska inte ha någon semester. Kanske blir det Jamaica i vinter igen, och då blir det verkligen vila. Nu vet jag att det är inte många som kan åka iväg för att koppla bort allt. Men gör det då hemmaplan. Du MÅSTE tillåta dig själv till att vårda ditt inre, även om släkten, vänner, besök på djurparker, campingar, storstäder låter roligt och är roligt så går din hjärna på högvarv av planering och liknande. Och nej, vinet får dig inte att koppla av, inte på det sätt som Din kropp och själ behöver!

Våga att stanna upp, lyssna inåt. Kanske kommer det känslor som du trycker undan i vardagsstressen, ta fram dem och känn dem. Vad säger dom?

Bildresultat för stress

Sluta rusa runt i 300 knyck, och vårda ditt inre. Allt handlar inte om lyckliga fasader, för det är i din själ ditt riktigt jag finns. Och som en klok man från Belgien skrev på Facebook Frisk själ i Frisk kropp tydligen något man brukar säga där. Klokt och användbart i dagens samhälle.

Jag har varit ledig idag (nu väntar långa arbetspass fram till tisdag kväll) och eftersom Putte varit i Gävle o fixat med bilen har jag kunnat njuta av ett somrigt Stockholm tillsammans med en god vän och hennes tös.

Bara varit, suttit på en brygga i Hammarby Sjöstad och haft picknick.

Tog båten tillbaka till stan och jag kände mig som en turist, men Stockholm är bra fint.

Vattnet gör mig lugn!

Ja, lika lugn som jag blir av att pyssla i köket, och kunna delge er ”matnyttiga” tips som Ni kanske kan pyssla med i köket under sommaren. För även om jag skrev att Ni måste stanna upp, lyssna inåt så behöver Ni äta. Så varför inte ta ledigheten till att göra lite goda nya maträtter. Eller en regnig dag, förbereda inför soliga dagar. För efter regn kommer solsken.

Av den salladsbuffé jag gjorde igår,

Räckte det till gårdagens middag och två varsina middagar till.

(Blir garanterat kvar av mina hemgjorda falaflar kvar som äts en måltid, den andra får Putte köttfärsbiffar och jag

mixar fisk som blev kvar igår med ett ägg och gör fiskbiffar)

Hade ju tänkt ta en av dessa tallrikar till middag idag, men eftersom jag jobbar nu hela helgen får de vara tills lördag och söndag så till vår falafelfrossa ikväll (Ni har väl inte glömt Falafeldagen) så gjorde jag lite annat grönt och gott:

Blandade gröna blad
Avokadosallad med gula linser och rödlök
Morot och rättikssallad m kokos och banan
Rostade vitlöksklyftor, paprika, svamp och tomat
Lätt kokt sparris o blomkål

Samt två goda röror (så enkelt att göra goda röror med en liten mixer/mixerstav), förutom den melon/tomatsalsan jag mixade igår.

Rostad paprika och squash med olivolja och Harissa-krydda

Gula linser, oliver, sesamfrön, citron och basilika.

Som jag skrev igår så ska vi ju prova lite olika falaflar, hittade ännu en variant idag

Från en sådan där ”salladsbar” som de just fyllt på/öppnat.

Har inte höga förväntningar på den kan jag säga men vi får se.

Inväntar Putte´s hemkomst nu, fixat ett litet fat med smak av sommar

Som vi kan mumsa på under tiden vi planerar kommande Midsommarhelg, då det väntas picknick på någon skärgårdsö samt en grill-picknicktur med bilen någonstans i ”närheten”. Där vi bara kan stanna upp, vara i nuet och äta gott.

Förslag?

Jag kanske har förslag på härlig picknick-mat till Er i alla fall

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

