Vikten av Hälsan

Kalla mig snål…

Nej, tyvärr, Ni kan inte få mig att ändra mig. Att det är dyrt att äta nyttigt. Gårdagens handling efter jobbet slutade i två välfyllda kassar och på kvittot stod det ”Erhållen rabatt 96:-”. Snål eller ekonomisk?

Ja, jag planerar och handlar efter butikens erbjudanden och kampanjer. Visst kan en ”röd lapp” sitta på, för att det är kort datum, mig gör det, det samma, jag skäms inte. Fryser in eller tillagar på en gång, då är det ingen fara.

Handlade det sista imorse, då jag var ute på min morgon-pw, samma sak där, drygt 170:- i rabatt då jag fick tag på lax och svenskt lamm, dessutom Putte´s favorit mögelost, som hade kort datum, men vips in i frysen och ugnen så är det ingen fara.

En del av laxen ska ätas på fredag, då det blir
Jerk-kryddad lax med het sallad med morötter och vinegrette med jamaicansk senap, svalkande krispig melonsalsa och en paprika och edamebönsallad

Som jag redan förberett.

Fick en värmande kommentar av en följare här på bloggen. Om att mina matbilder var inspirerande, vilket inte alla verkar tycka. Som jag skrivit tidigare har jag fått kommentarer om att de inte är ”stylade” som andra på Instagram/bloggar. Men det är inte det jag är ute efter. Min mat är mat som kan lagas hemma, jag vill inspirera till matlagning med massor av grönsaker, som gör gott för kropp och själ, utan filter!

Visst lockar dessa läckra bilder, tagna med bra kameror. Men fram tills att jag är okänd och bara försöker nå ut med mitt budskap, om att mat är så mycket mer än att stilla hunger. Att det ska vara lockande från planering till sista tugga. Är det jag som bestämmer. Kanske är det mitt ”fall” att jag inte når ut till fler med mina ”fula” matbilder. Men jag lägger min tid på matlagningen inte på fotograferingen.

Kanske når jag några ändå! Eller det är ju tydligt att jag gör det.

Ja, det är ju min lediga dag denna vecka, ska strax pipa iväg till Nybroplan för härlig BodyBalance, så lunchen står såklart i kylen och väntar.

Sallad (sparris, broccoli, nektarin, tomat, spenat, rädisor och avokado) med morotspasta och bönbiffar.

Ikväll väntas det möte med och sen, ÄNTLIGEN smygöppning av Paradiset Matmarknad. Både jag och Putte är laddad till tänderna för detta.

Så kvällens middag står såklart även den förberedd i kylen.
Stekt Vitling med färsk riven kokos


Algsallad med squash och sockerärtor, svamp och nekatrinsallad samt het broccoli/blomkål/sparris och en vitkålssallad med torkad ananas.

Perfekta kombinationer av hetta, sälta, sötma, krispigt och lent.

Fick även till lördagens små gröna tillbehör,


Ärtskottsallad med rädisor och söt mandarin, jordgubbsalasa (chili, citrongräs och rödlök) samt marinerad blomkål och morot (tog rödbetssenapen jag köpte i lördags)

För ev väntas det utflykt på nationaldagen, till Utö (Vi har ALDRIG varit i skärgården), så picknick ska packas men det beror på hur mycket av Smaka på Stockholm vi hinner se på fredagen. Och vad vi vill äta för något där såklart. Jag ser framemot Klädesholmens sillar iallafall och Putte har en lista att bocka av.

Bildresultat för smaka på stockholm

Ja, jag tvingar ingen, men vill ni följa mig, och inspireras av MIN matlagning och mina bilder så finns jag även på

https://instagram.com/frokenloo/

Mat, är ju så mycket mer än att stilla hunger och sug.

Måltiden ska vara lockande från planering till sista tugga!
Och det jag vill förmedla till Er är att nyttig mat varken behöver vara tråkig eller dyr!

Handla Eko då Ni kan, och har råd. Men se ALLTID till att ha en läcker och färgglad tallrik.

Kommentarer till: "Kalla mig snål…" (3)

  1. pernillabredolt sa:

    Ekonomiskt skulle jag kalla det! Varför betala mer än man behöver?

Kommentera

Etikettmoln

