Vikten av Hälsan

Bildresultat för mat och miljö

Det är så härligt då fler börjar inse att Vi alla måste börja dra strån till stacken, för att vi ska få behålla vår jord, och ha en bra miljö att leva i. Såg ett väldigt glädjande inslag på Nyhetsmorgon imorse

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/stordalen-k%C3%B6ttintaget-st%C3%B6rre-milj%C3%B6bov-%C3%A4n-bilk%C3%B6rning-3183303

Önskar att jag kunde få vara delaktig i den kongressen men får nöja mig med klippet från Nyhetsmorgon.

För Fler måste börja bli medvetna. Det gäller inte bara hälsan, det är vår miljö, vår jord.

Det är ett viktigt ämne som diskuteras, maten vi äter påverkar ju så mycket mer än vad folk tror. Det är inte bara att stilla hunger och stoppa ett sug. Vi måste börja bli mer medvetna.

Egentligen skulle det vara mer regel än undantag att ha en grön bas i sina måltider. Lite lustigt att detta kom på nyhetsmorgon imorse då jag just hade det i tankarna under min morgonrunda där i solen (det är ju tur att man är morgonmänniska så att man får njuta av solens strålar då den försvinner bakom allt grått så fort) att våra måltider skulle vara rätt så tråkiga om vi inte åt grönsaker.

Min systerdotter sa till Putte igår då vi skulle äta lunch tillsammans innan vi åkte hem från Hälsingland igen,

”Äter Ni ALLTID så här mycket grönsaker?! ” Putte tittade på henne och sa ärligt ”Ja, det gör vi. Vi har alltid massor av grönsaker hemma. Det är därför jag är så stark”.

Och det där satte sig, att vi baserar vår mat på grönt. Är det så konstigt och ovanligt. Det kanske är så, att vi är udda, sticker ut. Inte är ”normala”. Vad som nu är normalt.

Tänkte som sagt lite på det där då jag plockade fram den gröna buffén som stod i kylen för att göra i ordning tallrikar av det.

Se bara; Fyra måltider är räddade! Dagens lunch och middag. Morgondagens och tisdagens middag!
Med massor av grönsaker!

Färgglatt, varierade smaker, konsistenser!
Dagens tallrikar åts med

Olivöverbakad torsk
Middagstallriken serverads till en

Kungsflundra som pocherades i ratatouille
som blivit över i veckan
Morgondagens tallrik blir såklart vegetarisk
(Köttfri Måndag som det är)

Och serveras med Linsfyllda grönsaker
Tisdagens tallrikar toppas med pepparlax som är kvar från igår

Dessutom gör vi inte bara våra kroppar en stor tjänst med detta val av mat, med mer grönt på tallriken bidrar vi till en bättre miljö!

Vi försöker dra vårt strå till stacken.
Gör Du det?

Några som verkligen gör det är de som i veckan öppnar, en stor ekologisk butik!
Paradiset Matmarknad
https://www.facebook.com/paradisetmatmarknad
Något som både jag och Putte ser fram emot. Tyvärr kan vi inte hänga på låset men på fredag då kommer vi stiga in genom dörren.

Det är en fullspäckad vecka som stundar, ser verkligen fram emot den.
Ska på möte angående min ansökan om att få förverkliga min dröm, hälsohemmet/lägret för familjer med livsstilsproblem.

Sen drar Smaka På Stockholm igång på torsdag, men då jobbar jag så vi får vänta tills på Fredag då jag slutat, då får våra ”Foodisar” träda fram ordentligt,

Bildresultat för smaka på stockholm
http://www.smakapastockholm.se/
Blir nog många besök under hela helgen.
Inspiration, mat, smaker, dofter!

Precis så som jag vill ge Er!

https://instagram.com/frokenloo/

Jag säger inte att Ni ska efter”apa” min och Putte´s livsstil. Det är vårt liv.

Men skulle fler våga ta in mer grönt i sina måltider skulle både folkhälsan och miljön må så mycket bättre!

Kommentarer till: "Drar Du ditt strå till stacken?" (2)

  1. Tror de flesta är överens om att äta mer grönsaker är bra för hälsan. Önskar att jag själv kunde göra det men ärligt talat så kostar det för mycket. Längtar tills jag får ett jobb med OK lön så jag kan satsa mer pengar på bra mat, då jäklar blir det både mer grönsaker och ekologiskt!

    • Ja… jag vet inte vad jag ska svara på ditt påstående. Man behöver inte handla eko, handlar man efter säsong och det butikerna erbjuder för veckan, utgår ifrån det. så blir det inte så dyrt…

Kommentera

Etikettmoln

