Vikten av Hälsan


Morgonsol

Idag gjorde jag något, som jag aldrig trodde att jag skulle göra. Det kanske låter töntigt i Era öron, det ser lite ”fjompigt” ut då jag sätter ord på det.

Men då jag gick ifrån World Class Nybroplan efter dagens Bodybalance, gjorde jag det och var stolt över mig själv. Jag hade för första gången i mitt liv, varit längst fram i salen, vid spegeln.

Visst ser det töntigt ut, då jag skrivit det. Men för mig, var det ännu en seger, i att våga, vara mig själv. Visserligen stod Elin där framme och bakom mig hade jag tryggheten Amira men salen var full av andra människor. Jag lät flowet gå igenom kroppen, lite trassel på slutet men jag var där, i mig själv. Och jag tror inte att någon tittade och dömde. Och Amiras ord efteråt värmer fortfarande.

Vi alla borde bli lite bättre på det där, att våga vara stolt över oss själva, även om det är små saker i livet, så ska vi klappa oss själva på axeln då vi klarat något som vi varit rädda för eller kämpat för att klara av.

Som en bloggläsare som blev så arg för att hon inte hittade en sockerfri pesto i butiken, och gick hem o gjorde sin egen. Heja henne, säger jag bara!


Stockholm blomstrar.
Det är allt annat än grå betong i denna stad!

Så, kom ihåg, även om det är en pissdag, så gör Du ALLTID något bra, Du är alltid Du, försök inte vara någon annan. Det finns alldeles för många ”kopior” av folk där ute. Klappa dig själv på axeln nu, kanske lyckades du extra bra med middagen. Du kanske gav någon ett leende som smittade av sig, som sagt det spelar ingen roll, så kommer det alltid något gott ur ens dag. Och skulle det vara motvind och sidvind så är det då vi lär oss och växer oss starkare. Tro mig, jag VET!


Promenad i kvällssol med Putte

Jo föresten, Ni vet ju att jag tjatar och gnatar om en sak,
Mindre kött, mer grönt!

Nu är det satt på papper också! Man kan ju tro att det är jag som skrivit det, men det är WWF som gjort en lista, över kött, liksom det finns en över fisken, vad som är ok att äta och inte äta. Så varsågod, här är den!

http://www.wwf.se/press/pressrum/pressmeddelanden/1595880-premir-fr-kttguiden-2015-t-mindre-men-bttre-ktt-fr-planeten

Skriv ut den och ta den med, så kanske Du helt plötsligt inser att det nog är på tiden att bli lite mer ”Flexitarian”!
Alltså mindre kött på tallriken, mer grönt!

Och grönt behöver ju inte vara tråkigt, det är mer än salladsblad och broccoli


Gör maten spännande med olika konsistenser och smaker.
Besökte Hötorget idag och handlade lite
Osötad torkad
Mango, Ananas, Papaya
Rostade bondbönor
Hampafrön
Soltorkade tomater
Gula bönor
Gick även nästan vilse inne i en STOR asiatisk butik men kom bara ut med
Edamebönor
och
Färsk riven kokos

Det fanns för mycket spännande i den butiken så kunde liksom inte välja, får bli ett andra besök då jag är mer redo.
För tänk vad våra ”nysvenskar” tar in spännande smaksättningar och ingredienser, ta in något i din egen matlagning och måltiden kan bli så mycket mer spännande.

Så ikväll blev det


Kelpnudlar med heta grönsaker
(Kelp är en alg)
Sojarostad vitkål med ananas och banan
Morotssallad med rädisor och färsk riven kokos
Putte fick stekt kyckling och jag åt en het edamebönsallad med lax

Ja, jag har ju varit ledig och fixade lite i köket med gröna tillbehör inför lördag kväll och söndag
(Kommer bli sen hemkomst på lördag och det är ju skönt att komma hem till förberedda och klara måltider)


På lördag blir det
somrig sallad, sparris, syrlig blomkål, fruktig morotssallad
Antar att det blir rökt lax och kokt ägg till det.

På söndag lunch blir det;
Squashplättar, olivöverbakad torsk, hummus, paprika och tomatsallad, vitlöksmarinerad broccoli, fruktig salsa
Söndagmiddag bjuds det på;
Morotspasta, vitkålssallad, pocherad kungsflundra med ratatouille

Och av maten som blivit kvar från igår och idag, har jag fått ihop en varsin läcker picknicklåda tills på fredag


Putte får kyckling i sin och jag tog resterna från basilikatofun!

Mat smakar ju så mycket godare ute i friska luften, dessutom är det ju så mysigt med picknick.

Så kom ihåg, klappa dig själv på axeln för att Du är Du och allt det goda Du gör!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentarer till: "Kom ihåg att klappa dig själv på axeln" (2)

  1. Å fasiken så god den peston blev. 😋

Kommentera

Etikettmoln

