Vikten av Hälsan

Hemskt. Tragiskt. Jag vet inte hur jag ska börja. Många tankar som snurrar i huvudet idag. Såg två klipp från gårdagens Vardagspuls om övervikt barnfetma och vad som görs och vad som behövs göras.
Bildresultat för barnfetma
Folkhälsoministern var där, diskuterade fettskatt. Är det verkligen rätt väg att gå? Är det bara fettets fel att folkhälsan rasar?
NEJ!
Stillasittande stress tillgången till billig skräpmat. Är några faktorer. Vilka drabbas? Jo barnen. Vi vuxna har ansvar, föräldrar skolan politiker butiker. ALLA!

Vi kan inte skylla på en enda sak. Vi måste se till helheten och det måste ta tag med hårdhandskarna nu.

Bildresultat för barnfetma
Politikerna måste sätta hårt mot hårt, in med individanpassad idrott i skolan. Barnen sitter stilla för mycket idag men att tvinga dem till bollsporter o liknande för att det står i läroplanen är inte rätt sätt att motivera till rörelse. Det ska ske lustfyllt och efter vad eleverna själva önskar det viktiga är ju att de rör på sig. (Det samma gäller väl företag, uppmuntra o locka anställda till träning de gillar, det är då den blir av)

Föräldrar (mor /farföräldrar vårdnadshavare ) måste bli mer uppmuntrade och motiverade att få in matlagning i vardagen. Det går inte att förlita sig på att frysdisk/kyldisk och haket på hörnet stoppar hungern.

Bildresultat för matvanor
Det kan se billigt ut men räknar man ut det krona/näring så blev det nog inte så billigt i längden. Det är ofta jag ser barn på tunnelbanan med det ena och det andra som frukost o mellis. Sådant skrämmer. Små saker kan tyckas men i det stora blir det alldeles för mycket.
Har varit ledig idag och som vanligt då jag är ledig har jag handlat. Och gjorde en upptäckt på Lidl som faktiskt har till detta ämne att göra;
Barnyoghurt! Kanske duger som lördagsgodis!
På hyllan ovanför stod det grekisk naturell yoghurt, till det dubbla priset men med bara en sak i innehållsförteckningen. Barnyoghurten, hade en liten ”sagoberättelse” på baksidan.
Finns många sådana här exempel i de flesta butiker. Socker är billigt att stoppa i. Fylla ut med, precis som vatten. Se bara på den nya ”innedrycken” Mandelmjölk;
Denna är från Alpro! Sockervatten med en touche av mandel skulle man väl kunna kalla det va?
Så det finns mycket att göra i ämnet, för att folkhälsan ska kunna bli bättre. Men en person kan inte göra allt, men tillsammans kan man nå fler och göra något. Men att skylla allt på fettet och sen stoppa huvudet i sanden, det funkar INTE!
Kanske kan verka enkelt i ”politikervärlden” men att se långsiktigt är grejen!
Det spelar ingen roll hur högt priserna blir på skräpmat så handlar folket ändå, för att det är en (o)vana som befolkningen har och till viss del ett beroende. Se bara på tobak, bensin och alkohol!
Bildresultat för fettskatt
Så på kostsidan, behövs det inspiration, mer praktik än teori. Teori finns det massor, men det MÅSTE utövas också. Det spelar ju ingen roll hur mycket det skrivs i olika tidningar, hemsidor och matprogram på tv. Om inte befolkningen får utöva det också. Speciellt de utsatta familjerna, där MÅSTE de få praktik och inte bara en lista på vad som ska handlas hem och vad som ska ut ur skafferiet.
Nya vägar ska hittas i butikerna, nya varor ska finnas och våga provas. Det ska födas en lust till att laga mat och förstå att det inte behöver vara krångligt, och ta tid. Ge det tid, i början. Så kommer det gå snabbare med tiden.
För det finns massor av mat där ute i butikerna, som inte kostar många kronor, som är bra mat, som smakar gott, ger stor variation i matlagningen. Bara man öppnar ögonen.
Se bara på vad jag handlade idag;
Inte så konstiga saker, mycket grönsaker och frukt.
Bra mat, till bra priser!
(Kött och fisk finns det i frysen)
Dessutom gjorde jag klipp på rökt/pepparlax
(Under halva priset, in i frysen bara)
Perfekt till sommarens sallader!
Och mat ska INTE vara krångligt.
Det ska ”bara” vara lockande från planering till sista tugga
Idag blev det, detta till lunch;

Ugnsbakade rödbetor m pepparrot och citron
Morotssallad med rabarber
Ärtpuré med dill och citron
Solrospanerad torsk m sälta från torkade alger
(Mixa gröna ärtor blanda i kryddor och vips är en härlig sås/dip klar)
Utökade med sådant som fanns i kylen;
Sparris m sesamfrön
Surkål
Kokt broccoli
Till middag blir det en liten salladsbuffé med;

Senapsmarienrade morötter och sockerärtor
Picklad blomkål
Spenat
Groddar
Och såklart
Somrig persiljesallad med rökt lax och hackat ägg
(Gurka, nektarin, rädisor och melon ingår också)

Imorgon till lunch blir det något som spännande som
Ugnsbakad ratatouille m ägg
(Knäck i äggen i ugnsformen och ställ in i ugnen tills äggen blivit härligt krämiga, ca 7-10 minuter på 200 grader)
Krispig sallad
Fruktig salsa med gurka, lök, chili och nektarin
Lammkorv och basilika tofu serveras till
Och ratatouille är inte svårt att göra;
Squash, aburgine, lök, paprika, vitlök, tomat och svamp

Som får koka MINST 30 minuter med tomater, spiskummin och kanel. Det doftar ljuvligt.
Koka massor, frys, det är perfekt till sommarens grillningar eller picknickar.
Till middag blir det;

Sojarostad vitkål med ananas och banan
Kelpnudelsallad med heta grönsaker (broccolistam, morot, svamp, lök och paprika)
Till det kommer jag halstra lax
Ja, igår skulle jag ju ha ätit min

Sesamrostade broccoli  o svamp med rökt tofu
Men då det blev så mycket små rester från söndagens måltider och jag inte kan slänga mat så blev det en
Vegetarisk sallad av det hela.
Så på torsdag när jag kommer hem, ja då stoppar jag in formen med rökta tofun i ugnen!
”Allt i en form” är perfekt då det är sent magen knorrar.
Så, vad vill jag säga med detta?
Jo det finns bra mat där ute!
Bra mat kostar inte!
Så kanske inte förstår vad jag menar!
Om Ni behöver mer inspiration så finner Ni det här;
Kommentarer till: "Allt är fettets fel… Eller?" (5)

  1. Reblogga detta på Linda Jsson och kommenterade:
    Läsvärt. Kunde inte skrivit det bättre själv!

  2. Kunde inte skrivit det bättre själv. Jag är trött på snacket och det måste bli mer verkstad för att komma i bukt med folkhälsan. Jag undviker socker i allt jag köper och det är inte nådigt hur svårt det är. Här om dagen blev jag sugen på pesto till lunchen men det gick inte. Det slutade med att jag gjorde min egen när jag kom hem på kvällen för att ha till dagen efter.

    • Oj Linda. Tack. Ja det är skrämmande hur ”maten” inte bara är ”mat”… Men tänk vilket stort steg du tog då du struntade i att köpa pesto o gjorde egen! Heja dig!

  3. Mycket bra skrivet! Jag tror också mer på teori – att höja skatter hjälper inte i det stora hela. Såvida de inte höjer flera tusen procent så en godispåse kostar 50 kr, men det lär ju aldrig hända. Jag har nu i efterhand kommit underfund med att mitt sockerberoende startade när tillgängligheten blev bättre. Och det var i högstadiet när vi hade en kiosk på skolan. Där såldes det glass, fikabröd, godis, läsk samt även frallor med smör (eller ja, Lätta) och ost och frukt. Men vilken tonåring väljer frukt för en femma när man får en delicatoboll för samma pris? Och jag minns fortfarande längtan att börja högstadiet för där fick man måltidsdryck till maten. Med andra ord saft. Nyttigare vanor borde införas redan i skolan och (blivande) småbarnsföräldrar bör ju få någon slags utbildning som ingår i samband med föräldrakurserna.

    • Tack för din kommentar och för att du delar med dig av dina tankar. Och jag kan inte annat än att hålla med. Mitt sockerberoende blev bara värre då jag började högstadiet och än värre vid gymnasiet… Är glad att jag tog mig ur det. Tack än en gång!

Kommentera

Etikettmoln

