Vikten av Hälsan

En salt eftersmak!

Det har väl gått ungefär ett år sedan förra gången ämnet togs upp men som vanligt så behöver människan påminnas. Dock ställer jag mig frågan om de som verkligen behöver lyssna på detta, verkligen gör det eller fortsätter i sin tunnel.

Salt dödar fler än trafiken var dagens rubriker i många medier.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd

Ingen nyhet för mig, men det är en skrämmande bitter sanning och åter ett bevis på hur industrin styr oss med sin järnhand.

Det är inte några riktlinjer satta för matindustrin, om hur mycket salt som får hamna i de färdiga produkterna i butiken som sedan hamnar i mångas kroppar. Finland har det, och många andra länder. Men svenskarna, har blivit så vana vid den salta smaken så vi KRÄVER det, för att känna smaken på den färdiga maten, charkprodukterna et.c. Så vad gör industrin, jo de fortsätter översalta maten som ska till Sverige, och maten som ska till Finland, med mindre salt, tillverkas i ett eget litet hörn i fabriken!

SINNESSJUKT!

Sött och salt, svenskarnas största hälsobovar! Och det är industrin som har greppet!

Men någon måste sno stafettpinnen av dem, innan det är försent!

Som min gode vän, och inspirationskälla, Carolin Helt, skrev i sitt blogginlägg (http://kurera.se/carolin-helt/2015/05/19/2-enkla-satt-att-minska-pa-saltet/ ) idag så finns det en väldigt enkel lösning; Börja laga maten själv.

Bildresultat för färdig mat

Bojkotta frys/kyldisken.
Se upp på restaurangerna, och SMAKA innan du saltar. Många har en ovana att salta innan de smakat.

Salt och socker, höjer ju smaken, vilket gör att ju mer av dessa ämnen de har i produkterna, kan de spara in på det egentliga innehållet!
Salt (och socker) förstör våra smaklökar, vi har blivit vana vid den salta (och söta) smaken så vi känner inte något annat.

Jag ska vara ärlig, det är SÄLLAN jag använder salt i min matlagning. Det finns annat som har den salta smaken, som man kan använda i den frågan. Har jag oliver, rökt/gravad lax, ansjovis, soja, torkade alger, currypastor i min mat, får saltkaret stå.

Och för att få smak på maten är örter, chili, ingefära, lök, andra kryddor mycket bättre att använda. Kryddblandningar ska man se upp med, fast jag har hittar MÅNGA som inte innehåller salt (och socker), så än en gång läs på förpackningen! 

Förstår Ni vilket pris Vi får betala, om industrin får fortsätta såhär?

Det är ännu en gång konsumenternas hälsa som sätts på spel. Och det blir en dyr kostnad för samhället i slutänden.

Om inte konsumenterna blir mer medvetna om att det är deras hälsa de betalar med i slutänden, kommer det sluta illa.
Inudstrin drar in massor av pengar, och den svenska befolkningen blir ännu sjukare!
Det är INGEN hållbar framtid vi går till mötes!

Ja, som jag skrev ovan så använder jag saltkaret sällan, som idag då jag gjorde vår lunch

Kålpudding med fisk, som jag smaksatte med saltgurka.

Då saltade jag inget extra,
Serverade med kokta rödbetor, morotssallad m gurka och en rabarber”chutney”

Liksom ikväll då


Vitlingen är överbakad med tomat och oliver

Låter även lite squash o aubergine gå med i ugnen
Sen
Serveras det med saffransmarinerade morötter, broccoli o svamp m vitlök, ruccolasallad

Och imorgon kväll då det är

Lax som jag ”rubbat” med gulcurrypasta som innehöll lite salt.
Som dessutom serveras med en algsallad så behöver jag inget mer salt där. Het blomkål, kokt broccoli, syrlig vitkålssallad och en mangosalsa får stå för de andra smakerna.

Vi hade helt förstörda smaklökar, innan vi började vår resa mot en annan livsstil, med andra vanor och varor!

Idag har vi vunnit tillbaka både doft och smaksinne!
Många hälsovinster ger det!
Och matupplevelserna blir ju så mycket härligare!

En med förstörda smaklökar känner inte samma intensiva smaker som oss om de skulle smaka på denna säsongsanpassade läckra sallad;

Picklad blomkålsblast, som jag blandat med strimlade ärtskott, rädisor, vårlök och gräslök.

Vill Du ha mer inspiration till härlig matlagning så;

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

