Vikten av Hälsan

Till vilket pris?

Men god morgon, måndag, ny vecka, mitten av Maj, regnet piskar ned, +3 grader visade termometern då jag spatserade ut imorse men finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, för det var ju inte direkt shortsväder, dessutom smakar och värmer kaffet extra bra då man kommer in.

Tankarna har flugit runt i mitt huvud ett tag kring detta, fick denna länk skickad till mig i fredags

http://www.etc.se/inrikes/svenska-grisar-ska-spannas-fast-hogre-lonsamhet

Såhär kan det komma att se ut i Sverige. Bilden är tagen i Danmark 2014 och visar en fixerad sugga. Bild: Torbjörn Esping

Jag förstår inte hur man som bonde kan vilja sätta sina djur i dessa burar. Har man inget hjärta?

Såhär behandlas grisarna i vårt grannland, tillsammans med en massa antibiotika. Behöver Vi verkligen ta efter allt?
Kan inte Vi gå emot strömmen och bara låta djuren få vara precis som dom är? Vi har avlat så hårt att grisarna föder för många kultingar, än vad som är normalt, så då ska djuren få lida ännu mer.
Är det värt det? Är det inte bättre att köttkonsumtionen minskar lite, så att våra djur kan få växa som de ska?Måste Vi ha kött på tallriken varje dag? Inte om priset blir detta.

Bildresultat för kosläpp

Det är dags att regeringen sätter ned foten, drar hårt i tyglarna och gör något åt vår djurhållning, och lagarna och reglerna. Vi ser politiker som åker på kosläpp, besöker KRAV-gårdar, guld och gröna skogar, de som har tagit sig råd att skaffa hållbara bondgårdar. För det kostar men så mycket bättre både djuren och vi människor får det i slut änden.

Men det finns så MÅNGA bönder där ute som inte får besök av politiker, som sitter nätterna i genom och bläddrar i bokföringen och försöker få det att gå ihop. Importen är en stor bov, självklart letar dessa bönder efter livlinor som kan öka deras produktion, som ger mer pengar. Men ska verkligen djuren få betala det priset?

I den bästa av världar skulle det inte behöva vara så, där skulle grisarna få böka fritt och kycklingarna få växa till sig i sin egen takt.
Vilket i sin tur, ger oss ett så mycket bättre kött på tallriken!

Bildresultat för bra djurhållning

För mig är det självklart, att köttet som Putte får på tallriken kommer från hållbara gårdar.

Jag själv har valt bort kött helt, och tycker fler borde kunna ha några grönare måltider på sin veckomatsedel. Om de så är helt vegetariska, eller åtminstone består av fisk (från levande friska vatten MSC).

Och idag är det ju Måndag, Köttfri Måndag, och då jag stänger på jobbet ikväll så har jag förberett dagens middag, som blir;


Vitkålssoppa med tofu och en liten salladstallrik.

Snabbt, enkelt, billigt och gott.

I kylen står även morgondagens måltider förberedda,
Lunchen blir;


Kålpudding med två sorters fisk
Lax och vitling, som jag tärnat, blandat med hackad saltgurka och ägg

Kålen har jag fräst med purjolök och pepparrot.
Till det serverar jag kokta rödbetor, en morot och gurksallad
Samt en rabarber”chutney”

Rabarber, svamp, gul lök, dill, vinäger har frästs, sedan vände jag ned tärnad gurka
Förberett och klart
(Då jag imorgon f.m kommer försvinna in i min yogabubbla är det skönt att slippa stressa med lunchen)
Middagen blir;

Oliv och tomatöverbakad vitling med saffransmarinerade morötter, vitlöksbroccoli, en ruccolasallad

Sen på onsdag då vi kommer hem från jobbet plockar jag fram;

Algsallad med svamp och paprika, vitkålssallad, het blomkål
Och till det serveras stekt sesampanerad torsk kryddad med gulcurrypasta

Massor av grönt, ”garnerat” med fisk i måltiderna tre.
Det tänket vill jag förmedla till Er.

https://instagram.com/frokenloo/
Mer grönt, billigare måltider, vilket i sin tur gör att Ni faktiskt kan köpa kött från bönder som satsat på hållbar djurhållning!

Och till min stora lycka, så ska det öppnas en stor Eko-butik på söder i Juni
De kan inte ha valt ett bättre namn, Paradiset!

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/nya-ekologiska-matvarukedjan-oppnar-snart-blir-nagot-helt-nytt-pa-den-svenska-marknaden/aRKoek!NoGptjTOowb@hgJAhhez5g/

Hållbara butiker, sådana ska hyllas och lyftas fram! Sådana som värnar om vår hälsa och vår miljö!

Kommentera

Etikettmoln

