Vikten av Hälsan

Matrevolution!

Bildresultat för Food Revolution Day!

Japp, idag är det Matrevolutionsdagen, eller det låter bättre på engelska Food Revultions Day.

http://www.foodrevolutionday.com/

Som Ni ser och förstår, så är det Jamie Oliver som ligger bakom, hans program i England hade samma namn.

Matrevolution!
Ungefär som Matakuten här i landet.

Ja, det behövs, verkligen en sådan här dag, en sådan här organisation, för barnen, vår framtid, ska få en sund inställning till mat.
En förståelse för hur kost, kropp, hälsa och miljö hänger ihop.

Bildresultat för Food Revolution Day!

För idag, saknas detta i många hushåll, medvetna föräldrar/vårdnadshavare. Hade en intressant diskussion med en vän igår, hon hade uppmärksammat då hennes barn sprang ”Mini-Max-ruset”, ett lopp för barn, jätte bra initativ, dock berättade hon att barnen fick medalj, glass, banan, festis, badbiljett och hamburgerbiljett Max (huvudsponsor på loppet). Hon delade med sig av sina tankar, och jag kan inte annat än att hålla med.
De uppmuntrar barnen till att röra på sig, samtidigt så lockar de med att det är okej att stoppa i sig skräp. Medalj, banan och badbiljett, tror jag ungarna hade uppskattat tillräckligt.

Som jag skrev till henne så är det ju tänket ”Nu har Vi varit duktiga och rört på oss, då är Vi värda att UNNA oss lite gott”
Dagens barn sitter stilla alldeles för mycket, tyvärr måste både rörelse och bra kost in i deras liv tidigt. Man behöver inte plocka bort allt det söta, det är svårt men att belöna, locka, med detta blir så fel. Det blir alldeles för mycket av det i vardagen, och med den inaktiva livsstil som är ”normalt” idag, blir det en väldigt dyr livsstil de får med sig in i vuxenlivet med allt vad det innebär.

Bildresultat för skräpmatsindustrin

Men det är ju så, det är i skräpmatsindustrin pengarna finns. Där kan man pressa priserna på ”maten”, det billiga innehållet skapar lockrpiser och ”skrämmande” reklam som styr folk med järnhand, och gör så att detta hamnar i kundkorgen, på matbordet i många hem. I tron om att, det är svårt och dyrt att få till egen mat, för reklamen säger något annat. Vi har blivit ”matade” i alla evighet med detta och det har blivit en dyr (o)vana för hela samhället!

Bildresultat för Food Revolution Day!

Nu har vi ju rätt okej skolmat i detta land, om man jämför med England/USA/Mexico men även vår skolmat kan förbättras avsevärt och får inte barnen bra mat hemma, och motion i vardagen så är skolan den enda plats där de kan få detta om inte föräldrarna vaknar upp, får hjälp och stöd i att göra en förändring i familjen. Det finns annat att ”belöna” ”uppmuntra” ”Unna Sig” ”locka med” än godis och liknande. Det finns massor av gott där ute, som gör gott i kroppen.


Kanske ser vårt Fredagsmys extremt ut, men ack så gott.
Soltorkade bananer
Soltorkad mango
Rostade kokosflagor
Raw kokoschips
Rawfood kex
Salta mandlar
Och till vår stora lycka hittade vi vår favoritdryck ifrån Jamaica
En Hibiskusdryck, som smakar lite som kall glögg.

Med denna bild vill jag bara visa, att det finns alternativ till det vanliga.
Att våga smyga in sådant i vardagen kan vara ett litet steg i rätt riktning!

Som Ni vet har jag ju en dröm, det där hälsohemmet/lägret för just familjer med dessa problem, och jag gjorde något för ett tag sedan, jag skrev till http://sweden.reachforchange.org/sv/ och berättade om min idé.

Och jag har nu gått vidare till steg nummer två, bara det är stort för mig. För i steg ett skulle man fånga deras intresse på 1000 ord! Vilket jag tydligen gjorde. Nu är det ett långt formulär med djupa frågor som ska besvaras. Men jag tänker fylla i, och skicka in. För denna dröm, är för stor för att glömma bort, och som det ser ut i vårt samhälle, så VET jag att detta behövs.

Precis som Jamie gjort i England, så vill jag också förändra, hjälpa, inspirera, motivera och informera.

Ni kan läsa om Min dröm i dessa inlägg;
https://halsoatiin.wordpress.com/2015/04/09/i-have-a-dream/
https://halsoatiin.wordpress.com/2015/03/08/froken-loo-inspirerar-med-matiga-sallader-och-grona-ratter/

Det är verkligen dags, att slå på stora trumman, jag kan inte göra det helt själv men jag vet att det finns fler eldsjälar där ute som står bakom sådana här insatser.

Jag besökte en av dem idag, denna lediga dag, så bjöd Putte mig till Paul Svensson, och en lunch på Fotografiska!


Vilken utsikt

Vilken utsökt Löksoppa med porter och timjan


Och vilket salladsbord!
Hittade broccolistam med pumpafrön

Lämnade en liten hälsning till ägaren också


Om vad vad han betytt/betyder för mig, och hur han inspirerar mig

Precis så som jag försöker inspirera Er.
Jag kräver INTE av någon att ”efterapa” Min och Putte´s livsstil, utan det jag vill är att locka in er i köket, och få Er att börja våga lite mer.

Prova lite nytt, lite mer vegetariskt, hitta nya butiker med spännande smaker.

Detta är lite av vad som åtstakommits hos oss det senaste dygnet
Ja, vi är Foodisar, inte bara jag och utan även Putte
Igår då jag kommit hem blev det ett litet besök på en ”Invandrarbutik”


Massor av spännande inlagda grönsaker och röror (sockerfria, de svenska varianterna innehåller alltid socker)
Dessutom lite rostade frön.
Hela den där högen med burkar, drygt 200 kronor.
Bra mat behöver inte kosta, det gäller bara att öppna ögonen!

Sen idag har jag förberett lite inför helgen, då jag stänger på jobbet i dagarna tre
Så imorgon blir det bönfyllda tofurullar

Och på söndag blir det bönfylld kåldolme

Tofurullen innehåller kokta pimentobönor, kåldolmen innehåller blötlagda/mixade bönor
Och kåldolmen kommer jag äta tillsammans med en salladstallrik jag plockade ihop redan igår av det som blev över från middagen

Och nästa vecka kommer detta serveras hos oss


Åtminstone är planen så.
Men ibland ändras det, rester blir kvar och nya skapelser kommer till av dessa, eftersom jag INTE slänger mat!

Och även det är ju något som skulle passa att inspirera med på mitt hälsohem, att inte slänga mat, för som sagt, den största drömmen är ju det där Häloshemmet/lägret för barnfamiljer med livsstilsproblem.
Där inte bara jag skulle vara delaktig, utan även motion och inre mående skulle stå på agendan.
För det gäller hela familjen, inte bara barnen. Även om det är barnen som är vår framtid behövs en förändring i familjen för att det ska bli en god hållbar vana för barnen.
Få förståelse för hur kost, kropp och miljö påverkar livet.

Bildresultat för Food Revolution Day!
Och kanske skapas det en Matrevolution på vägen!

För det som sker i dagens samhälle skrämmer mig riktigt ordentligt!

Kommentera

Etikettmoln

