Vikten av Hälsan

Behövde inte ens öppna gårdagens Metro för att reagera.

28 KG Mat/Person och år

Stod i artikeln att slänger man två brödskivor i veckan, blir det tre kg på ett år!

Hur MYCKET slänger Du?

Tänk på att det lilla, helt plötsligt blir ett berg i slutänden.
Helt onödigt, och faktiskt idiotiskt, både för den egna ekonomin men även för vår miljö!
Använd rester, planera måltider, och SLUTA handla hem råvaror som du sedan inte använder för att du går ut och äter istället!
Det blir DUBBELT så dyrt!

Jag har svårt att slänga som Ni vet, både små skvättar som blir kvar då vi ätit
Denna tallrik står i kylen och väntar på mig ikväll

En vegetarisk sallad helt gjord på små rester

Lika väl som om jag inte slänger sådant som Ni kanske ser som ”skräp”
Ni vet ju, broccolistammar och blomkålsblast åker ner i wook, sallader och gratänger.

Och igår, köpte jag knippen med rödbetor och morötter
(nej tyvärr inte svenska, men bra priser och fina grönsaker)


(Citron och morötter/rödbetor är en underbar kombination i alla lägen)
Se vilken vacker blast jag klippte av från rödbetorna

Hade Du slängt det?

Jag gjorde det INTE!

Rödbetsblast, ja, Ni köper väl mangold i butiken, i dess salladspåsar.
Samma sak, annat namn!
Imorgon kväll kommer jag servera den
Tillsammans med detta;

Citron och vitlöksbakade morötter och hela rödbetor

Fräst rödbetsblast med svamp
Paprikasallad med basilika
Hummus
Auberginedip
Lätt kokta grönsaker
Örtstekt kyckling
Örtstekt torsk

Jag har inte alltid varit så duktig på att ta till vara på det som många petar ned i sopkorgen från grönsakerna
Utan det är min stora inspirationskälla, Paul Svensson och hans matlagning som lockade mig till att spara broccolistammar och blomkålsblast och prova att ta in det i min egen matlagning.

Hållbar, miljövänlig, nyttig, läcker mat för alla sinnen!

Han inspirerar mig.

Kanske kan jag inspirera Er!
För i min kyl står inte bara morgondagens middag utan även mat för fredag och lördag;
På fredag blir det;


Syrlig vitkålssallad
Chilihet svamp och paprika
Kelpnudlar med soja och broccoli
Till det serveras gulcurryfmarinerad tofu och strimlat nötkött

Och på lördag, då jag kommer hem sent från jobbet blir det

Tofurullar fyllda med ”tex-mex” inspirerad bön och grönsaksfräs

Mycket vegetariskt, billigt och miljövänligt!

Vill Ni ha fler hållbara tips, inspiration på grönare, måltider?

https://instagram.com/frokenloo/

Lika

Kommentera

Etikettmoln

