Vikten av Hälsan

Jag mår så illa!

En vän delade en gammal bild på facebook imorse, på de danska stackars grisarna


Men tyvärr, så är bilden fortfarande aktuell.

Första gången jag såg den där bilden var för drygt två år sedan, och vet Ni, INGENTING har blivit bättre! Grilltiden är här, och dessa grisar slaktas för att transporteras hit till Sverige, och säljs under märket Danish Crown! Det är en hel del butiker som valt att INTE sälja kött från detta företag men alldeles för många fortsätter lägga detta i köttdisken.

Och svenskarna lägger det på grillen. Restauranger köper in detta kött och serverar det till, kanske just Dig
Helt utan att Du vet om vart köttet kommer ifrån!

Vill Du ha det så?

Tyvärr så har inte våra stora drakar i köttbranschen skött sig helt fel fritt heller, vilket inte är så förvånande, för ju större företag, desto större makt över oss konsumenter. Hur de styr oss med järnhand, pekar med hela handen och vi bara följer efter. Helt i tron om att det är bra.

Självklart har jag ju läst en del små artiklar här och där, om hur svenska bönder misskött sina djur, skickat skadade djur till slakt, hur slakterier fått in högdräktiga kossor. Kycklingar som trampat ihjäl varandra. Men ändå, så tänker man, det är ju svenskt. Men är det verkligen så bra med att stödja alla stora drakar?

http://foodmonitor.se/index.php/bransch-produktnytt/3492-kronika-brotten-som-upptacks-pa-svenska-slakterier-har-slakterierna-verkligen-inget-ansvar

Som Ni vet så försöker jag och Putte värna om de små producenterna, här i storstan måste vi ut på upptäcktsfärd så vi hittar dem. Tyvärr litar Vi inte riktigt på saluhallar och ”fina” köttdiskar i butikerna. Vi borde göra det men att få köttet förpackat med bondens namn, adress till bondgården är något speciellt.

Nu har inte alla den möjligheten, tyvärr. Jag önskar i den bästa av världar att det inte var så. Tänk om politikerna satte högre krav, underlättade för bönderna, satte hårt mot hårt, och stoppade importen av utländskt kött. Tvingade restauranger att ursprungsmärka sina menyer, så att Vi som konsumenter vet vad vi får på tallriken.

Jag anser att det spelar INGEN roll om det påstås att kött ifrån Australien/Nya Zeeland/Brasilien/Urugay är det finaste, det har fraktats över hela jorden, i vakuumförpackningar, håller i flera månader. Speciellt köttet ifrån Syd Amerika borde helt bojkottas där befolkningen får betala priset med sin hälsa, då naturen besprutas, regnskog skövlas, allt för att det ska se så bra ut att djuren strövar fritt. Kött från USA, där djuren ställs i fållor, s.k feedlots, gräslösa fållor, man kan likna det med de danska burarna med grisarna, de göds upp snabbt så att de får den ”rätta” marmorringen som folket vill ha.

Bildresultat för feedlots

Hur naturligt låter det? Folket vill ha, vi har blivit VANA vid det, p.g.a att det är det Industrin försett oss med, de har luskat ut hur de ska få ut så mycket kött som möjligt på kort tid, billigaste sätt. ”Odlat” fram. Ingen naturligt marmorering, inga djur som för böka fritt. Kycklingar som får picka precis som om dom vill, växa tills de är ”klara”, inte hemska kycklingstallar. De finns här i Sverige, dock under kontroller, men utomlands, de flesta kycklingar som säljs på restauranger, i salladsbarer, har allt annat än svenskt ursprung. Fullmatad med antibiotika, och helt utan kontroll har de kommit in i landet.

Bildresultat för importerad kyckling

Från Thailand, Danmark, Polen, Brasilien, Tyskland. Spruta in lite vatten, vips ingen råvara, utan en bearbetad produkt, och då släpps de igenom salmonellakontrollen.
Vill Du ha det så?

Har inte Vi all rätt att veta, vart vår mat kommer ifrån, hur den hamnat i detta land? Att maten vi äter är säker?

Jag tycker det!
Jag mår så illa, att det är såhär.
De stora drakarna styr, de har bestämt över hur vi vill ha det!

Jag och Putte vill inte ha det så!
Jag önskar att fler började ställa krav, både i butik, på restauranger.
Att våra politiker underlättar för våra svenska gårdar, att fler för möjlighet att handla ifrån dem!

Om Ni tittar på bilden som inledde inlägget, och tittar på denna;

Vilken av grisbönderna skulle Du vilja handla ifrån?
Denna bild, är ifrån en gård i Hälsingland, som vi handlat ifrån ett flertal gånger då de besökt Bondens Marknad i Gävle.
http://www.sorhogalantgard.com/

Djur, som fått växa upp, böka runt, precis som de ska.
Ingen stress och press.

För precis som oss människor så mår inte djuren bra under stress heller!
Ett stressat djur, ger dåligt kött!

Jag äter inte kött, men det kött som Putte ska äta, där ställer Vi krav. Den fisk vi fyller frysen med, där ställer Vi krav. Visst gör vi andra val i butiken ibland, men hela tiden är vi medvetna om vad de valen gör med miljön och hur den påverkar. Min dröm, är inte bara att få människor att förstå vad kosten gör med kroppen, utan även vad de val de gör i butiken, påverkar så mycket mer. Och vilka rättigheter vi har som konsumenter, att vi MÅSTE börja ställa krav. Vi blir ständigt lurade där ute.
Såg ett blogginlägg igår, en tjej som skrev att hon handlat svenska jordgubbar på torget där hon bodde… Ledsen men så var nog inte fallet.

Medvetenhet! Krav! Ifrågasättande!
BÖRJA ORKA BRY DIG!

Ja, det är måndag idag, och Ni som följer mig vet att jag håller hårt i

Och skulle fler börja äta vegetariskt då och då, skulle det kunna ligga kött ifrån Glada Djur på fler tallrikar!
För det är rätt så billigt att äta veggo!
Se bara på detta;


500 G Bönor, 20 Kr, 500 G Beluga linser (de ”finaste” linserna) 30:-
Räcker till många måltider!

Har varit ledig idag så det blev två vegetariska måltider,
Till lunch hade jag plockat ihop en tallrik av helgens gröna rester

Och till de gjorde jag
Sojabönsbiffar som jag protein och mineralboostade med hampafrön

Till middag gjorde jag;


Linsfylld paprika

(Putte´s paprika fylldes med ekologisk köttfärs ifrån Gästrikland)
Fyllningarna kokades med rödvin, paprikapuré, timjan och vitlök.
Till det serverades
Vitlök o timjanspicklad blomkål/sparris
Marinerade edamebönor/haricorts verts
Morotssallad med purjo och torkad papaya
Gröna blad

Tog en liten food-walk efter lunch och kom hem med lite smått och gott

Soltorkade bananer och mango

Torkade alger
Kelp-nudlar (har aldrig provat men ser spännande ut)
Tofuark
Tofu
Frysta edamebönor
En spännande currypasta

Så imorgon när jag kommer hem ska Kelp-nudlarna provas i en;

”Asiatisk” grönsakssoppa med tofu, pocherat ägg, och dessa nudlar

Till det äter jag en vitkålssallad som jag gjorde på

Färsk vitkål, ananas och rödlök, ingefära och vinäger.

Ja, jag vet, kanske ett långt och ilsket inlägg men
Vi MÅSTE börja bry oss och ställa KRAV!
Det går inte att stoppa huvudet i sanden, industrin leker med vår hälsa!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

