Vikten av Hälsan

Min systers man delade denna bild på Facebook idag;

Och den talar ju för sig själv, den säger en väldigt bitter sanning, om hur prioriteringen ligger hos många!
Eller vad säger Ni?

Tänk om jag lyckades förändra folks beteende kring hur de tänker då de handlar, bara att de blir lite mer medveten kring prioriteringar i livet.

Jag har också haft de prioriteringarna men med tiden så har jag insett, både vad kosten gör med kroppen och hur vårt beteende och tänkande kring vår livsstil, vår mat, vad vi handlar, påverkar hela kretsloppet egentligen.

Men börjar man smått, med att se om sitt ”eget hus” kan man göra mycket. Idag har jag en helt annan syn, och helt andra prioriteringar, vilket fått mig att må så mycket bättre, och jag vet hur mina val påverkar annat i det långa loppet.

Självklart vill jag sprida den kunskapen och erfarenheten som jag skaffat mig vidare, därav denna blogg. Och når jag några, har jag ju lyckats lite granna i alla fall. Vilket jag tydligen gjort i veckan, med mina inlägg om både smittade hallon och fusket kring glass (och andra livsmedel).

För idag var det tredje dagen på denna vecka som det pep till på bloggen om hög belastning från unika besökare. Känns ovant och konstigt, för jag bara skriver sådant som jag uppmärksammat, som jag lärt mig på min resa mot ett medvetet leverne, livet som medveten konsument. För det är de inläggen som drar läsare till sig har jag märkt. En vän uttryckte sig lite roligt på Facebook ”Men Du vill ju förändra världen”

Ja, det är kanske lite att ta i men jag vill förändra helt klart, uppmärksamma, informera, inspirera och motivera.

Drömmen är ju att nå ut till fler. Men det lilla är något.

Och kanske är det någon som blir lockad av denna;

SEG CHOKLADTÅRTA

1 Dl Nötter/Frön
0,5 Dl osötad torkad frukt
1/2 Banan
2 Msk raw cacao
1 ägg

Blötlägg nötter och torkad frukt i minst 1 timme, häll av allt vatten.
Mixa dem tillsammans med bananen och ägget.
Tillsät 2 msk raw cacao.

Bre ut smeten i portions stora bottnar på ett bakplåtspapper, ej för tunna.
(du kan göra två större också)
Grädda på 200 grader i ca. 10 minuter
De ska vara lite sega, som en kladdkaka.

Låt svalna.
Skiva den andra bananhalvan och lägg på två bottnar.
Lägg på den andra. Bre på kesella och strö på kokosflagor.

Till sommaren då jordgubbarna tittar fram så passar de ypperligt tillsammans med banan och kokos.
Då apelsinerna är i säsong, kan man riva över lite apelsinskal på kesellan.

Lämna en kommentar