Vikten av Hälsan

Har försökt skrivit detta inlägg flera gånger känns det som, fast egentligen är det väl en bra rubrik som saknas.

För innehållet i detta inlägg, är helt enkelt, bara en massa mat (och kanske en och annan blir inspirerad) av det.
Och är det så, ja då har jag ju lyckats med något denna soliga dag.

Var ju i Gävle igår, och då passade Vi på att få frysen påfylld med fint kött ifrån Diléns Saluhall, köttfärs, grytbitar och korv.

Producerat helt under de krav Vi ställer på det kött som Putte stoppar i magen.

Dessutom fyndade jag lite bra grejer från Urtekram


Danskt, ekologiskt.
Underbart sortiment.

Ja, som sagt, solig ledig söndag, fylld av energi efter att fått spenderat tid i vårsolen så har det pysslats lite i köket såhär på förmiddagen, inför kommande måltider.

Till lunch idag bjuder jag på;

Kungsflundra fylld med ägg och saltgurka

Som serveras med
Citronbakad vitkål, picklade sommargrönsaker, en fräsch sallad samt lite kokt broccoli

Kvällens middag står även den förberedd i kylen, och då kommer jag göra en;

Jamaicansk-gryta med vitling, som serveras med en bönsalsa, fruktig och het vitkålssallad,

samt en svalkande kokossallad med banan och gurka

Imorgon är det ju som bekant Köttfri måndag och då har jag gjort något så enkelt som;

Riv morötterna, ingefäran, strimla lite purjo. I med allt i en form.
Knäck ägg, vispa ut dem i lite vatten, salt, peppar och gräslök.
Slå över morötterna, in i ugnen, 175 grader ca. 45 minuter.
Under tiden gör du något roligt!

Morotslåda med ingefära, som serveras med en het rabarberchutney, sojamarinerade tomater/svamp samt bönor med citron.

Raberberchutney
Fin hackad rabarber, lök, riven vitlök, chiliflagor och vinäger som fått koka ihop!
(Putte kommer även få en kycklingklubba till sin låda, fick tag på Bjärrekyckling till toppen priser

Och bra kött, då är det okej att äta på en Köttfri måndag om man nu prompt ska garnera sin mat med kött)

Och på Tisdag, blir det senapsstekt torsk med;

Pepparrotsbetor och en ”somrig” äggsallad med rädisor, fänkål, sparris och gröna bönor.

Appråpå sommar så fick jag en halv rabarberstjälk kvar ifrån chutneyn så då slängde jag ihop ett litet mellanmål;

Chrunchy-rabarbergömma

1/2 rabarberstjälk
1 Dl kokosflagor
1/2 dl hackad mandel
1/2-1 Dl hackad torkad osötad frukt
1 udd vaniljpulver
1 ägg

Detta är vad jag tog, ni kan ju ta det Ni har.
Jag föredrar ju att söta med torkad frukt/banan då det ger bra sötma och bra energi till kroppen

Skiva rabarbern, lägg den i en skål, tillsätt alla andra ingredienser. Blanda runt.
Knäck i ägget och blanda.
Häll i en form, eller som jag, ett uppvikt folieark så kan man lätt ta med sig den ut i vårsolen.

Grädda i 200 grader, ca. 12-15 minuter tills det fått färg och blivit lite chrunchy.

Servera med kesella/keso, och kanske lite skivade jordgubbar.

Ja, det kanske inte borde vara någon annan rubrik på detta inlägg än, bara en massa mat.

För, det är nog rätt tydligt, jag gillar mat, gillar bra mat.
Mat som betyder något för hela kroppen, från planering, till sista tugga, ska det vara gott!

Mer mat, det finns ju på

https://instagram.com/frokenloo/

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: