Vikten av Hälsan

Har haft en helt fantastisk ledig tisdag, egentligen har jag svårt att sätta ord på den.


Morgonpromenad med morgonsol

Som alltid då jag får lägga mig på yogamattan och låta kroppen utmanas i yinyoga och samtidigt hamna vara närvarande i stillheten, då man känner hur kroppen släpper efter. Känna av, läsa av, kanske ignorera och låta det passera.

Känslan är magisk efter att ha fått landat ordentligt, idag lät Elin oss både börja och avsluta i liggande avslappning. Yoga är för alla, det finns olika former och jag har nog hittat Min. Ingen ska någonsin få ta ifrån mig Yinyogan, känslor kommer, tankar passerar men jag går alltid ut därifrån i min lilla yogabubbla, lugn av Elin´s trygga röst.

I dagens samhälle skulle alla behöva hamna i den där stillheten, klara av att vara närvarande i stillhet. Släppa tankarna på då och sen. Bara vara här och nu. Känna av kroppen. Inget dömande och inga krav. Våga gå in i sig själv. Släppa ytligheterna.

Flum?
Nej, bara ren sanning! Det är en utmaning för nutidsmänniskan och ju längre tiden går, desto större utmaning kommer det bli för människan att koppla av och bara vara.

Jag är glad att jag fått möjligheten att få uppleva detta, för jag behöver det.
Och i dag har jag verkligen fått stanna i min bubbla hela dagen utan att behöva tänka på något annat än mig själv.
(Ja Putte kom hem och höll mig sällskap vid lunchen då)
Så efter lunch, lockade vårsolen ut mig.
En härlig långpromenad genom Mitt Söderort

Mot Södermalm

Som visst blev hela vägen till Östermalm

Var inte meningen men då tunnelbanan inte fick gå hela vägen så fick jag njuta av den vackra stad Stockholm faktiskt är.
Jag såg det som en bonus, gå i ett vårligt Stockholm, och i min bubbla hörde jag svordomar, suckar och stressade ögon över att behöva gå en hel tunnelbanestation för att kunna åka en till in till stan.

Storstadsproblem som jag inte förstår mig på!

Så passade på att fluffa till min yogabubbla, då det erbjöds Bodybalance, ett rogivande men utmanade pass på kropp och själ men även där utmanas man att vara totalt närvarande, släppa allt, och vara närvarande. Är tanken på fel plats i en balansövning, då trillar man. Prova!

Nu har jag landat i soffan, under favorit filten, med stickasockor, lagom härligt trött i kropp och själ men så nöjd över det jag fått njutit av idag.

Tänkte bara avsluta med att svara på en fråga som jag ofta får
”Vart hittar Du alla spännande saker du använder?”

Ja, ibland i helt vanliga butiker, ibland i små härliga eko/delikatessbutiker men ofta så går jag och Putte in i dessa områden där vi finner guldkornen, där våra ”Nysvenskar” öppnat butiker och säljer matvaror från sina olika länder.
Vi möts ofta av nyfikna blickar av dessa människor, men de blir lika glada då de får frågor från oss, då de märker att vi är nyfikna, handlar och återkommer gång på gång.
Dessa butiker har ofta spännande sortiment av frukt och grönsaker de har mängder med olika bönor/linser, oliver, kryddor, frön, grönsaksinläggningar till underbara priser.

Igår kom Putte hem tidigare än tänkt så vi åkte iväg och handlade lite på en sådan butik

Och tänk, ja, även jag köper ”helfabrikat” ibland, Hummus o Auberginedip på burk, ibland sätter hummussuget in och tiden att koka kikärtor finns inte, då är det perfekt att öppna en burk, tillsätta vitlök och spiskummin och bara sleva upp. Dessa innehåller inga konstigheter förutom kikärtor, sesampasta, salt och citronsaft. I övrigt fann Putte lite härligt inlagda turkiska pickles och en rödkålssallad med vitlök, sen hittade jag en STOR burk ajvarrelish för 17 kronor, en påse tandori krydda, dessa fyra sista nämnda UTAN socker, annars är det ofta socker i både kryddblandningar, picklade grönsaker och ajvar du köper i vanliga butiker!

Ja som sagt, i min rosa yogabubbla kommer jag vara hela kvällen, och jag hoppas en del av känslan stannar de dagar jag har att jobba nu innan ledig helg.
Sena kvällar väntar så jag har ju såklart förberett maten, så att jag slipper den stressen då trötthet och hunger är som värst då jag kommer hem.

Så imorgon har jag bara tagit en massa rester från gårdagen och idag
Kokat ägg och gjort en


Laxsallad
(Rödbetshummusen jag gjorde igår, på gula ärtor, kokt rödbeta, citron och pepparrot blev riktigt underbar!)

På torsdag blir det
”Ungersk” Ärtsoppa med, vitkål, paprika, vitlök och kummin


Samt en salladstallrik med övriga rester.

Hälsa, är mer än bara träning och bra mat!
Du måste gå in i dig själv också!
”Träna” Ditt inre, för det är där inne, Du faktiskt finns och är!
Bortom ytligheter och filter!

Kommentera

Etikettmoln

