Vikten av Hälsan

Grönt är så mycket mer än bara isberg tomat och gurka, och det tror jag att de flesta svenskar fattat men ändå är det alldeles för få som vågar ta ut svängarna, det blir det ”gamla” vanliga, de säkra korten.

Men av våra mest vanliga grönsaker kan man ju göra så mycket bara man vågar prova.

O dessutom se dem, som mer än ett tillbehör i hörnet av tallriken, att låta hela tallriken bestå av grönsaker och sedan ”toppa” med kött eller fisk, om man så vill. (Jag vet, samma filosofi som min favvo-kock Paul Svensson).

Bildresultat för mat och miljö

Dels blir det billigare för dig, då man kan handla riktigt billigt då man äter mer grönt, och dessutom blir det ju mindre miljöbelastning då köttindustrin kostar miljö.

Det odlas mer bete för att föda upp djur här i världen än vad det odlas till oss människor, sinnessjukt!

Bildresultat för mat och miljö
Först brukas jorden, det skördas, o blir mat för att föda upp djuren, som sedan slaktas, styckas och transporteras till butiker, och sedan hem till dig
. Vore det inte bättre då att jorden brukas, och det sås en massa grönt som Vi människor kan äta istället för att det först ska passera ett djur?

Ja, nu är det upp till var och en om de äter kött eller ej.
Men handlar man mer grönt, kan man köpa lite bättre kött från djur som haft en hyffsat bra uppväxt i alla fall.

Detta stycke här ovanför sparade jag i utkastet 10.22. Sen begav jag mig mot Nybroplan för att få svettas o peppas med de härliga tjejerna på core o spinning. Sen på väg hem slog det mig att det var länge sen jag googlade upp Paul Svensson på SVT´s hemsida, och döm om min förvåning då jag fann detta klipp från IMORSE!

http://www.svtplay.se/klipp/2877383/ekologisk-och-hallbar-mat?start=auto

Lite läskigt med tanke på vad jag skrev innan jag åkte. Paul och Jag, lite samma tänk. Ja sen de nya råden från Livsmedelsverket, är ju som programledaren säger i klippet, är som om Paul (eller Jag) skulle kunna ha skrivit dem.

http://www.svtplay.se/klipp/2877283/vad-ska-vi-ata?start=auto

Mer grönt protein, mindre kött.

Och det behöver ju INTE vara så svårt, bara man inte gör allt på en gång utan plockar russinen ur kakan och låter det bli en ny kaka.

Ta Era favoriter och utgå ifrån dem och förvandla dem till något nytt.

Jag har faktiskt hunnit handla för veckan idag, vilket känns skönt


(Ja flera butiker, har besökts, men alla inom en och samma radie, med olika erbjudanden som intresserade mig)
Trots pollenallergi så fyller våren mig med energi.

Massor av grönt, fisk finns ju sedan tidigare i frysen.
Kött från glada Gästrikedjur kommer det fyllas på med i helgen, från http://www.dilens.se(Låter hemskt, men de djuren har levt under riktigt bra förhållanden så då är det okej att det hamnar på Putte´s tallrik)

Ser det som en självklarhet nu att det ska finnas grönt på tallriken, mest grönt.
Igår efter jobb och träning blev det en riktig grön måltid;

Rotfruktspytt med grönkål och äpple smaksatt med rökt lax, kokta grönsaker och ärtpuré och lite örtstekt torsk till det.

Idag är det ju måndag och det betyder ju Köttfri Måndag
Bildresultat för meat free monday
(Ja EN dag i veckan kan ALLA äta vegetariskt, så det så!!!)
Så till lunch blev det enligt veckoplanen;Fylld squash

Som jag fyllde med lite grönsaksrester som jag fått från en juciemaskin (denna gång var det mest morot och rödbeta men även en del äpple och citron),


Till detta blev det ugnsstekta tomater, gula ärtor som jag fräste med paprika och broccoli.
Serverade med lite gröna blad och överblivna kokta grönsaker från igår.


Rätt så färgglad tallrik iallafall.

Till middag har jag tagit en av våra nya favoriter

Alger!


Och gjort en färgglad Algsallad

Som kommer serveras till wookad svamp och squash (innanmätet från squashhalvan jag gröpte ur till lunch)
En vitkålssallad med apelsin, stekt tofu och lövbiff
(nog för att Putte har dragit ned på köttet men lämna det helt är inte okej ännu)

Ja, alger har ju blivit en ny favorit, en ”gammal” men ack så god favorit är ju


Surkål!

Enklare än så kan det inte bli, sprängfylld med nyttigheter och bara öppna locket och skeda upp på tallriken.
EN MATSKED, ger lika mycket nyttiga bakterier som EN PORTION naturell yoghurt.
Denna stora burk, 900 G, kostade 17:- på ICA (då var jag på en av Sthlm´s dyraste), bara vitkål och salt men så nyttig och god!

Något annat som är enkelt, gott och nyttigt är att rosta solrosfrön (eller pumpafrön)

Antingen med kanel/kardemumma o ha till frukost/mellis
eller som jag gjorde idag med
Chili, tomat och lite vitlöksvinäger,
Bara strö över lite chrunchigt på sallad eller ta som snacks i farten.

Ja, när jag ändå är inne på att försöka inspirera Er kan jag väl dra till med vad som kommer serveras imorgon med då.
Ni som ledsnat på Min mat, har nog redan slutat läst så.

Imorgon lunch, blir det enligt veckomatsedeln;

Rimmad lax (den ligger i kylen nu i en ”rimlag” alá Fröken Loo, vitt vin, dill, lagerblad o salt. Där ligger den tills imorgon).
Till det serveras det senapsrostade morötter, lite vitkål, saltgurka och äpple. (Krispigt, sött och salt i en bra kombination)
Lite lätt kokta grönsaker till det.
Samt denna läckerhet.

Rödbets”hummus” med pepparrot.

Mixade gula ärtor, en kokt rödbeta, pepparrot och pressad citron.

(Blev rätt mycket men det som blir över kan jag använda senare i veckan till något annat gott)

Så imorgon kväll blir det en;

Fiskgratäng på Torsk (och den rökta laxen som blev kvar ifrån igår), med tomat och aubergine (lite medelhavsstuk med andra ord)
En sallad på gröna blad samt en linssallad med svamp.

Ja, som Ni märker är det mest grönt och lite fisk (eller kött då Putte önskar det och jag äter veg.)

Och att prova nya saker är ju något både jag och Putte älskar, smakprover, diskutera och se olikheter.
Här är ett exempel, tre svarta oliver.

En äkta Kalamata, två andra äkta, dock urkärnade från två olika delar från Spanien.
Tre olika smaker.
Skulle kunna ligga en fjärde där, en svart, färgad med järnoxid (vilket är vanlig bland de oliver som säljs i salladsbarer/pizzerior)
Putte äter bara Kalamata, de andra tycker han inte om, jag föredrar ju Kalamata men ”äkta” svarta urkärnade går ned de med och speciellt i mat.

Sen kan jag ju få för mig saker, som förra veckan då jag ugnsbakade ägg i en tomat och la rå lakrits på torsk tillsammans med citron, vilket blev en succé båda sakerna.

Så idag då jag handlade hittade jag ett jätte litet färskt vitkålshuvud, och jag såg framför mig hur jag bakade det helt i ugnen


Så det MÅSTE jag ju prova i veckan (blir nog i helgen då jag är ledig)
Kan tänka mig att jag delar det på mitten, penslar snittytan med lite soja och chutney, och stoppar in i ugnen.
Sen om jag slår in den i folie, eller bara bakar på en plåt det får Ni ju se med tiden.

Jag vet att många av Er har kort vecka denna vecka, ledig tre-fyra dagar, passa på då
att våga prova något nytt, när Ni ändå har tid.
Ni eldar upp de gamla vanorna på Majkasen på torsdag, och tar in lite nytt på fredag då det är 1 Maj!

Ta fredagsmys hela dagen i köket med familjen vett ja!

Ja, som Ni vet, så är en sak som står på min ”Bucketlist” är ju att äta något som Paul Svensson lagat
men helst av allt, spendera tid i köket tillsammans med honom.
Han är en inspirationskälla till Min matlagning!

Precis så som jag försöker inspirera Er!

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

