Vikten av Hälsan

Putte frågade mig i helgen ”Om Du bara fick äta en enda maträtt resten av ditt liv, vad skulle Du äta då?”
Han sa direkt Moussaka, jag lät mig fundera en stund men kom sedan fram till denna salladskombination;

Laxsallad med; Lax från mina fiskargubbar, spenat, rödlök, soltorkad tomat, oliver, avokado, riven morot, vitlöksmarinerad svamp och broccoli, pepparrots picklade rödbetor krämigt kokt ägg samt grönärthummus toppad med rostade pumpa/solrosfrön

Vad skulle Du äta resten av Ditt liv?

Undrar om man skulle klara av att äta samma sak dag ut och dag in?

Visserligen var det ofta så jag gjorde förr, inte så stor variation, det man kunde byta ut var typ ketchup mot bea.sås, eller cafe de paris.sås. Byta ostsort på mackan, eller äta varma mackor istället för kalla. Stuva makaroner istället för att äta spagetti. Varm choklad istället för kall. Mer variation än så var det ofta inte, även fast jag ÄLSKADE att laga mat.

Ser ju lite mer annorlunda ut idag.

Och eftersom det nu väntar många sena jobbkvällar och en ny vecka börjar ju alltid efter en söndag, så när jag insöp vårluften imorse och dessutom mötte jag familjen Bambi

Kom inspirationen för nästa veckas mat, lite mer variation, även om det används samma råvaror.

Eftersom jag är ledig måndag och tisdag, utgår jag ju vad som finns hemma nu, så kompletterar jag då vi handlar i början av veckan med det som ska vara till resten av måltiderna. Vissa saker ser jag ju alltid till att ha hemma, sådant som jag vet är billigt året om, som morötter, lök och ofta är ju broccoli hyffsat billigt annars ligger det alltid i frysen, då Putte alltid vill ha det till sina måltider.

Man har ju sina favoriter som man alltid vill ha på lut där i kyl/frys/skafferi.

Det jag ALLTID vill ha hemma är;
Ägg
Avocado
Svamp
Broccoli
Morötter
Lök
Vitlök
Torkade baljväxter
Oliver
Pumpa/solrosfrön
Kross.tomat
Fryst fisk

Vad ser du alltid till att det finns hemma?

Visst vill jag ha mer saker hemma också, men detta är något som alltid finns. Och finns detta behöver jag ALDRIG stå med hungrig mage särskilt länge.

Och som Ni vet ser jag ju alltid till att ha mat förberedd i kylen, så eftersom jag nu kommer att komma hem sent resten av veckan står middagarna så gott som klar i kylen
Så imorgon blir det;

Tofugryta och en liten salladstallrik

På lördag blir det;

Även då en salladstallrik, dock en större, ihop plockad av sådant jag gjort under veckan
Som serveras med
Stekt temphe med harissakrydda, lök och paprika

Och på söndag blir det något så enkelt o snabbt som

Rotfrukt o äppelpytt med grönkål o rökt lax som serveras med stekt ägg, kokta grönsaker o ärtpuré

Eftersom det är stressigt på jobbet, känns det skönt att man minimerar den egna ”vardagsstressen” med de små medel man kan.

Kommentarer till: "Vad skulle du vilja äta resten av ditt liv?" (2)

  1. Lökar i alla former, lime/citron, blomkål, broccoli, groddar, frön, nötter, bär, fisk, rökt kött och ägg.

    • =) Först trodde jag att det var en maträtt du ville äta resten av ditt liv men sen slog det mig att det är vad du alltid vill ha hemma… För fisk, bär o kött i samma maträtt… =/ =) =)

Kommentera

Etikettmoln

