Vikten av Hälsan

Bildresultat för sveriges yngsta mästerkock

Herregud vilka ungar, sitter och tittar på Sveriges yngsta mästerkock. Blir helt paralyserad över hur de komponerar ihop, hur uppfinningsrika de är, vilka rätter de skapar. Där skulle många vuxna behöva se och lära. Visst det ligger lite press på dem i programmet. Men jag tror att där hemma i köket, så är de inte rädda för att det ska bli lite fel, sådär som barn är, nyfikna, provar på och upptäckande.

Precis så som jag vill att Ni ska se matlagningen också, blir det fel, så är det så, inget mer med det. Då får man ta lärdom av misstaget. Bli som de små kockarna på tv, nyfiken, väck lusten att lära och testa nya smaker och kombinationer. Jag lovar, att börjar Ni våga lite mer, testa nytt, så kommer Er matlagning bli så mycket roligare.

Som jag skrev igår, så skulle jag ju prova lite nytt idag, vände på måltiderna så det blev;

Pepparlax, riven mangold, linssallad, vitlöksinlagd aubergine, ugnsbakade ägg i tomat med örter samt rostad broccoli o lök

Och snacka om härlig kombination med detta ägg

200 grader, i ca.12 minuter, krämigt, vill Ni ha hårdare är det bara att låta de stå inne någon minut till.

Så ikväll då Putte kommer hem blir det
Vitling med rålakrits och citron,

Hade ju tänkt att det skulle bli lätt kokta rotfrukter men eftersom både jag o Putte är så förtjusta i picklade/inlagda grönsaker så Picklade jag till palsternacka och morot med dill imorse som äts tillsammans med fisken, samt en ljummen grönkålssallad med ärtor, saltgurka och äpple.

Ni som följer mig vet ju det här med picklat och syrat, hur ofta det är sådant på våra tallrikar men det är ju så gott, dessutom så blir det en viss konservering som gör att det håller länge. Så förutom dessa rotfrukter, så blev det;

Ingefärsrödbetor med ananas
samt en
Vitkålssallad med passionsfrukt, morot, rödlök, ananas och jordgubbar.
Skönt att ha lite färdiga grönsaker i kylen nu när det kommer bli sena kvällar för både mig och Putte resten av veckan.
Så har även förberett riktig snabbmat för imorgon kväll

Ett hett och fruktig grönsaksfräs med mangold.
Bara hetta upp en panna, ned med grönsakerna.
Lättare och snabbare kan det inte bli!
Till detta kommer jag att servera bönbiffar

2 dl blötlagda sojabönor (ej kokta) mixade med ett ägg och lite härlig garamasala krydda


(Bara ställa in i ugnen imorgon kväll)

Fick även ett önskemål innan Putte drog iväg till jobbet efter lunch att,
”Åh kan Du inte baka något litet o gott”,
Vet inte vad han menade med litet men tog en promenad i solen, tänkte på vad jag hade hemma;

Så av detta kom jag fram till att jag skulle göra en
Svalkande Choklad”paj” med somrig fyllning

180 G Valfria naturella nötter/frön
100 G Osockrad torkad frukt
2 ägg
1 Msk raw cacao

1 Banan
1 udd vaniljpulver

1/4 del Ananas
150 G jordgubbar

Sätt ugnen på 200 grader

Blötlägg 100 G av nötterna och all torkad frukt i ca 2 timmar
Häll av allt vatten, mixa tillsammans med de nötter du inte blötlade, blanda i äggen och kakaon

Bred ut smeten på ett bakplåtspapper, gör en fördjupning och gör lite kanter på kakan.
Du kan även göra den i en form, olja då in formen och ströa formen med kokos, eller klä den med bakplåtspapper.
Grädda pajen i ca 20 minuter

Låt den svalna och gör fyllningen under tiden.

Mixa bananen med vanilj pulvret.
Denna ”kräm” häller du i botten på din paj.

Ovanpå detta lägger du tunna bitar av ananas och skivade jordgubbar.

Ställ in den i frysen en stund innan den ska serveras.


Låter du den stå i frysen över natten, kom ihåg att ta fram den ca. 1 timme innan servering med tanke på att banan blir stenhårt i frysen.

Och något annat somrigt och svalkande, som Ni kanske kan servera till, eller som fördrink är ju

Mixad ananas, jordgubbar med Ramlösa Mojito!
(Ja man kan tillsätta någon god rom eller så också)
Fräscht och gott!

Kanske har jag väckt lite nyfikenhet och lust hos Dig
Att våga lite mer i köket!
Mer inspiration, ja det finns ju på
https://instagram.com/frokenloo

För det kommer nog dröja lång tid till innan Fröken Loo når ut till fler med sin matlagning, även om den drömmen finns med mig varje dag!

Kommentera

Etikettmoln

