Vikten av Hälsan

Spara eller slösa?!

Som ni vet vid detta laget så kan jag inte slänga mat. Speciellt inte fullt ätbar mat. Och som jag skrev om förra veckan så påstår Putte att mina ögon är inställda på ”röda lappar” och ”extra priser”.

Tror inte han tycker det är nå fel med det med tanke på att jag inte köper något bara för att. Jag har alltid en tanke bakom och det som hamnar i korgen är ju alltid bra råvaror.

Se bara på dagens klipp

Ekologisk nötfärs (500 G), ekologisk lammfärs (500 G), svensk kyckling (350G) och lax (500 G). Allt för 130:- inget fel alls, bara kort datum.

O om det inte sålts idag hade det hamnat i butikens sopor. Tillagar man det samma dag eller låter det hamna i frysen är det bara en vinst för vår miljö och för din ekonomi.

Bildresultat för slänga mat

Var iväg en sväng till Ica med Putte, hade ju sett att det var extra pris på kaffe

Denna ädla dryck, 25:-/paketet istället för 38:-!

I samband med det butik besöket så hittade jag mer lax (700 g) till nedsatt pris o närproducerade kamben (500 G),

Sammanlagt 90KR!

Kalla mig tokig eller pris/miljönmedveten det är upp till er.

Jag tycker bara att det är dumt att slänga ätbar mat. Det kostar både pengar och miljö!

Så förutom att lägga en hel del av denna mat i frysen så tog jag reda på lite tills ikväll;

Putte har tjatat o drömt om moussaka på lammfärs länge så jag lät en sådan puttra på spisen i ca 2 timmar.


Så ikväll åker den in i ugnen och gratineras av. Och jag äter lite av all lax m citron med ”exotisk” touche (mango, vitlök, ingefära, soltorkad banan och kokos). Till det blir det lite riven mangold, hummus och surkål. 

Ja, det har ju blivit lite mycket vegetariskt för mig nu, så tar igen all saknad fisk dessa dagar tror jag, för det blir ju lax ikväll, idag till lunch blev det;

Torsk under grönkål/solrostäcke, med helbakade rödbetor, en äppel/spenatsallad och lite kokta grönsaker.

Och det blev ju förföriskt gott, o så enkelt. Rödbetorna passar ypperligt att göra på grillen nu när den säsongen börjar.

Jag bakade de större i ca.1 timme tillsammans med lite lök, vinäger, olivolja, salt. De mindre behövde bara 30 minuter.

Solrostäcket på fisken gjorde jag såhär; Mixade grönkål med en halv skalad citron, salt, persilja, äggula. Sen blandade jag i solrosfrön. Bredde detta över fisken och bakade i ugnen ca. 15 minuter.

Imorgon blir det något nytt;

Vitling med citron och hackad rålakrits. Till det blir det lättkokta rotfrukter med dill, samt en grönkålssallad med ärtor, äpple och en aningens saltgurka (för att bryta av det söta från ärtor och äpple).

Imorgon kväll blir det också lite nytt;

Då jag ska baka av ägg i tomater tillsammans med lite örter. Sen har jag picklat aburgine och paprika med vitlök. Till det blir det rostad broccoli med rödlök samt en linssallad och pepparlax som är kvar från i lördags.

Jag använder det jag har hemma, handlar det som är billigt, vad gör det om jag använder morötter, broccoli, lök och squash flera måltider i rad? Varierar man tillagningssätt och smaksättning blir det aldrig tråkigt. Jag tar vara på rester, låter butikernas erbjudanden styra lite av vad som hamnar på tallriken. Vilket ofta leder till nya maträtter, aldrig enformigt, blir ekonomiskt både för vår miljö och plånbok.

Bildresultat för slänga mat

Har så ofta på tunnelbanan nu, hur folk ringer och beställer mat, att de ringer hem till den de bor med, och frågar vad de ska äta till middag o att de är hungrig NU, sen alla som kommer med hämtmatskassar.

Sådant kostar onödiga pengar!
(Och då spelar det ingen roll om Du väljer en sallad eller en pizza från lokala haket, det är fortfarande ONÖDIGT dyrt)
Men planering hade Du/Ni kunnat gjort det så mycket bättre hemma!

Kanske kan jag inspirera och locka Er till lite mer planering kring Er matlagning

https://instagram.com/frokenloo/

Kommentera

Etikettmoln

