Vikten av Hälsan

Smak av sommar

Solen kom tillslut även här, men då vi var ute på förmiddagen på en promenad för att gå förbi ”Kungsan” o fota kärsbärsträden, så var det så grått och blåsigt. Men det sägs ju att man måste fota dessa härliga träd så trots grå himmel tog jag en bild, bland alla andra.

Ja nu börjar det närma sig mellistider, kanske kommer det ”fika”gäster denna härliga vårdag.

Jag vet att många, så även Vi, lockats av att köpa jordgubbar helt fel säsong, men faktiskt så har de vi köpt smakat jordgubbar och inte bara varit fadd och tråkiga som många importerade är. Och hittade dessutom svenska äpplen (för 10:-/KG) i fredags så vad passar då bättre än att slänga ihop ett mellis lite snabbt sådär, som dessutom doftar och smakar sommar. Ja, lätt är det också!

Kolla bara in det här;

Kokoskakor med jordgubbs/äppel”kompott” med vaniljpulver.

1 ägg
1 dl kokos
1 udd vaniljpulver
(Jag hade även i lite torkade granatäppelkärnor, du kan ta lite hackade gojibär eller aprikoser)

Blanda ihop och klicka ut på ett bakplåtspapper. Grädda i ca. 10 min på 200 grader.

Koka under tiden ”kompotten”

Tärna ett äpple (behöver ej skalas)
Dela 4 jordgubbar och lägg i en kastrull tillsammans med äpplet.
Tillsätt en udd vaniljpulver och 0,5 dl vatten.
Låt koka upp, så att äpplena blir mjuka, tillsätt ev mer vatten om det behövs.

Det ska gå att mosa äppelbitarna med en gaffel, dock ska det inte bli helt slätt.

Låt svalna, och servera tillsammans med kokoskakorna.

Du kan göra som bakelser av detta.
Klicka då på lite kompott på varje kaka, toppa med lite kesella och några fina bitar av kiwi.

Somrigt och lätt så att det förslår men en känsla av lyx.
Vill du ha ännu mer sommar, låter du även rabarber koka med i kompotten.

För mer inspiration kanske mitt instagramkonto kan locka

https://instagram.com/frokenloo/

Och lite inspiration kanske detta kan ge Er inför kommande vecka

Kommande veckas måltider, som jag planerade imorse

En bra blandning av fisk och vegetariskt får det bli.
Snabblagat och enkelt på torsdag, fredag, lördag och söndag då jag har stängningspass på jobbet
Och då man kommer hem sent är det ju extra viktigt att man har maten planerad/förberedd/klar

Och denna härliga söndag har jag låtit medelhavet (som påminner oss om grillkvällar och sommarvindar) smugit sig in i både lunchen som vi åt och middagen

Lunchen blev något så enkelt men gott;
Ugnsrostade rotfrukter, Harissa-het broccoli o svamp, spenatsallad med jordgubbar, äpple, soltorkade tomater o rödlök, samt en skål med hummus. Till detta serverades paprikamarinerad sojafilé samt stekt ryggbiff

Ikväll blir det;

Squashplättar, vitlökssyrlig broccoli o morotspasta, ugnsbakad mini-squash
(måste ju prova de jag köpte i fredags o se om smaken är olik vanlig squash)
Till detta serveras, en mungbönssallad med oliver och stekt ryggbiff
(Putte köpte ju två fina bitar i fredags, så då ville han ha dessa idag)

Ja, som Ni kanske kommer ihåg så var det ju tänkt att vi skulle äta ryggbiff/tofurullar igår kväll då vi kom hem ifrån Gävle
men eftersom mamma o pappa köpt pepparlax från ”mina” fiskargubbar hemma i byn så avnjöt vi den då vi kom hem igår

(Laxsallad ger ju även det smak av sommar)

Så då tar jag och äter tofurullarna imorgon kväll tillsammans med en salladstallrik som jag plockade ihop av rester från helgen

Det passar ju bra eftersom det är Köttfri Måndag

Nej, nu är det dags att ta sig in ifrån balkongen och ladda inför en härlig avslutning på träningsveckan

Spinning och sen smyger jag in i min yogabubbla med yinyoga!
Bildresultat för rosa bubbla

Kommentera

Etikettmoln

