Vikten av Hälsan

Lyxhelg på ingående

Sista jobbdagen för veckan idag, skulle ha jobbat söndag men då en på jobbet var skyldig mig en dag så fick han ta min söndag så blir jag ledig i dagarna tre, med Putte, lyxhelg på ingående med andra ord.

(Lite förberedelse redan nu på morgonen med kaffe och nyhetsmorgon i lugn och ro)

Lite planerat, inte mycket, precis så som man behöver göra ibland, tillåta sig att bara ta dagarna som de kommer. Men på lördag bär vi upp till Gävle, ska få umgås med nästan hela familjen, och en massa Rasmus-mys!

Har dessutom laddat upp inför ledighetens måltider, lite mindre tid i köket, mindre stress utifall vi bär ut på äventyr så är det ju skönt att veta att det finns lite förberett hemma i kylen.

I onsdags fixade jag en del gröna tillbehör


Lins o paprikasallad
Het broccoli med äpple och paprika
Picklad morot och blomkål
Spetskålssallad med apelsin
Strimlad romansallad med kiwi, morot och persilja
Hyvlad morot, till morotspasta

Och tro det eller ej, under tiden kaffet trillade ned i bryggaren och Putte gjorde sig klar han jag hacka o dona ihop de grönsaker som ska ätas varma

Riven squash till morgondagens squashplättar
Som kommer ätas med rataouille, kokta grönsaker o bönsallad

Hackade grönsaker till ett fajitakryddat grönsaksfräs som äts tillsammans med bön/paprikafyllda tofurullar

Strimlad spetskål, med purjo, äpple o blomkål som kommer rostas, ätas med morotsbiffar

Tokigt morgonpyssel?
Vad vet jag.

Så en sak vi bör göra imorgon är att handla

Tomt i kylen fast ändå inte med tanke på allt som står hackat o klart!

För som alltid ångrar jag aldrig en förberedd måltid

I tisdags då jag kom hem från jobbet fick jag ihop middagen på ett kick

Tog de sista av resterna jag hade från juicemaskinen, blandade med ett ägg
Fyllde spettskålsblad

Åt med en bönsallad och wookade grönsaker med rödcurry.

Lika så igår

En grönsaksomelett åkte in i ugnen tillsammans med bönbiffar från i måndags
Och en avokado/linssallad lades upp.

Och ikväll blir det en SEN hemkomst så då vill jag verkligen ha maten på bordet snabbt
Så har kokat gula ärtor nu på morgonen
(De sköter sig ju själva i kastrullen)

Så ikväll är det bara låta den ”Indiska” ärtsoppan med kokos puttra till lite då jag står i duschen!

Har man bara grönsakerna hackade o redo för panna/ugn/salladstallrik går det ju på ett kicka att få något i en hungrig mage.

Slipper en stor del av stressen i vardagen genom att ha planerade måltider!
Tänk på det!

Speciellt nu när vädret lockar oss ut, tiden rinner iväg och helt plötsligt är den där, HUNGERN!
Så som sagt, är vi ute på vift i helgen så är det ju skönt att veta att det bara är hem och göra sista ”piffet” med maten.

Men som sagt, innan lyxhelgen börjar ska dagens jobb ta vid!

Följ lyxhelgens bravader och allt där till på

https://instagram.com/frokenloo/

Inspiration till lite mer planering i köket kanske!

Kommentera

Etikettmoln

