Vikten av Hälsan

Höll på att sätta lunchen i halsen då jag läste detta

Ser Ni?

Jag säger bara HEJA Huddinge Kommun!

De har fattat, de har låtit Huddinge Brottarklubb ta hand om 10 överviktiga barn, på prov, där de får träning och föräldrarna får kostinformation av klubbens kost”expert”.

Tänk om fler kommuner skulle FATTA detta! Sluta sticka huvudet i sanden. Huddinge har låtit detta ske på ställen där den ekonomiska förutsättningarna är sämre, där ekonomin verkligen styr hur hälsan är hos befolkningen. Vilket är så fel, ett barn ska inte behöva stå över fritidsintressen bara för att föräldrarna inte har samma ekonomiska förutsättningar som kompisarnas föräldrar. Men det är ju det som är en bitter sanning i dagens Sverige.

Det spelar ingen roll om det är här i Stockholm det finns på alla håll i landet.

Se bara detta underbara klipp från Nyhetsmorgon i lördags;

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/fler-hakar-p%C3%A5-ida-trenden-ge-bort-till-sport-3141392

Ge bort till Sport! Ja, har Ni utrustning, som bara ligger. Ge bort!

Barn idag, det är ju de som ska ta över vårt samhälle.

Föräldrar idag, många vet inte, många ”orkar”/”hinner” inte bry sig. Idag på tunnelbanan, åkte från ett mindre privilegierat område, på en linje som går mest efter sådana små förorter där de ekonomiska förutsättningarna är under vad som borde vara acceptabelt, men vi har en baksida i detta land. I alla fall, jag studerade mina medpassagerare, många barn, och alla åt på något.

Bullar, festis, fyllda kakor (de höll i hela paket), glass, biskvier, läsk.
Bildresultat för barn äter kakor

Vanlig frukost för många, tyvärr. Ser billigt ut. Men i längden.

Jag vill inte att det ska vara såhär. Tänk om fler kommuner tog efter Huddinge, VÅGADE satsa och låta eldsjälar med kunskap och erfarenhet ta hand om dessa familjer. De vinner på det i längden kan jag lova.

Första tanken, var att Mitt hälsohem skulle vara så. Att kommuner/landsting bidrog med pengar som stöd för att Jag (och) mina medarbetare skulle ta emot dessa familjer, och de skulle få lära sig kostens betydelse, hitta rörelseglädje och även få stöd med det psykiska. Skolorna skulle få vara delaktiga. Men sen slog det mig, att det behöver inte bara vara övervikt som skapar ohälsa, för på mitt Hälsohem skulle lugnet och stressen skalas av, där skulle familjer få hitta tillbaka, kroppar skulle lagas, maten skulle locka, träningen skulle ge glädje och luften skulle läka, vuxna, ensamma, par, unga, barn, gamla. 

Jag vill nå föräldrarna, lära dem handla, tänka nytt, inspirera, få dem att ta med barnen in i köket. Det behövs.

Bildresultat för barn äter kakor

Barn ska inte behöva fara illa i detta land (ja inte i något land), deras hälsa ska sättas först. Fysisk som psykisk. Kan inte skolorna få barnen att röra på sig, de tar bort idrotten alldeles för tidigt, spontanidrott och bara vanlig lek finns knappt på kartan bland många barn idag. Lek idag innefattar ofta sitta på rumpan med en skärm.

Bildresultat för tjocka barn för feta för lek

Nej jag tycker fler ska följa efter Huddinge Kommun! Det finns eldsjälar likt Huddinge Brottarklubb i alla små byar i landet, som säkert skulle kunna ta hand om dessa familjer. Bara kommunerna tog upp huvudena ur sanden! Och LYSSNADE på invånarna och på dessa Eldsjälar! Jag vet inte hur många mail jag skrivit, både till Gävle och min hemkommun (där jag vill öppna mitt hälsohem) om hälsoproblemen och mina idéer.

Jag fick gehör, Lili André och Ingemar Kalén, i från KD Gävle, de lyssnade, tog mig till sig men de som styrde/styr stoppar fortfarande huvudet i sanden.

Så nu uppmanar jag ALLA kommuner, att följa efter Huddinge, våga satsa på barnens hälsa!
Låt inte all idrott kosta!
Underlätta för spontanidrott och varför inte ha inspirerande matlagning på ungdomsgårdarna?

Ibland så brinner det till i mitt huvud, min låga tar ny fart! Och detta är ett ämne som berör mig långt in! Som jag brinner så enormt för, något jag tänker kämpa för tills jag dör! Jag hoppas att min dröm en dag ska slå in, för barnens skull! För samhällets skull!

Kommentera

Etikettmoln

